شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۶
کد مطلب: 64221
۵

رسانه تاب آوری روانی اجتماعی را تحت تاثیر دارد

خاطره اکبری
رسانه تاب آوری روانی اجتماعی را تحت تاثیر دارد
رسانه تاب آوری اجتماعی را تحت تاثیر دارد رسانه ها و شبکه های اجتماعی تاب آوری را در سطوح فردی و اجتماعی به ویژه در بحران تحت تاثیر دارند.
رسانه تاب آوری اجتماعی و تاب آوری افراد همزمان تحت تاثیر دارد رسانه های اجتماعی می توانند تأثیرات مثبت و منفی بر سلامت روان و تاب آوری داشته باشند.
از جنبه مثبت، رسانه های اجتماعی می توانند ارتباطات و پیوندهای اجتماعی را تقویت کنند، عزت نفس افراد را تقویت کنند و حس تعلق و انسجام جوامع را بهبود بخشند.
رسانه و شبکه های اجتماعی می توانند فرصتی بوجود آوردند که افراد و اصناف بتوانند خود را بیان کنند یا اینکه تجربیات خویش را به اشتراک بگذارند.
تبادل تجربیات میتواند قدرت مقابله افراد و جوامع را در مواججه با مسایل و مشکلات افزایش دهد و این شاید یکی از بهترین کارکردهای رسانه در تاب آوری فردی و اجتماعی باشد .
رسانه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند بعنوان منبعی ارزشمند در حمایت یابی و دسترسی به اطلاعات کار آمد برای اصلاح سبک زندگی و دسترسی به منابع سلامت روان نقش موثری ایفا کنند
رسانه تاب آوری و سلامت روان را آنگاه تقویت خواهد کرد که سواد رسانه ای و مهارتهای خودیار نیز به یاری آمده باشند.
با این حال، استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی نیز می تواند تأثیرات منفی بر سلامت روان و تاب آوری داشته باشد.
رسانه‌ و شبکه های اجتماعی می‌توانند به احساس اضطراب، افسردگی و بی‌کفایتی افراد دامن بزنند، به‌ویژه اگر افراد در رسانه‌های اجتماعی خود را به‌طور نامطلوب و مستمری با دیگران مقایسه کنند یا برای ارائه نسخه ایده‌آلی از خود تحت فشار باشند.
رسانه‌های اجتماعی همچنین می‌توانند به احساس انزوا، تنهایی و FOMO (ترس از دست دادن) کمک کنند، به‌ویژه اگر افراد زمان بدون توجه به رژیم مصرف کاربر بی برنامه شبکه های اجتماعی باشند
چنین افرادی حتی هنگامیکه در کنار دوستان و خانواده خود هستند باز هم نمی توانند از گوشی های هوشمند خود فاصله بگیرند و به نظر میرسد که مدام نیازمند حضور در شبکه های مجازی و بررسی آنها دارند .
استفاده از رسانه به گونه که بتواند موجب ارتقای سلامت تاب آوری افراد باشد نیاز به سواد رسانه و رعایت کردن رژیم مصرف دارد این موضوع مهم است که کاربران بتوانند استفاده خود از فن آورهای نوین و شبکه های اجتماعی را به گونه ای هدفمند مدیریت کنند.

تنها در صورت معین کردن حد و مرزها و برخورداری از چارچوبی مشخص میتوان امیدوار بود که رسانه ها بر سلامت روان و تاب آوری افراد تاثیری مثبت داشته باشند.در غیر اینصورت بایستی منتظر به چالش کشیده شدن عزت نفس و آرامش روانی کاربران در شبکه های اجتماعی باشیم .
رسانه‌ها، از جمله شبکه های اجتماعی، می‌توانند به طرق مختلف بر تاب‌آوری اجتماعی تأثیر بگذارند.
تجربه همه گیری کرونا نشان داد که رسانه های اجتماعی بویزه در بحران باعث ادراک انسجام اجتماعی، حمایت اجتماعی و کاهش افسردگی و تنهایی خواهد بود
افزایش حمایت اجتماعی و عضویت در شبکه های اجتماعی همتا،  می‌تواند به فرآیند تاب‌آوری در طول بحران کمک کند، زیرا افراد می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با دیگران، دریافت اخبار صحیح،راستی آزمایی یا اشتراک‌گذاری اطلاعات و حتی سرگرمی بدرستی استفاده کنند.
رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بستری را فراهم کنند باغلبه بر بعد مسافت به افراد این امکان را می‌دهد تا ارتباطات بین‌فردی را حفظ کرده و از خود در برابر تأثیرات مخرب استرس و تهدیدات محافظت کنند مطالعات نشان داده است که رسانه ها میتوانند بر ادراک جوامع از انسجام و کمک به دیگران و نوعدوستی موثر باشند( سی و همکاران ، 2022).
در زمینه تهدیدات و بحرانهای بهداشتی فراگیر رسانه‌های اجتماعی می‌توانند با ارائه به موقع تبادل اطلاعات، حمایت اجتماعی نقش مهمی در تقویت و ایجا تاب‌آوری ایفا کنند.
نکته جالب توجه اینکه اینگونه کارکردهای شبکه های اجتماعی میتواند به ارتباطات واقعی در عرصه های اجتماعی نیز تسری پیدا کند بعبارت دیگر رفتارهای رسانه‌های اجتماعی ممکن است بر ادراک اعضای جامعه از تاب‌آوری تأثیر بگذارد این نکته را نیز باید یاد آور شد که شبکه های اجتماعی میتوانند منشا اخبار نادرست و اینفودمی باشند.

رسانه تاب آوری فردی را هم تحت تاثیر دارد
در سطح فردی هم استفاده از فن آوری های نوین میتوانند برای پرورش تاب آوری مورد استفاده قرار گرفته و موثر باشند.مطالعات نشان داده است که رسانه و شبکه های اجتماعی بر خلاف تصورات معمول حتی میتوانند انزوای اجتماعی را کاهش دهند.
ریفرم کردن یا قالب بندی مجدد تجربیات در رسانه های اجتماعی می تواند به تنظیم و مدیریت احساسات کمک کند، که این بنوبه خود بر نحوه اسناد و ادراک افراد از احساسات منفی تأثیر می گذارد.
رسانه‌های اجتماعی به یقین می‌توانند حمایت اجتماعی آنلاین و حتی مشاوره توانبشخی و هرگونه خدمت دیگری را در زمینه سلامت روان فراهم کرده و از این مسیر منجر به توسعه تاب آوری باشند.
خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در خاتمه این مطلب آورده است که تأثیر رسانه بر تاب آوری چندوجهی است و بستگی به عواملی چون جمله ویژگی های شخصیتی افراد، میزان و نوع رسانه  و رژیم مصرف دارد بنابراین، مهم است که مجموعه عوامل موثر را در کنار هم در نظر داشته باشیم و مراقب زمان استفاده ، میزان و زمینه استفاده و حضور خود در شبکه های اجتماعی باشیم که شبکه های اجتماعی میتوانند مانند تیغ دو لبه عمل کنند و یا همانند آتش گرما و روشنی بیاورند و یا بسوزانند و خاکستر کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.