پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ / ۱۴:۲۸
کد مطلب: 251
۳۲
۱۳۹

تکنیک های افزایش دقت (کاهش بی دقتی) در تحصیل و آزمون ها

تکنیک های افزایش دقت (کاهش بی دقتی) در تحصیل و آزمون ها
بارها اتفاق افتاده است که دانش‌آموزها به‌دلیل بی‌دقتی (با وجود داشتن اطلاعات بالا) در امتحان‌ها، نمره از دست داده‌اند. به‌طور قطع، برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از امتحان، دچار افسوس شوید که با وجودی که پاسخ‌ها را می‌دانستید، به‌دلیل ”بی‌دقتی“ نتوانستید به سؤال‌ها پاسخ صحیح دهید. البته بی‌دقتی انواع متفاوتی دارد: ندیدن قسمت‌هائی از صورت سؤال، اشتباه‌های محاسبات و … برخی از انواع بی‌دقتی است.

یادمان باشد که برای موفقیت در تحصیل، داشتن اطلاعات علمی کافی نیست. استفاده از مهارت‌هائی که بتواند میزان بهره‌وری ما از این اطلاعات را افزایش دهد نیز امری بسیار مهم است.

در این مبحث از دورهٔ آموزش CMT می‌خواهیم در مورد دقت و روش‌های افزایش آن و کاهش بی‌دقتی گفت‌وگو نمائیم. اما از آنجائی که تعریف ”دقت“ در شناخت راه‌های افزایش آن بسیار مؤثر است، ابدا می‌خواهیم ”دقت“ را تعریف کنیم:

دقت به معنی توجه غیرارادی از طریق حواس پنجگانه است. برای اینکه بتوانید معنی و مفهوم دقت را بهتر لمس کنید به اطراف خود نگاه کنید. سعی کنید تمام اجسام و وسایلی را که به‌طور نمونه به رنگ آبی هستند، به خاطر بسپارید.

اکنون چشم‌های خود را ببندید و سعی کنید اجسام و وسایلی را که به رنگ دیگری (به طور نمونه سفید) هستند، یادآوری کنید! این کار، بسیار دشوار خواهد بود. توانائی حفظ ”توجه ارادی“ به موضوعی بدون اینکه موضوع‌های دیگر توجه ما را از بین ببرد، به معنی ”تمرکز“ است. اما دقت به معنی ”توجه غیرارادی“ است.

در مثالی که زده شد، رنگی که آگاهانه به خاطر سپرده می‌شد(رنگ آبی)، نمادی از مطلب‌های مهم و یا قسمت‌هائی از سؤال است که ما می‌دانیم باید به آن توجه کنیم و رنگ دیگر (رنگ سفید)، نماد مطلب‌ها و قسمت‌هائی است که ما فکر می‌کنیم مهم نیستند و به همین دلیل به آن بی‌توجهی می‌کنیم.

اگر در هنگام حل سؤال یا مطالعه، اهمیت مطلبی را بدانیم؛ به طور قطع به آن توجه خواهیم کرد و بی‌دقتی زمانی رخ می‌دهد که ما از کنار مطلبی می‌گذریم (به صورت ناآگاهانه). پس برای تقویت دقت باید ”توجه غیرارادی“ خود را تقویت نمائیم.

ندیدن، شنیدن و … همگی از نشانه‌های بی‌دقتی هستند. به‌طور نمونه اگر ما قسمتی از گفته‌های معلم را نشنویم او می‌گوید: ”دقت کن!“
باز هم تأکید می‌کنم: ”دقت“ یعنی دیدن، شنیدن، لمس کردن و .. همهٔ آن چیزهائی که با حس ما درارتباط هستند نه فقط آن چیزهائی که ما فکر می‌کنیم مهم هستند. یعنی به طور نمونه اگر در حال خواندن مطلبی هستیم، دقت یعنی دیدن کامل همهٔ مطلب.
طبق تحقیق‌های صورت گرفته، ۷۵ درصد از اطلاعات از طریق حس بینائی وارد حافظهٔ ما می‌شوند. این موضوع نشان از میزان اهمیت حس بینائی دارد.

ـ جدول درصد ورود اطلاعات از طریق حواس پنجگانه به حافظهٔ انسان در زیر آمده است:
حس          درصد ورود اطلاعات
بینائی             ۷۵ درصد
شنوائی           ۱۳ درصد
بویائی            ۶ درصد
چشائی – لامسه/ هرکدام ۳ درصد

البته این موضوع به‌منزلهٔ بی‌اهمیت بودن حس‌های دیگر نیست؛ ولی می‌توانید کمک قابل توجهی در روش‌های افزایش دقت داشته باشید.

▪ دو نکته مهم
۱) دقت ذاتی نیست.
دقت یک مهارت است نه یک دانش و هر مهارتی با تمرین قابل پرورش است. بنابراین یقین داشته باشید که خواهید توانست دقت خود را با انجام تمرین‌های زیر افزایش دهید.

