سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۱
کد مطلب: 64195
۲
پیش نویس

سند سلامت روان آماده شد

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور
سند سلامت روان آماده شد
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از تدوین سند سلامت روان خبر داد و گفت: پیش نویس این سند از سوی اعضای شورای مرکزی این سازمان آماده شده و وزارت بهداشت نیز پیش نویسی مشابه تهیه کرده است.
علی فتحی آشتیانی روز گذشته در نشستی خبری با اصحاب رسانه افزود: قرار است سند سلامت روان بر اساس این دو پیش نویس و نیز اسناد بالادستی کشور تدوین نهایی شود.
مصاحبه عمومی 8هزار متقاضی دریافت مجوز، در اردیبهشت ماه
فتحی آشتیانی درباره برگزاری مصاحبه برای متقاضیان دریافت پروانه توضیح داد: این مصاحبه، روانشناختی و برای ارزیابی صلاحیت روانی افراد است؛ باید به صورت حضوری سوالات را از متقاضیان بپرسیم تا بتوانیم ارزیابی کلیدی و روانشناختی از آنان داشته باشیم. ارزیابی میزان آرامش، تسلط بر محیط، وجاهت و پختگی، داشتن استدلال منطقی، تشخص متناسب با سن و جنس و در نهایت بررسی روند تحصیلی توسط اساتید متعهد و متخصص انجام می شود.
وی افزود: مصاحبه ها در اردیبهشت ماه و 31 استان کشور انجام می شود. این در حالی است که در 20 سال گذشته فقط 8 هزار و 855 پروانه روانشناسی در کشور صادر شده بود در صورتی که در سال گذشته 8 هزار و 41 نفر در آزمون صلاحیت حرفه ای پذیرفته شدند؛ یعنی در طول سال گذشته معادل 20 سال اخیر کار انجام شد. ضمن آنکه مصاحبه عمومی، شخصیتی و سلامت روانی افراد در همه استانها برگزار می شود تا در صورت پذیرفته شدن، پروانه تخصصی کسب و فعالیت خود را آغاز کنند.
نظارت پسینی الکترونیک، بزودی
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه نظارت های پسینی به صورت الکترونیک انجام خواهد شد، توضیح داد: فضایی در حال طراحی است تا پس از دریافت مشاوره و روانشناسی، مراجعان با پاسخ به چند سوال به صورت الکترونیک، مشاور یا روانشناس را ارزیابی کنند تا از این راه میزان رضایتمندی مشخص شود. گفتنی است این طرح در سال جاری به مرحله اجرا می رسد.وی افزود: انتخابات شورای استانی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز به صورت الکترونیکی بعد از 9 سال وقفه، بهمن ماه سال گذشته برگزار شد و این شوراها در 31 استان کشور تشکیل شدند و آغاز به کار کردند.
توقف صدور مجوز از درگاه ملی مجوزها
فتحی آشتیانی درباره صدور پروانه مراکز روانشناسی و مشاوره از طریق درگاه ملی مجوزها گفت: روانشناسی و مشاوره از جمله حساس ترین خدمات به شمار می رود چرا که با روان جامعه در ارتباط است. این در حالی است که سال گذشته در مدت زمان 6 ماه درگاه ملی مجوزها برای 11 هزار و 36 نفر پروانه فعالیت صادر کرد و این افراد بدون هیچ گونه ارزیابی در حال حاضر مشغول به کار هستند. درخواست من از این افراد این است که برای انجام مصاحبه و دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی اقدام کنند.
بسیاری از گرایش های روانشناسی شامل بیمه نیست
وی در پاسخ به سوال خبرنگار «ایران» درباره میزان پوشش بیمه در زمینه خدمات روانشناسی و تعرفه های جدید گفت: متاسفانه بسیاری از گرایش های روانشناسی و مشاوره شامل بیمه نمی شود و این موضوع از چالش های مهم سازمان به شمار می رود. در حال حاضر فقط دو گرایش روانشناسی بالینی و سلامت، پوشش 70 درصدی بیمه را شامل می شوند و در مورد سایر گرایش ها همچنان به نتیجه نرسیده ایم. میزان تعرفه برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد 321 هزار تومان و برای دارندگان دکترای تخصصی 378 هزار تومان در سال جاری تعیین شده که این رقم برای 45 دقیقه مشاوره تصویب شده است، البته مشاوران و روانشناسانی که سابقه فعالیت بیش از 15 سال دارند، مجازند 15 درصد به این تعرفه ها اضافه کنند، با این همه این ارقام جوابگوی مخارج جاری این افراد نیست و باید فکری در این خصوص برای همکاران شود.
پنجمین دوره شورای سازمان نظام روانشناسی کار خود را متوقف می کند
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور توضیح داد: به دلیل ابهام و بلاتکلیفی، پنجمین دوره شورای سازمان نظام روانشناسی تصمیم گرفته کار خود را متوقف کند، البته فعالیت سایر اجزای سازمان به هیچ عنوان متوقف نمی شود و معاونان سازمان کار خود را ادامه می دهند.
برش
ورود سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به موضوع جنایات رژیم صهیونیستی در غزه
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه و به شهادت رسیدن 32 هزار نفر که تعداد زیادی از ایشان را کودکان و زنان تشکیل می دهند، گفت: حدود 7 ماه از این فاجعه می گذرد، ما در این موضوع ورود کردیم و طی ارسال چندین نامه به سازمان جهانی بهداشت و یونسکو با صدور بیانیه هایی از این سازمان ها خواستار توضیح عملکرد و ایفای نقش ایشان شدیم. باید روشن شود که این سازمان ها چه نقشی در این حوزه ایفا کرده اند.


 
مرجع : ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!