پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
کد مطلب: 64202
۵
انتظارات بالا و مثبت به طرق مختلف بر عملکرد دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد.

تاثیر انتظارات مدرسه بر دانش آموزان

اکرم نصیری
انتظارات مثبت و بالا از دانش آموزان  موجب رشد و پیشرفت تحصیلی آنان خواهد باورهای منفی ما را به نتایج مثبت نمی رساند مطالعات نشان داده است که انتظارات معلم از دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آنان موثر بوده است انتظارات بالا و مثبت به طرق مختلف بر عملکرد دانش آموزان تأثیر بسزایی دارد.

انتظارات مثبت  ملم از دانش آموزان می تواند نردبان زندگی دانش آموزان باشد به طور قابل توجهی بر عملکرد تحصیلی، انگیزه و رشد کلی دانش آموزان تأثیر گذار باشد زمانی که معلمان از دانش آموزان خود انتظارات بالایی دارند، آن دانش آموزان به احتمال زیاد از نظر تحصیلی عملکرد بهتری خواهند داشت مطالعات نشان داده است ایندسته از دانش آموزان عزت نفس بالاتری دارند و انگیزه بیشتری هم برای یادگیری دارند.

 این تأثیر را می‌توان به یک پیش‌گویی مثبت خودشکوفایی نسبت داد، جایی که دانش‌آموزان انتظارات بالای معلمان خود را درونی می‌کنند و به توانایی‌های آنها ایمان می‌آورند که منجر به بهبود عملکرد می‌شود( بوئر و همکاران ، 2018).

اولاً، انتظارات بالا از معلمان می تواند انگیزه، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را افزایش دهد وقتی معلمان به توانایی های دانش آموزان خود ایمان داشته باشند احتمال بیشتری وجود دارد که محیط یادگیری مثبت و حمایتگری را بوجود آورند انتظارات بالا و مثبت و البته قابل تحقق علاوه بر اینکه از ایمان و بارو ما نسبت به دانش آموزان حکایت میکند بلکه به آنها کمک میکند که به تمامی ظرقیت های خود دست یابند این اط طریق توسعهعزت نفس و تقویت اعتمادبنفس آنها میسر خواهد شد.

ثانیاً، انتظارات بالا می تواند چشم اندازی برای موفقیت تحصیلی دانش آموزان بوجود آورد این به معنای داشتن هدفی در آینده است که همراه خود امید و انگیزه را تقویت میکند انتظارات بالا و مثبت میتواند موتور محرکه موفقیت تحصیلی بلندمدت دانش آموزان را بحساب آید.مطالعات نشان داده است که انتظارات معلمان از عملکرد دانش آموزان می تواند به طور قابل توجهی بر نتایج آموزشی آنها مانند نمرات ریاضی بهتر، معدل بالاتر و پیشرفت تحصیلی بالاتر تأثیر بگذارد(دیوس و همکاران ، 2020).

ثالثاً، انتظارات بالا می تواند اعتماد به نفس و فعالیت ذهنی دانش آموزان را افزایش دهد، همانطور که امواج گامای قوی تر در مغز نشان می دهد. این نشان می دهد که انتظارات بالا می تواند تأثیر مستقیمی بر توانایی های شناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان داشته باشد. یک مدرسه خوب میتواند مروج و تقویت کننده انتظارات مثبت و بالای دانش آموزان خود باشد.

مدرسه خوب با تقویت و ایجاد انتظارات بالا می توانند به دانش آموزان کمک کند تا اهداف یادگیری خود را بخوبی و با شفافیت ترسیم کنند و همچنین انگیزه درونی خود را برای تحقق آنها تقویت کنند. وقتی دانش آموزان درک روشنی از آنچه مورد انتظار است داشته باشند، می توانند در جهت دستیابی به آن اهداف تلاش کنند  این می تواند انگیزه بخش باشد و عزت نفس و درک آنها از شایستگی خود را افزایش دهد.

معلمان با انتقال باور خود به توانایی‌های دانش‌آموزان و رعایت استانداردهای بالا، می‌توانند محیط یادگیری مثبت و حمایتی ایجاد کنند که دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند.

اکرم نصیری روانشناس و مدیر مجتمع آموزشی نردبان زندگی در ادامه این مطلب آورده است انتظارات بالا و مثبت از راههای مختلف بر عملکرد دانش آموزان تاثیر میگذارد.تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی معلمان انتظارات بالایی از دانش‌آموزان دارند، بر نحوه تعامل آن‌ها با دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد که منجر به افزایش انگیزه، مشارکت و پیشرفت سریع می‌شود.
در واقع معلمان یا والدینی که از دانش آموز یافرزندان خود انتظارات بالا ومثبتی دارند به رشد آنها کمک کرده اند این مهم از طریق خود پنداره  هم تقویت میشود.

 از جانب دیگر دانش آموزانی که نسبت به خود و آینده شان باورهای مثبتی دارند نسبت به تکالیف و درس و مدرسه جدی تر و مصصم هستند و از روابط قوی معلم و دانش‌آموز و روابط حمایتی با والدین بهره می‌برند.

اثر پیگمالیون نشان می‌دهد که چگونه دانش‌آموزان برای رسیدن به استانداردهای بالای تعیین‌شده توسط دیگران ، رشد میکنند اثر پیگمالون بر تأثیر تحول‌آفرین انتظارات بالا بر پیشرفت دانش‌آموز تأکید می‌کند و میتواند در این مسیر الهام بخش مدارس وخانواده ها باشد. 

انتظار میرود همگی هشیار و آگاه باشیم ما آینه ایی برای فرزندان خود هستیم.

انتظارات بالا و مثبت میتواند راه نشان و قطب نمای دانش آموزان باشد فرزندان ما فرهنگ موفقیت و شکوفایی خویش در نظرات و باروهای خواهند دید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!