۲) دقت، اولین مرحله از مرحله‌های انتقال اطلاعات به حافظهٔ بلندمدت است.
در مبحثی حافظه، مرحله‌ها یانتقال مطلب به حافظهٔ بلندمدت به ترتیب زیر گفته شد:
اطلاعات/ حافظه حسی/ حواس پنجگاه/ دقت/ فراموشی/ حافظه کوتاه مدت/ مرور تداعی/ تصویر/ حافظه بلندمدت
همانطور که در شکل نیز می‌بینید، اولین شرط انتقال اطلاعات ”توجه یا دقت“ است. شاهد این مدعی مطلب‌های بسیار زیادی است که ما در طول روز می‌بینیم، می‌شنویم و …. ولی فقط آنهائی وارد حافظهٔ بلندمدت می‌شود که ما به آنها ”دقت“ می‌کنیم. پس ”دقت“ موضوع سبیار مهمی است. چرا که اگر به موضوعی ”دقت“ نکنیم، هرگز وارد مرحله‌های انتقال مطلب به حافظهٔ بلندمدت نخواهد شد. تکنیک‌های افزایش ”دقت“ را در دو بخش ”راهبردهای رفتاری“ و ”راهبردهای ذهنی“ مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم:
الف) راهبردهای رفتاری
همانطور که گفته شد، ”دقت“ به معنی توانائی حفظ توجه از طریق حواس پنجگانه به‌صورت غیرارادی است. پس اگر حواس پنجگانه خود را تقویت کنیم، گام بزرگی در افزایش دقت برداشته‌ایم.

با توجه به اینکه بیشترین حجم ورودی اطلاعات از طریق حس بینائی (۷۵ درصد) رخ می‌دهد، تقویت حس بینائی، امری بیسیار مهم است، برای تقویت حس بینائی ۲ راهکار زیر پیشنهاد می‌گردد:
۱) شستن چشم‌ها در آب زلال
برای تقویت حس بینائی، هر روز چشم‌های خود را داخل یک کاسه آب سرد باز کنید و چند دقیقیه این کار را ادامه دهید. این کار، علاوه بر افزایش قدرت حس بینائی، به زلال و شفاف‌تر شدن چشم‌ها (زیبائی) کمک می‌کند.
۲) خوردن مواردی که دارای ویتامین A یا C هستند
مصرف روزانه‌ٔ یک لیوان آب‌هویج و یک عدد گوجه‌فرنگی در درازمدت، تأثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت بینائی و در نتیجه افزایش دقت خواهد داشت. البته برای تقویت حس‌های دیگر نیز راه‌های گوناگونی وجود دارد که با توجه به میزان اهمیت آنها فقط اشارهٔ کوتاهی به آنها می‌کنیم۶
برای تقویت حس شنوائی (دقت در شنیدن)، سعی کنید زمانی که موسیقی گوش می‌دهید انواع سازها را تشخیص دهید و تعداد آنها را معین کنید و برای تقویت ”حس بویائی“، سعی کنید با چشم‌های بسته، میوه‌ها و غذاهای مختلف را با استفاده از حس بویائی خود تشخیص دهید. برای تقویت ”حس لامسه“ نیز سعی کنید با لمس انواع پارچه با نوک انگشت‌ها حس آنها را تشخیص دهید.

▪ تذکر مهم
تمامی تمرین‌های ارائه شده، فقط در صورت داشتن تکرار، نتیجه‌بخش خواهد بود و باید در این مورد صبور باشید.
در تمرین مهم برای تقویت حس بینائی و شنوائی (دقت در دیدن و شنیدن)
با توجه به اهمیت استفادهٔ دانش‌آموزهای کنکوری از دو حس ”بینائی و شنوائی“ دو تمرین جدید جهت تقویت این دو حس ارائه می‌گردد:
۱) در این تمرین که هدف، تقویت حس بینائی است، باید زمانی که تلویزیون در حال پخش یک برنامهٔ گفتاری – تصویری (اخبار، سریال و …ـ است، صدای تلویزیون را قطع کرده و تلاش کنید تا با استفاده از لب‌خوانی کلمه‌ها را دریابید. البته این‌کار، بسیار دشوار است ولی یادتان باشد که این یک تمرین است و هدف تنها افزایش توانائی حفظ توجه است.

۳) در این تمرین که شباهت بسیار زیادی با تمرین قبل دارد، باید صدای رادیو را بسیار کم کنید تا جائی که صدای بسیار کمی شنیده شود، سپس سعی کنید (تأکید می‌کنم: سعی کنید) صدای گوینده را بشنوید؛ لازم به ذکر است که این تمرین نیز بسیار دشوار است. یعنی ممکن است از هر ۱۰ کلمه فقط یک کلمه بشنوید ولی هیچ اشکالی ندارد، هدف فقط تمرین است.

● انواع بی‌دقتی
دانش‌آموزها و داوطلب‌های کنکوری بیشتر در سه زمان (مطالعه، کلاس و آزمون) بی‌دقتی می‌کنند. در زیر به‌دلیل بی‌دقتی در این سه مورد و نیز راهبردهای ذهنی برای افزایش دقت می‌پردازیم، ولی قبل از آن می‌خواهیم ببینیم که چرا بی‌دقتی می‌کنیم.
روانشناس‌ها و متخصص‌های مطالعه و یادگیری بر این باور هستند که بی‌دقتی در هنگام مطالعه و آزمون، به سه دلیل رخ می‌دهد:
۱) داشتن عجله
به‌طور حتم برای شما رخ داده است که می‌خواستید در مدت زمان کوتاهی، کاری را انجام دهید (به‌طور نمونه لحظه‌ای آخر که از منزل خارج می‌شویم، خیلی هم عجله داریم، یادمان می‌افتد که باید به کسی تلفن بزنیم) در این مواقع ما به‌طور معمول، بی‌دقتی می‌کنیم و به برخی از موارد مهم توجه نمی‌کنیم. این مورد در آزمون نیز رخ می‌دهد. داوطلب‌هائی که در حل سؤال‌ها یا خواندن سؤال عجله می‌کنند، از ضریب دقت بسیار پائینی برخوردار هستند.

۲) سرگردانی چشم بین خط‌ها و برگشت‌های غیرارادی چشم به عقب
به‌طور حتم در هنگام مطالعه و یا آزمون، برای شما اتفاق افتاده است که خط‌ها را گم کرده‌اید و حتی گاهی چشم‌های شما چند کلمه عقب‌تر را نگاه کرده است.

