تقویت كننده مثبت ایده آل تقویت كننده ای است كه زمانی مربی در امر تغییر رفتار ناشایست دانش آموز ، آن را بكار گیرد هم رفتار نابهنجاردر دانش آموز خاموش شود و هم رفتارمطلوب و بهنجار جایگزین رفتار ناشایست دانش آموز ...
سوال: کودکم در کلاس اول ابتدايي درس مي خواند و اختلال يادگيري دارد چه کارهايي بايد براي درمانش انجام دهم؟
آشنايي با اختلالات يادگيرييکي از مسائلي که دانش آموزان به طور جدي با آن روبه رو هستند ناتواني در يادگيري ...
مشكل اصلي بچههاي مبتلا به اختلال يادگيري خواندن (ديسلكسيا)، ناتواني در شناخت كلمات، درك مطلب ضعيف و خواندن پر غلط و كندخواني است. اين اختلال كه نسبتا شايع است و چهار درصد بچههاي سن مدرسه به آن دچار ميشوند، در ...
از اختلال دیکته نویسی چه می دانید؟
از سال 1950 روان شناسان، پزشکان و متخصصان آموزش ویژه به گروه خاصی از دانش آموزان و آموزش آنان علاقمند شدند . این گروه ازدانش آموزان از نظر جسمی و مغزی دچار هیچ گونه عارضه مشخصی ...
میزان یادگیری تکلم کودکان همانند سایر ابعاد رشدیشان تا حدود بسیاری با یکدیگر متفاوت است . این توانایی به عواملی از قبیل طبیعت و رشد جسمی قسمت هایی از بدن که در امر تکلم دخالت دارند و نیز توانایی هوشی و یا وجود ...
خوبيها و فوايد دوزبانه بودن مختص به سن خاصي نيست، از خردسالي گرفته تا دوران ميانسالي دانستن زبانهاي خارجي ميتواند، باعث بالا رفتن توجه، تمركز، فعاليت مغز و حافظه شود.
در نظریه های تعلیم و تربیت با دو دسته افراد درگیر در فراگیری روبرو هستیم :
یکی فرادهنده و دیگری فراگیرنده که با بررسی آنها به عنوان دو نظام مجزای محاط در نظام کلی تعلیم و تربیت می توانیم با نگرشی جدیدتر و دقیق ...
واژه «اختلالات يادگيري» يا «ناتواني در يادگيري» به معناي عقبافتادگي ذهني يا اختلالات عاطفي نيست. دانشآموزاني كه ناتواني در يادگيري دارند داراي مشكلاتي چون مشكل در صحبت كردن، خواندن، نوشتن، محاسبه، مشكل در تمركز ...
برای کسانی که یادگیری تکنیک ها و روش های آینده پژوهی را آغاز کرده اند، یادگیری مطالب مربوط به مطالعه آینده و روندهای آن مانند دیگر علوم و فنونی که ممکن است تا کنون آموخته باشند، تنها به عنوان مقوله ای مجزا و ...
چهار راهبرد اصلی برای تغییر رفتار از طریق تشویق و تنبیه وجود دارد که به شرح زیر پیش بینی شده است .
1) تقویت مثبت:
به معنی تشویق یک فرد به خاطر انجام رفتار قابل قبول و پسندیده است. در حقیقت تقویت مثبت یعنی ارایه ...
چنان که در رابطه با ثبت حسی دیدیم، تنها بخش کوچکی از اطلاعات وارد شده به آن که مورد توجه قرار می گیرد به حافظه کوتاه مدت می رسد و بقیه اطلاعات از این حافظه حذف می شود. اطلاعاتی که در ثبت حسی مورد توجه قرار می گیرند ...
حافظه یکی از توانایی های عالی مغز هست که باعث می شود، انسان بتواند، اطلاعات را ثبت و ذخیره کرده و در موقع لزوم آنها را به گونه ای فراخواند. از همین تعریف برمی آید که اختلالات حافظه می تواند، در اثر اشکال در ...
تاثیرانرژي بخشي ، هدایت و تقویت رفتاری انگیزه قابل انکار نیست . انگیزه باعث تحرک و هدایت دانش آموز به سمت مسیری خاص می شود. ما معمولا تاثیر انگیزه را در رفتار، احساس و امور آموزشی دانش آموزان می بینیم .
...
نظریه او تنها بر رفتار آشكار متمركز بود. وی اعتقاد راسخ داشت كه روانشناسی فقط باید به مطالعهی رفتار بپردازد نه به مطالعه عناصر ذهنی یا تجربهی آگاهانه