مدرسه خوب چه ویژگی هایی دارد ؟
ویژگی های یک واحد آموزشی خوب چیست ؟
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران اکرم نصیری روانشناس تربیتی و مدیر مجتمع آموزشی نردبان در ادامه این مطلب آورده است تعریف مدرسه خوب ممکن است بر اساس دیدگاه های فردی متفاوت باشد، چندین ویژگی مشترک به طور گسترده به عنوان نشان دهنده یک مدرسه با عملکرد بالا شناخته شده است که مورد اشاره واقع میگردد:
1. وضوح در اهداف: یک مدرسه خوب دارای چشم انداز و مأموریت کاملاً تعریف شده ای است که خط مشی ها، عملکردها و تصمیم گیری های آن را هدایت می کند.یک مدرسه خوب تکلیف خود را بخوبی میداند و بنا بر اساس از کارکنان ، والدین و دانش آموزان هم انتظارات و توقعاتی تعریف میکند این شفافیت به همه ذینفعان و اضلاع یک مدرسه مرتبط است و به همین جهت ساختار منسجم و هدفمندی را خواهد ساخت.
2. استانداردها و انتظارات بالا: یک مدرسه خوب استانداردها و انتظارات تحصیلی بالایی را برای همه دانش آموزان تعیین می کند و آنها را تشویق می کند تا این انتظارات را برآورده کنند یا از آنها فراتر روند یک مدرسه خوب تسهیلگر و حامی است این امر از طریق برنامههای درسی دقیق، درسهای چالشبرانگیز، و تأکید بر موفقیت دانشآموزان و آمادگی دانشگاهی و شغلی به دست میآید تاکید بر موفقیت های تحصیلی بر سبک فرزند پروری والدین هم به یقین موثر خواهد بود .
3. رهبری و مدیریت مؤثر مدرسه: یک مدرسه خوب توسط رهبرانی بسیار ماهر و فعال مدیریت و هدایت میشود مدیریت واحدهای اموزشی از حساسیت ویژه ای برخوردار است، آشنایی با علم مدیریت ، مجرب و منعطف بودن مدیران مدارس ، امکان بهبودی مستمر در خدمات مدارس، توسعه همکاری و خلاقیت و نوآوری در واحد های آموزشی را فراهم میکند. مدیران مدارس همزمان بایستی به رشد حرفه ای معلمان و تقویت یادگیری دانش آموزان متمرکز باشند .
4. سطوح بالای همکاری و ارتباطات: یک مدرسه خوب مجموعه ای منسجم از تمامی ذینفعان است که هر لحظه به توسعه همکاری های فی مابین می اندیشند. این امر مهم از طریق ارتباطات انسانی و تعاملات ساختار مند معلمین و کارکنان و خانواده با تعهدی مشترک برای موفقیت دانش آموزان شکل میگیرد.
5. برنامه درسی و آموزش همسو با استانداردها: یک مدرسه خوب برنامه درسی و آموزش خود را با آخرین استانداردهای بروز دنیا هماهنگ میکند یک مدرسه خوب چشم اندازی مشترک از محتوی آموزشی ، اهداف و روشهای آموزشی مربوطه را میشناسد یک واحد آموزشی خوب تغییرات مورد انتظار در یادگیری و کفایت اجتماعی دانش آموزان را میشناسد
6. نظارت مستمر بر آموزش و یادگیری: یک مدرسه خوب به طور منظم آموزش و یادگیری را ارزیابی و بر آن نظارت دارد و از این داده ها بعنوان بازخوردی برای سنجش موفقیت ها و شناسایی زمینه های بهبود آن استفاده می کند.یک مدرسه خوب از این اطلاعات برای ایجاد نقاط قوت و تصحیح نقاط ضعف استفاده میکند و اطمینان حاصل می کند که دانش آموزان به سمت اهداف تحصیلی خود در حال پیشرفت هستند.
7. توسعه منابع انسانی: یک مدرسه خوب روی رشد حرفه ای کارکنان خود سرمایه گذاری می کند و توسعه حرفه ای آنها را از اولویتهای خود میداند چرا که توسعه سرمایهگذاری در منابع انسانی بطور مستمر میتواند از روشهای تدریس عالی و محتوی روز آمد و موثر پشتیبانی کند این دو ضمانت میکنند که مدرسه با کیفیت و موثر در مسیر خود گان بردارد.
8. محیط یادگیری حمایتی: یک مدرسه خوب یک محیط آموزشی سرشار از حمایت و همراهی فراهم میکند که همه نیازهای دانش آموزان را برآورده می کند. این شامل یک محیط مناسب برای یادگیری ایمن است، محیطی مناسب و مروج رفتار های مثبت که بدور از قلدری و آزار و اذیت است . یک مدرسه خوب علاوه بر دانش آموزان از کارکنان و والدین هم به ضرورت و نیاز حمایت میکند.
9. سطوح بالای مشارکت و مشارکت والدین: یک مدرسه خوب به طور فعال والدین و امکانات جامعه محلی را در فرآیند آموزشی خود مشارکت می دهد و اهمیت این روابط را در حمایت از موفقیت دانش آموزان درک می کند. این تعامل شامل ارتباطات منظم، فرصتهایی برای مشارکت و تعهد مشترک به موفقیت دانشآموز است که می بایستی همه به آن متعهد باشیم .
اکرم نصیری روانشناس تربیتی و مدیر مجتمع آموزشی نردبان زندگی در خاتمه این مطلب آورده است که راه سعادت ونیکبختی افراد و جوامع از آموزش و تعلیم تربیت میگذرد و به شهادت تاریخ ،خانواده ها و جوامعی که برای معلم و مدرسه احترام قایل بوده و هستند سلامت و ثروت بیشتری را تجربه میکنند.