۳) کاهش غیرارادی توجه
تحقیق‌ها نشان می‌دهد بیشترین بی‌دقتی‌ها در جلسه‌ٔ آزمون مربوط به سؤال‌های ساده است. این موضوع اشاره به کاهش ناآگاهانهٔ توجه دارد. در جلسه آزمون، زمانی که ما با یک نسبت (سؤال) ساده مواجه می‌شویم. احساس خوشایند موفقیت و رضایت درونی سبب می‌شود تا تصور کنیم پاسخ دادن به این سؤال، بسیار ساده است. این فرآیند پیچیدهٔ ذهنی حتی گاهی سبب می‌شود تا ما سؤال بعدی را بخوانیم. در اصل، ضمیر ناخودآگاه ما با خود می‌گوید: ”این سؤال که ساده است؛ سؤال بعدی را هم می‌توانم جواب دهم“ بنابراین میزان توجه ما کاهش می‌یابد.

اکنون می‌خواهیم روش‌های ذهنی افزایش دقت و کاهش بی‌دقتی را بررسی کنیم.

ب) راهبردهای ذهنی
۱) افزایش هوشیاری، هنگام روبروئی با سؤال‌های ساده
همان‌طور که کلمه شد، عمده‌ترین دلیل بی‌دقتی، کاهش غیرارادی توجه در هنگام حل سؤال‌های ساده است. مؤثرترین راه‌حل مقابله با این مورد، افزایش هوشیاری در هنگام روبه‌رو شدن با سؤال‌های ساده است. بسیار ساده است. کافی است هر وقت که سؤال ساده دیدید، حالت جسمانی‌تان تغییر کند، گوئی موضوع بسیار مهم و خطرناکی را دیده‌اید چرا که در این لحظه‌ها، احتمال بی‌دقتی، بسیار زیاد وجود دارد و شما در خطر آن قرار دارید.

۲) خواندن کامل همهٔ جزئیات
یکی دیگر از دلیل‌های بی‌دقتی در مطالعه و آزمون، توجه نکردن به جزئیات و هماهنگ نبودن سرعت چشم با ذهن است. برای رفع این مشکل باید از روش خطربر، استفاده کنید. در این روش مداد یا انگشت اشارهٔ خود را زیر خطاهائی که مطالعه می‌کنید، حرکت دهید و هماهنگ با آن، چشم‌های خود را حرکت دهید.

▪ دو نکتهٔ مهم
۱) اگر چشم‌های شما را حرکت انگشت خط‌بر هماهنگ نیست، تمرین زیر را انجام دهید:
کتاب درسی خود را وارونه بگیرید و از اولین کلمهٔ بالای صفحه، سمت راست شروع کنید و انگشت خطابر خود را از زیر خط‌ها حرکت دهید و سعی کنید چشم‌های خود را با آن هماهنگ کنید. هدف از این تمرین، فقط هماهنگ کردن چشم شما با انگشت خط‌بر است و نیاز به فهمیدن مطالب نیست.
۲) در آزمون‌ها و امتحان‌ها خواندن کامل صورت سؤال، موضوع بسیار مهمی است که ما به‌طور معمول به آن توجهی نمی‌کنیم.

در اینجا ذکر دو نکته لازم است:
۱) یادمان باشد که در هر امتحان، فرصت خواندن سؤال برای ما در نظر گرفته شده است. به‌طور معمول تصور ما بر این است که زمانی‌که ۱۰ سؤال داریم و ۲۰ دقیقه وقت، یعنی برای پاسخگوئی به هر سؤال، ۲ دقیقه وقت داریم در حالی‌که برای خواندن و پاسخ دادن به هر سؤال، ۲ دقیقه وقت داریم.
۲) در امتحان‌ها سعی کنید زیر کلمه‌های مهم مانند (نیست، ندارد و…) در صورت سؤال، خط بکشید.

۳) فعال بودن
با افزایش سرعت مطالعه دقت بیشتر می‌شود تا زمانی که به ناحیهٔ مطالعه فعال برسیم و پس از آن با افزایش سرعت، ”دقت“ کاش می‌یابد. علت بی‌دقتی در هنگام حل سؤال‌های ساده، مطالعهٔ درس‌های عمومی، کلاس‌هائی که معلم، آرام صحبت می‌کند، به‌طور کامل به فعال نبودن ما مربوط می‌شود. برای افزایش دقت از طریق ”فعال بودن“، کافی است از تکنیک ”یادداشت‌برداری“ استفاده کنیم. یعنی در آزمون با یادداشت کردن محاسبه‌ها و در هنگام مطالعه، با یادداشت کردن کلمه‌ها و نکته‌های کلیدی.

۴) تنظیم وقت
همان‌طور که گفته شد، ”عجله“ یکی دیگر از عامل‌های بی‌دقتی است. برای حذف این مورد در امتحان‌ها با استفاده از ”تکنیک‌های مدیریت زمان“ وقت خود را تنظیم کنید و در هر درس فقط به اندازهٔ همان درس وقت بگذارید.
در هنگام مطالعه نیز در هدفگذاری هر واحد مطالعه دقت کنید تا بر مبنای سرعت واقعی خود پیش‌بینی نمائید. چرا که اگر بیشتر معین کنید، به طور قطع عجله خواهید کرد و اگر کمتر معین کنید، با فعال نبودن مطالعه، باز هم بی‌دقتی خواهید کرد.

