دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۱
کد مطلب: 64188
۱

موسیقی می تواند اضطراب و فشار خون را کاهش دهد

تاثیر موسیقی بر سلامت روان چگونه توصیف شده است
موسیقی می تواند اضطراب و فشار خون را کاهش دهد
موسیقی تقریباً تمام مناطق و شبکه های مغزی را فعال می کند، بهزیستی روانشناختی را تقویت می کند،  موجب تقویت یادگیری است و  عملکرد شناختی را تحریک می کند، موسیقی کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و باعث افزایش شادی می شود.
به گزارش میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران صداهای طبیعت و بویژه موسیقی کلاسیک می توانند فضایی آرام ایجاد کنند، اضطراب را کاهش داده و اسباب آرامش باشند.یافته های تحقیقاتی دانشگاه توکیو و دانشگاه هیروشیما درخصوص تاثیر موسیقی بر روان، نشان می دهد که موسیقی باعث ایجاد احساسات فیزیکی منحصر به فردی در بدن می شود.
 
خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در ادامه این مطلب آورده است که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد موسیقی می تواند اضطراب و فشار خون را کاهش دهد. مشخص شده است که موسیقی درمانی منجر به کاهش قابل توجه فشار خون و ضربان قلب در محیط های بالینی می شود و موسیقی کلاسیک تأثیر مثبتی بر ضربان قلب، فشار خون و حالات خلقی دارد. علاوه بر این، گوش دادن به موسیقی سطوح کورتیزول را که یک نشانگر بیولوژیکی استرس است، کاهش می دهد که نشان دهنده تأثیر قابل توجهی در کاهش استرس و افزایش تاب آوری است.
مطالعات زیادی نشان داده اند گوش دادن به موسیقی می تواند سطح کورتیزول را که یک نشانگر بیولوژیکی استرس است، تا 61 درصد کاهش دهدموسیقی هم چنین توانسته است بر بیماران قلب و عروق تاثیر مثبت بر جای برگذارد( لومبا و آروا، 2012).
موسیقی با تأثیر قابل توجهی بر کاهش استرس به نوبه خود میتواند منجر به کاهش فشار خون شود. در خصوص نوازندگان هم گزارشاتی مشابه در دست است (درکی و همکاران ، 2022).
همچنین کارشناسان بسیاری معتقدند که اگر می خواهید بدن خود را قوی کنید، به باشگاه بروید و اگر می خواهید مغز خود را تمرین دهید، به موسیقی گوش دهید. چرا که گوش دادن به موسیقی می تواند اضطراب، فشار خون و درد را کاهش دهد و از طرفی کیفیت خواب، خلق و خو، هوشیاری ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.
نه فقط گوش دادن به موسیقی، بلکه یادگیری و نواختن آن نیز تاثیر بسزایی بر ذهن دارد. گوش دادن به موسیقی به خصوص به یک آهنگ جدید، مغز را به چالش می کشد.
ممکن است در ابتدا احساس خوشایندی ایجاد نشود اما این ناآشنایی مغز را مجبور می کند تا برای درک صدای جدید تلاش کند. پخش موسیقی هنگامی که افراد در حال انجام فعالیت دیگری بوده و روی آن تمرکز کرده اند، می تواند عملکرد ذهنی را بهتر کند.
موسیقی همچنین می تواند افسردگی و اضطراب را کاهش دهد و باعث افزایش تمرکز شود.وقتی افراد خلق و خو یا احساسات بدی نسبت به وضعیت کنونی خود و دنیای اطراف دارند، برخی به آنها توصیه به گوش کردن قطعه ای موسیقی می کنند. گوش دادن به موسیقی بی کلام به شنونده اجازه می دهد تا احساسات شخصی و دستیابی به آنها را در موسیقی جست و جو و حل کنید.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.