▪ یک توصیه ٔ مهم
به داوطلب‌های کنکوری توصیه می‌کنیم. هر شب ۳۰ دقیقه را به زدن تست زمان‌دار اختصاص دهند. این کار تأثیر بسیار زیادی در کنترل زمان و در نتیجه کاهش بی‌دقتی خواهد داشت. این کار را به‌طور حتم، هر روز به مدت ۳۰ دقیقه (۱۰ سؤال عمومی و ۱۰ سؤال اختصاصی) انجام دهید.



محمدرضا  پور دستمالچی - مشاور تحصیلی
 
مرجع : مجله شادکامی و موفقیت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود الان خیلی احساس ارامش میکنم
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
به درد من نخورد
خیلی ریز آورده بودین.توصیه های مهم ترو بگین
عالی بود مرسی
Iran, Islamic Republic of
مطالب فوق العاده بود اما خوندنی پدرم درمد حداقل تیتر هارو بایه رنگ دیگه می نوشتید
م
دوست عزیز از مطالب شما بسیار استفاده کردم تحقیقی پیش رو دارم که بسیار به موضوع بالا نزدیک بود .
بابازاده
به نظرم توصیه های خوبی بود من بخاطر بیدقتی ام تو ی امتحان ساده 18شدم الانم افسردگی گرفتم
من هم همین طور
پویا
Iran, Islamic Republic of
پس من چی شاگرد اولم سر یه بی دقتی گند زدم به امتحان
یگانه-ر
Iran, Islamic Republic of
دقیقا من امتحان علومم که اینقدر خونده بوده بودم و سوال حل کرده بودم و توی کلاس فول فول فهمیده بودم شدم ۱۸ خیلی حسسسسس بدیه بی دقتیییییییی
این مطلبو که خوندم آروم شدم خدا خیرتون بده به آرزوهاتون برسید
امین
Iran, Islamic Republic of
بی دقتی بد ترین حس جهان است که من دارم و در امتحانات سر بی دقتی گند میزنم به امتحان و نمره بد می گیرم
arash classic
Romania
اتفا قا منم دینی رو با اینکه 5 ساعت خوندم با یه بی دقتی واقعا وحشتناک شدم 18
Iran, Islamic Republic of
سلام داش من امروز امتحان فیزیک نوبت اول داشتم و بخاطر بی دقتی توی دو تا سوال آسون حساب کردم ۱۷.۵میشم تازه این بدون اشتباهات دیگمه که بعد از گرفتن برگه میفهمم . پس اگه تو افسردگی گرفتی من باید برم بمیرم 😟😔😭🐼
فريده يحيايي مادر دانش اموز
بسيار عالي بود
داود
تشکر
M.A
United States
خیلی مفید بود ممنون از راهنماییتون.من خیلی نگرانم برای بی دقتی هام وهمیشه هم دلم به حال زرنگ بودنم میسوزه که با بی دقتیم از بین میبرمش...
نازدار
سلام..ممنون از مطلب خوبتون..
دانش آموز سال و سوم هستم...و امسال امتحان کشوری دارم..
از بی دقتی هاام واهمه دارم زیااد..
چون تو این هفته دارم پشت سرهم از سر بی دقتی نمره از دست میدم..
سوالات سخت رو با کمی فکر و تجزیه تحلیل جواب میدم و درست هم هست..
اما امان از سوالات آسون..
راستش همه ی این کارهایی هم ک گفتید منم انجام میدم...
اما بازم بی دقتی میکنم...
و دوره هم که میکنم باز هیچ فایذه ای نداره چون فقط به درست بودن غلط هام اطمینان پیدا میکنم... احساس میکنم چون درونم آرامشی دارم که هرچی میخوام یه خورده خودمو ب استرس بندازم اما نمیشه..
زمان هایی که واقعا استرس دارم امتحانمو عاالی میدم ب ویژه زمان هایی که خوب درسمو نخوندم بنابراین همش حس میکنم تو دلم حس میکنم غلط دارم بنابراین دقت میکنم و امتحان رو خوب میدم...
اما آخه واسه نهایی نمیشه کم گذاشت ..میشه؟؟؟
نظرتون چیه؟؟
شااشادی
Iran, Islamic Republic of
منم دانش اموز خیلی زرنگی هستم و همیشه چوب بی دقتیمو میخورم و نمره از دست میدم و حسرت میخورم.....ممنون از مطالبتون ..خیلی عالی بود
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
منم شاگر ادول دبیرستان فرزانگان 2 مشهد هستم ... متاسفانه بی دقتی امونم رو بریده ... سر امتحان تنها اشکالات محاسباتی باعث کسر نمره ام میشه ... معدلم امسال 19/90 شد ولی واقعا توانایی 20 رو داشتم .........
مهشید
Iran, Islamic Republic of
معدلت عالیه اما بازم بی دقتی هات مثله من نیست برو خدا رو شکر کن با بی دقتی که داری معدلت 19/90 ه.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
منم سر امتحان ریاضی با اینکه راحت 20 میشدم الان میشم 17
Iran, Islamic Republic of
راست میگه با اینکه هنوز نتایج آزمون ریاضی م نیومده مطمئن میشم ۱۵و۱۶ تازه من تو چهار روزمی خوندم واگه بی دقتی نمی کردم مطمئنم میشدم ۲۰
رها
Iran, Islamic Republic of
من خیلی درس می خونم ولی بخاطر بی دقتی سر ازمونام نمر خیلی کم میشه مخصوصا ریاضی بااینکه شاگرد دوم کلاسم
Iran, Islamic Republic of
اره
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اگه سر امتحان و مطالعه چشامون رو با دست و‌مغزمون هماهنگ کنیم و هایلایت داشته باشیم و همینطور ارامش ذهنی داشته باشیم میتونیم......امتحانات رو حتی ۲۰ هم بگیریم.
و باید اشکالات امتحان های قبل رو مجددا حل کنیم........👉
زهرا
Iran, Islamic Republic of
منم دانش اموز فرزانگانم
همش سر بی دقتی نمره از دست میدم اون فقط و فقط سوالای اسون سوالای سخت رو حل میکنم و درستم هست
دگه دلم موخواد خودمو بکشم
خیلی حرسم در میاد از سر این بی دقتیا پیر شدم
سحر
Romania
شما دانش آموز فرزانگانی؟؟؟؟؟؟
حرص دوست عزیز...
Germany
Like
Iran, Islamic Republic of
هه
فرزانگان هستی مینویسی حرس؟
زهرا
Iran, Islamic Republic of
اه حرص رو نوشتم حرس :D
اینم یه بی دقتیه دیگه
خنده
Iran, Islamic Republic of
این که بی دقتی نیست این یعنی این که املا ت بده
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
منم همیشه سربی دقتی نمره ازدست میدم.وقتی ازجلسه ازمون میام بیرون بادیدن جواب سوالات افسوس میخورم چون تمام جوابای درستولحظه اخرعوض میکنم.توروخدایه راه حل بدین که این کارونکنم ونمرم کم نشه باهوشاجواب بدم خوااااااااهش
Iran, Islamic Republic of
جالبه
قربانلو
جالب بود
Behnaz
Iran, Islamic Republic of
عالی بود من همیشه هنگام حل سوالات دچار بی دقتی میشم امیدوارم ازاین به بعد بتونم مهارت حل مسالمو بالا ببرم
علی
Iran, Islamic Republic of
خیلی مسخره بود.اصلا روی من کار نکرد.کلاه برداری یه!
رها
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار خوبی بود هر چند من کنکوری نیستم
هومن
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی ممنون از سایت شما خیلی این مطلب به من کمک کرد .بازم ممنون.........................
شاددددددددی
Iran, Islamic Republic of
من دانش اموز بهترین مدرسه اصفهانم سختترین سوالاتو میتونم ج بدم اما خدبی دقتم بی دقت اونم خیلی بد و ناراحت کننده
محمد
Romania
همتون دروغ میگید
نیوشا مدرسه مدرسی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا راست میگه
اگه این مشکل تا اخرش حل نشه چی
بی دقتی چیز بدیه
زهرا
Iran, Islamic Republic of
فقط شما راس میگین
شما پسرا که مثه ما سر این چیزا غصه نمیخورین بفهمین دردمون چیه
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
چه دلیلی برای دروغ گفتن داریم
Iran, Islamic Republic of
موافقم
Iran, Islamic Republic of
بروبابا🔶🔶🔶🔶🔶🔶
نیما
Iran, Islamic Republic of
من با شما دخترای خوب موافقم ...منم خودم تومدرسه تیزهوشان شهید بهشتی خرم اباد درس میخونم و واقعا بی دقتم...و سر این چیزا خیلی افسوس میخورم...ولی مطمعن باشید همه پسرا بد نیستن...بعضیاشون خیلی ادمای خوبین...
Iran, Islamic Republic of
خوب بود ممنون
دریا
United Kingdom
بسیار مفید وهدایت کننده برای رفع مشکلات بی دقتی در دانش آموزان می باشد
amir
Iran, Islamic Republic of
واقعا خوب بود. توی اغلب سایت ها فقط یه سری جملات کلیشه ای و تکراری میشه درباره ی این موضوع ها بیدا کرد.ولی این مطالب کاربردی و مفید بودند . ممنون
Iran, Islamic Republic of
عالی بود ولی کاش مختصرتر ویه جمع بندی هم میکردی
الناز
Iran, Islamic Republic of
خبلی عالیه من ازروش ها استفاده کردم و واقعا موثر بود مرسی حتما مطالعه کنید.
مریم
Iran, Islamic Republic of
امروز امتحان ریاضی ترم داشتم و شب تا یربع ب سه بیداربودم دیگه واقعا همه چیزو بلد بودم
ولی ی سوال راحت رو نتونستم حل کنم
دارم می میرم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
منم همینطور!خییییییییییلی حرص میخورم!
Iran, Islamic Republic of
آخ گفتی
مریم
Iran, Islamic Republic of
بدترین و ناراحت کننده ترین چیز این بود که وقتی رسیدم خونه براحتی اون سوال رو حل کردم و بجواب درست رسیدم
رها
Iran, Islamic Republic of
اخ حرف دلم زد
میشا
Iran, Islamic Republic of
عالی بود از كمکتون ممنونم
من در مقطع دوم دبیرستان تحصیل میکنم برای امتحان هم تلاشم رو مکنم و جز دانش اموزان خوب هستم اما در برخی امتحانات به دلیل اشتباهات خیلی زیر از نمرم کم میشه به نظر شما برای کاهش این بی دقتی چه کار کنم؟به نظرتون لازمه که پیش یک مشاور برم؟یا حل میشه؟
amin
Iran, Islamic Republic of
واقعا حرف دل من رو زدی ......
مانیا
United Kingdom
هنو امتحانش نکردم اما من خیلی بیدقتم فکر نکن کار ساز باشه
ملیکا
Iran, Islamic Republic of
لطفا به این سوال جواب بدید من این قدر بی دقت هستم که نمی توانم سوال های ساده را جواب دهم در ریاضی لطفا چند راه بزای من مطرح کنید
من هیچ کس نیستم
Iran, Islamic Republic of
سلام از مطالبتون فیض بردیم خیلی خیلی خیلی خوب بود
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بود من تمامی عواملی که درمورد بی دقتی ذکر شد را در خود میبینم بنابراین متشکرم از مطالب خوبتان
نیوشا مدرسه مدرسی
Iran, Islamic Republic of
وووواااایییی باورت میشه فقط پنج سال بی دقتی داشتم من همیشه دوست دارم تمام کارام سریع بدونه نقص انجام بشه ولی همیشه کارام ناموفق بود مطلب اموزنده تو کمی به من کمک کرد
mahsa
Iran, Islamic Republic of
فقط شما گفتین چند نوع بی دقتی ما داریم روش اساسی برا حل اونا نگفتین
Iran, Islamic Republic of
دقیقا راه کار زیادی نگفتید بیشتر درباره دقت توضیح دادید
یاس
Iran, Islamic Republic of
خوب بود فقط یک سوال در قسمت راهبر زهنی مورد دوم. خواندن کامل منظور اززیر خطا هایی که مطالعه میکنید چیست،
سلام خیلی خوب و آموزنده بود ممنون
سارا
Iran, Islamic Republic of
سلام
من در آزمون های .. شرکت میکنم و بی دقتی دارم. ولی فکر میکنم راهکار هاتون جواب بده. به نظر من خسته بودن در جلسه هم یه عامل خیلی مهم بی دقتیه.
شب خوب بخوابید. :)
Iran, Islamic Republic of
من هم این حرف رو قبول دارم. کم خوابی یک عامل مهم بی دقتیه.
Iran, Islamic Republic of
والا من انقدر درس میخونم ولی به خاطر بی دقتی
همش نمرم کم میشه . خداکنه بااین مطالب بی دقتی نکنم.
Iran, Islamic Republic of
منم همینطور
محمد
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما چه عواملی باعث کاهش دقت میشود
مهشید
Iran, Islamic Republic of
درود برشما ممنون از مطالب خوبتون من بی دقتی زیادی دارم. خخخخ اخه امروز با دو تا از دوستام کنار هم ایستاده بودند با یکیشون سلام کردم اما اون یکی رو نه .البته از روی قصد نبود حواسم نبود یکی دیگم هست. من رتبه اول تو دبیرستانم اما خیلی حواس پرستم . اما با مطالبی که گذاشتین دارم تمام سعیم رو میکنم تا مشکلم رو حل کنم.
راستش نمیدونم چرا اما فکر میکنم به خاطر بی دقتی هام یکمی گوشه گیر شدم.
به هر حال از راهنمایی های خوبتون ممنون
زهرا
Iran, Islamic Republic of
من که از بی دقتیا گوشه گیر نشدم پیر شدم
ادم این همه جون میکنه میخونه بعدشم یه سوال ساده رو غلط داشته باشه
کیارش
Iran, Islamic Republic of
فهمیدیم بابا شما بی دقتی ،دیگه نمیخواد هی بچرخی و هی نظر بدی بگی من فلان من چنان
نگار
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از تو ضیحات خوبتون.با مشغله ذهنی چکار کنیم؟
آزاده
Iran, Islamic Republic of
وای به خدا دارم دیوونه میشم....۲نمره غلط دارم فقط واسه بی دقتی....اونم تو امتحان ترم......وحشتناکه......من کتابو حدود سه دور کرده بودم.....!!!!
پرنیان
Iran, Islamic Republic of
من یکی ازدانش اموزان تیزهوشان (فرزانگان 1 ) ام که اصلا نمیتونم تو امتحان ریاضی بادقت باشم!!!اطلاعاتم تو ریاضی بالاس و سوالات تستی تیزهوشان ریاضی رو خیلی خول پاسخ میدم هر چقدر هم که سخت باشه!! اما واقعا تو تشریحی نمیتونم بادقت باشم! 90% غلطای تو امتحانم رو میتون مخیلی راحت تو خونم با هرجای دیگه ای جز سر امتحان انجام بدم! خود معلم ریاضیم گفت که از نظر مفهومی عالیم اما با ید دقتم رو بیشتر کنم ! یاحتی به یارم گفت تو ریاضی خیلی استعداد داری ! میشه در این باره راهنماییم کنید؟؟؟ :(( الان من ریاضی پایان ترممو که یکمی سخت بود رو قبل دیدن کارنامه فکر میکردم خیلی عالی دادم اما بعد دیدن جواب شوکه شدم!!!! فکر میکردم 19 میشم اما شدم 17.5 !!!! من فقط یه سوال 1 نمره ای رو بلد نیودم اونوقت چرا این!!!!!!!
مدرسه ی تیزهوشانم که اصا منطقی نیس سطح سوالاش !چون پایان ترمو از کل امحانات سخت تر داده بودن!... لطفا راهنماییم کنیییید خیلی افسردم برای این !.....
عارفه
من یکی ازبهترین دانش اموزان هستم اما متاسفانه خیلی دردرس ریاضی بی دقتی میکنم واقعا عالی بود ازتون کمال نشکر رادارم
عادل صادقی
Iran, Islamic Republic of
باسلام.واقعا از شما متشکرم.عالی بود.
ديهان
Iran, Islamic Republic of
اميد وارم بااين روش ها بي دقتيم رو توي ازمون بعدي كاهش بدم
Iran, Islamic Republic of
من دانش اموز فرزانگانم بخدا سر هیچ و پوچ 18میگیرم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
واي دقيقا منم وضعيت شما رو دارم
zahra
Iran, Islamic Republic of
یعنی همشون دست بودن..من همیشه این بیدقتیارو انجام میدم مخصوصا واسه ریاضی...بااینکه بلدم همرو ولی چون عجله میکنم وبی دقتم 15.16میشم...خیلی حرصم میگیره
ممنون از مطالبتون
زهرا
Romania
منم دقیقا همینطور میشم جوابارو کامل بلدم ولی ب خاطر بی دقتی گندمیزنم ب نمره و امتحانم شاگرد زرنگ هستم و همیشه شاگرد ممتاز یا اول بودم ولی امسال دیگه خیلی بی دقتی میکنم پایه نهم هستم درسا برام مث اب خوردنه ولی بر اثر بی دقتی گند میزنم ب همه چیز معلماهم ب این مسئله پی بردن
....
Iran, Islamic Republic of
ادمی ک بی دقت هستو نمره کم بیاره محاله نمره اول بشه اگر هم نمره اول بشه معلومه که اون مدرسه به درد تفنگ بادی میخوره.
ایدا
Iran, Islamic Republic of
درست بخون تا بی دقتی نکنی
شیدا
Iran, Islamic Republic of
من دانش اموز فرزانگانم خیلی بی دقتی افسردم کرده
فرشید
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم کار ساز باشه
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
من توی ریاضی خیلی بیدقتی می کنم لعنتی معلممون هم بخاطر یک سوال کوچیک یه نمره کم میکنه بعد مشم نوزده ویه عمر حسرت میخورم
مبینا
Romania
این تکنیک هارو انجام میدم ببینم از بیدقتیم کم میشه ایا
هانی
Germany
خیلی خیلی خیلی خوب توضیح داده شده بود
مهیا
Iran, Islamic Republic of
سلام... در کل خوب بود....
من برا فردا آزمون دارم، برا پس فردا امتحان ترم ریاضی:-/ میترسم سر بی دقتی گند بزنم... تو رو خدا دعا کنید هیچکس سر بی دقتی به فنا نره :|
علی
من یکی از دانش اموزان برتر کشور هستم این راه حل تعثیر ان چنانی نداره ولی بد هم نیست
پیمان
Iran, Islamic Republic of
استاد برتر، گویا نحوه ی نوشتن تاثیر رو بلد نیستین!!
دلارام
Iran, Islamic Republic of
وایییییییییییییییییییییی خیلیییییی غالی بود الان خیلی آروم شدم
Iran, Islamic Republic of
تو اینترنت همه میشن برتر
امین
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
بابک
Iran, Islamic Republic of
فوق العاده بود برادر
وحید
Iran, Islamic Republic of
سپاسگزارم از مطالب مفیدتان ولی ای کاش مطالب جدید تر وبروز تری که در دانشگاه های روانشناسی دنیا مطرح بود را هم ذکر میکردید
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام مرسی مطالبتون خوب بود من کلاس نهم هستم ولی خیلی بی دقت هستم خیلی بی دقتی میکنم به خاطر همین گند میزنم به امتحان همیشه با این که خیلی خوندم ولی سر امتحان عجله میکنم خیلی هم استرس و اضطراب دارم این باعث میشه هر چی تو ذهنمه بره بیرون
امیر
Iran, Islamic Republic of
خوب بود
سعی کنیید راه های حل کردن سوالات تیز هوشان نهم رو هم بزارید
s.s
Iran, Islamic Republic of
من خیلی خیلی بی دقتم هم تو امتحاناتم هم تو زندگی روزمره...بخاطر این بی دقتیم کلی ضرر خوردم...دارم دیوونه میشم.بیدقتیم اشکم رو درآورده حتی یه بار بخاطر بی دقتیم توچک کردن دودکش بخاری نزدیک بودداداشم گاز گرفته بشه...خیلی اعصابم بابت این مسئله داغونه...یه راهکار اساسی پیشنهاد بدین تو رو خدااااااااااا.
مهسا
Iran, Islamic Republic of
من واقعا خیلی درس میخونم. به خصوص برای شیمی و ریاضی ولی همیشه از همه کسایی که از من کمتر میخونن پایین تر میشم علتش هم همین بی دقتیه . هرکاری هم میکنم نمیتونم بی دقتی رو برطرف کنم خواهشا کمک کنید
Mhs
Russian Federation
من خودم ب شخصه خیلی بی دقتم توی امتحان ادبیات شعر حفظی 2 نمره داشت و میاس دو بيت بنویسیم ولی من يه بیت نوشتم و اصلا ب دو بيت دقت نکردم و واقعا خیلی عصبی شدم و بخاطر همین یک نمره از دست دادم، مطالب بالا رو مطالعه کردم، و انجام میدم، ب امید خدا ک نتیجه بده و دقتمو بدست بيارم
نرگس
Iran, Islamic Republic of
اینا رو که خودم میدونستم تو راهکار بده داداش . من کلا عادتمه هر چی امتحان اسون تر باشه نمرم گند تره همشم در اثر بی دقتی قبلنا روزی دوساعت درس میخوندم الان دیگه نمیخونم کلافه شدم من که چه بخونم چه نخونم با بی دقتی نمرم کم میشه دیگه درس نخونم راحت تر نیستم هرچه باداباد
Ali
Iran, Islamic Republic of
تو بیا خونه ما تا بهت راهکار بدم
Iran, Islamic Republic of
خوب بود مرسی
رها
Romania
بی دقتی وااااقعا حس بدی به ادم میده، حداقل یک نمره تو هر امتحان به خاطر بی دقتی کم میارم امروزم سر محاسبات گننند زدم به امتحان
M
Iran, Islamic Republic of
چرت نگید
نگار
Iran, Islamic Republic of
واقعا خیلی بی دقتم خیلی از دست خودم ناراحتم کلی زحمت میکشم آخر تمام زحمتام با بی دقتی هام نا بود میشه دیگه خسته شدم واقعا
حسن
Germany
جمش کنید بابا، به چیزم که شاگرد اول شدی، نظرتو درباره مطلب بده، چرا پز میدی اینقدر
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای بیشعورها
محدثه
Iran, Islamic Republic of
عالی بود.خسته نباشید
پریا
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
Melika
Iran, Islamic Republic of
ممنون، عالي بود🙏🏻👌🏼
فردین
Iran, Islamic Republic of
من حلش کردم بی دقتیمو کتاب جورج پویل
بی نام
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
Maria
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان منم بی دقتی زیاد میکنم و به همین سبب نمره هام کامل نمیشه. فردا امتحان نهایی ریاضی نهم دارم. واسم دعا کنید چون نمره واسم خیلی مهمه 😸
sara
Moldova, Republic of
واقعا عالی بود
من جمعه ی آینده آزمون مهمی دارم واحساس می کنم این مقاله بیشتر بهم کمک کرد
غلامی
Iran, Islamic Republic of
واقعا لذت بردم دوای درد همیشگی ام رو پیدا کردم تشکر .
Samira
Iran, Islamic Republic of
سپااااااس از متن خوبتون
امیدوارم هم مشکل من هم مشکل بقیه حل شه پدرمون در اومد بوخوداااا با این گیج بازیا
مینا
Germany
سلام مطالبتون به دردم نخور.تورو خدا کمکم کنید دارم دیونه میشم دخترم وقتی من دیکته میگم خیلی کم غلط داره ۱یا ۲تا.ولی وقتی معلمشون دیکته میگه همشو غلط مینویسه.نقطه هارو جا میزاره.تورو خدا کمکم کنید.
م
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مطالب مفیدتون
maedeh
Iran, Islamic Republic of
مطلب فوق العاده بود. خیلی از دلایل بی دقتیمو متوجه شدم . ممنون از مقاله خوبتون.
مریم
Iran, Islamic Republic of
شاید براتون مثل من اتفاق افتاده باشه که سوالو نبینی
گلنوش
Iran, Islamic Republic of
عاااالی بود
سجادواحدی
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنون از توضیح های خوبتون من دانش اموز زرنگی هستم اما همیشه درتعداد کمی از امتحانات نمره نسبتا کمی می گیرم
negar
Iran, Islamic Republic of
سلام .بچه ها به نظر من فرقی نداره که ما مال کدوم مدرسه ایم چه تیزهوشان و نمونه چه مدرسه عادی ما اینجاییم که با نظراتمون مشکل همو حل کنیم پس انقد مدرسه و رتبه هاتونو به رخ هم نکشین
غزاله
United States
ممنون از توضیحاتتون .من خودمم یه کنکوریم ک تو تحقیقاتی ک کردم فهمید ادمایی ک ظریب هوشی بالا تری دارن کنترل هیجان بسیار ضعیف و پاسخگویی خیلی بد به سوال های ساده دارن بنابراین از یک جهت میتونیم این اعتماد ب نفس رو بگیریم ک آی کیوی بالایی داریم و با این آیکیو قادر هستیم این مسئله باارزش اما پست رو حل کنیم دیگ اگ آی کیو بالاها نتونن ک بتونه ...
م
Iran, Islamic Republic of
من در آزمون های گاج شرکت می کنم سال پیش سه بار نفر اول کشوری شدم.امسال توی آزمون اول همه چیز رو خراب کردم شدم نفر پنجم شهر. پنج تا سوالش فقط بی دقتی بود اولش می خواستم خودمو بکشم.
گلاره
Iran, Islamic Republic of
به نظر من بی دقتی ذاتی نیاز به مهارت داره من بی دقتیی کردم ۱۹/۵اوردم❗❗❗❗❗❗
niusha shojaei
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بود ممنون از این مشاوره ی فوق العاده
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنون دقیقا همون چیزایی رو توضیح دادید که من توش مشکل دارم
مطالبتون خیلی بدردم خورد تشکر♥️♥️🙏
Iran, Islamic Republic of
خدا خیرتون بده. من امروز امتحان هندسه داشتم و گند زدم با بی دقتی 7 گرفتم. خیلی زشته بچه ی باهوش کلاس 7 بگیر. دارم منفجر می شم از فشار معلم و نمره امتحان.. باید در امتحان بعدی 20 بگیرم. الان خیلی ناراحتم من توی هندسه خیلی بی دقتم ولی دیگه نباید بی دقتی کنم
سوگل
Iran, Islamic Republic of
سلام ممنون از مطالبتون منم خییییییلییییییییی بی دقتم
کلاس هفتم هستم
امتحان علوم با روزی چهار ساعت درس خوندن شدم ۱۷/۷۵
واقعا حس بدیه بفهمی یه سوالی رو بلد بودی اما جا انداختی یا دقت نکردی
میشه مطالب مهمتر هم بگید؟ ممنون میشم
بی دقت ترین بچه جهان
Iran, Islamic Republic of
به مدت یکسال دارم برای تیزهوشان میخونم ششم به هفتم ولی بخاطر بی دقتی کوچیک سوال گفته بود مربع های سفید را بشمارید من دیدیم نشمارید و الان در حال حاضر در علامه طباطبایی در میخونم از ما امتحان ادونس گرفتن قبول نشدم به خاطر اینکه دو سوال رو اشتباه کردم با اینکه به خدا ۱۶ ساعت درس خوندم حالم بده دارم از افسردگی میمیرم مشاور مدرسه از من ناامید شده فکر می کنه من درس نمی خونم با اینکه خودم میکشم قبول نمیشم جالب اینجا همه منظور فامیل هامون میگن تو خواب دیدیم
Iran, Islamic Republic of
همیشه به خاطر بی دقتی نمره هام به ۲۰ نمی‌رسه واقعا خیلی بده خیلی ،
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.