شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱
کد مطلب: 64080
۲
سواد رسانه ای امکان دستییابی به حقیقت و استفاده موثر از فن آوری های نوین را فراهم میکند.

ضرورت سواد رسانه برای نوجوانان و خانواده

فهیمه حدادی
ضرورت سواد رسانه برای نوجوانان و خانواده
تأثیر رسانه ها بر نوجوانان، به ویژه از طریق پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، اسنپ چت، فیس بوک و یوتیوب، می تواند مستقیم و غیرمستقیم باشد. سواد رسانه ای قدرت کشف حقیقت را در نوجوانان تقویت و خانواده ها تقویت میکند سواد رسانه ای امکان دستیابی به منابع معتبر  و استفاده موثر از فن آوری های نوین را فراهم میکند.
شبکه های اجتماعی می‌توانند سلامت روان ، رفتار، نگرش و ادراک نوجوانان را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند بطور کلی رسانه و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در سلامت روان جامعه بویژه نوجوانان ایفا می‌کنند. این رسانه‌ها می‌توانند تأثیرات مختلفی بر روحیه و احساسات افراد داشته باشند.
فن آوری های نوین و رسانه های اجتماعی می توانند  اعتیاد آور باشد و بر رشد مغز آنها تأثیر منفی بگذارند . علاوه بر این، می تواند به سوء تفاهم، آسیب پذیری در روابط، مقایسه، حسادت، عدم کفایت عاطفی و افسردگی کمک کند.
فهیمه حدادی روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در حالی که شبکه های اجتماعی راه‌های مثبتی برای تعامل و یادگیری خلاقانه کودکان و نوجوانان ارائه می‌دهند، خطراتی مانند قرار گرفتن در معرض جنایات و تهدیدات آنلاین و قلدری را نیز به همراه دارند.

والدین نقش مهمی در راهنمایی نوجوانان برای هدایت مسئولانه در دنیای دیجیتال و محافظت از آنها در برابر تأثیرات منفی دارند.
نمایش استانداردهای غیرواقعی و تجاری سازی توسط رسانه ها می تواند بر عزت نفس و انتخاب سبک زندگی نوجوانان تأثیر منفی بگذارد.
در اصل، رابطه بین رسانه ها و نوجوانان پیچیده است، با پیامدهای مثبت و منفی که مستلزم توجه و راهنمایی دقیق والدین و مربیان است در این میان سواد رسانه ای و رژیم مصرف میتواند بسیار راهگشا باشد.
بر اساس اطلاعات منابع ارائه شده، رسانه ها در واقع می توانند برای یادگیری نوجوانان مورد استفاده قرار گیرند. سواد رسانه ای به کودکان و خانواده ها این امکان را می دهد که به طور انتقادی در مورد این پیام ها فکر کنند سواد رسانه ای امکان دستییابی به حقیقت و استفاده موثر از فن آوری های نوین را فراهم میکند.
تحقیقات نشان می دهد که وقتی رسانه ها به طور موثر مورد استفاده قرار گیرند، می توانند ابزار قدرتمندی برای آموزش و یادگیری باشند و توانایی های شناختی و اجتماعی کودکان را تقویت کنند.
رسانه های دیجیتال با ویژگی های جذاب خود، محیطی جذاب و فراگیر برای یادگیری فراهم می کند و فرصت هایی را برای گسترش دانش و مهارت ها ارائه می دهد. بنابراین، رسانه ها می توانند به عنوان منبع ارزشمندی برای نوجوانان عمل کنند تا تجربیات یادگیری خود را افزایش دهند و مهارت های مختلف را در صورت استفاده مناسب و انتقادی توسعه دهند.
بر اساس منابع ارائه شده، رسانه ها می توانند مهارت های مختلفی را برای یادگیری به نوجوانان منتقل کنند. برخی از مهارت‌هایی که رسانه‌ها می‌توانند در توسعه آنها مؤثر باشند عبارتند از:
مهارت‌های شناختی، مهارت‌های اجتماعی، تفکر انتقادی، سواد رسانه‌ای، و توانایی تحلیل و ایجاد رسانه در اشکال مختلف.
سواد رسانه ای به کودکان این امکان را می دهد که به طور انتقادی در مورد پیام ها در شبکه های اجتماعی فکر کنندو آنها را قادر می سازد تا محیط و فضای رسانه ای زندگی خود را کنترل کنند و اجازه ندهند رسانه ها دیدگاه های متناقضی در مورد ارزش فناوری در رشد کودک دیکته کنند.
علاوه بر این، رسانه‌ها می‌توانند توانایی‌های شناختی و اجتماعی را در صورت استفاده مؤثر افزایش دهند و فرصت‌هایی برای دسترسی، تحلیل، ارزیابی و ایجاد رسانه‌ و حتی تولید محتوی در اشکال مختلف برای کودکان و نوجوانان ارایه کنند.
بنابراین رسانه ها نقش بسزایی در تجهیز نوجوانان به مهارت های ضروری برای یادگیری و جهت یابی در دنیای دیجیتال دارند.
نگاهی به ادبیات تحقیق نشان میدهد که اصولی برای استفاده ناسب از رسانه ها و شبکه های اجتماعی پیشنهاد شده است  که عبارتند از: محدودیت بازی‌های غیرمجاز برای کودکان: ممنوعیت بازی‌های نامناسب برای کودکان برای حفظ رفاه آنها در خانواده بسیار مهم است.

استفاده صحیح از فرهنگ رسانه ای: با ادغام اینترنت و شبکه های اجتماعی در خانواده ها، جدایی قابل توجهی بین والدین و فرزندان در سطوح فکری، عاطفی و فیزیکی بوجود آمده است که بر نیاز به فرهنگ رسانه ای متعادل در خانواده ها تاکید می کند انتظارآن است که همه اعضای خانواده با سواد رسانه ای از طریق دوره های آموزشی خود را به آگاهی و تغییرات رفتاری متناسب برسانند.

 ارتباطات موثر و مدیریت زمان: مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از تلفن همراه را محدود کنید تا از اثرات امواج مغزی بالقوه جلوگیری شود، و اهمیت مدیریت زمان صرف شده در دستگاه‌های تلفن همراه را برجسته می‌کند.
ممنوعیت وسایل ارتباطی در حین غذا: اجرای ممنوعیت وسایل ارتباطی در حین غذا می تواند شیوه های مدیریت خانواده را تقویت کند.
 توسعه مهارت‌های ضروری در استفاده از رسانه‌های اجتماعی: برای اینکه از چشم‌انداز در حال تحول رسانه‌های اجتماعی مطلع بمانند، افراد باید بر کسب و تقویت مهارت‌های کلیدی برای پیمایش مؤثر در این پلت‌فرم‌ها تمرکز کنند.

این اصول مجموعاً از یک رویکرد آگاهانه و متعادل برای استفاده از رسانه در خانواده ها و توسعه تاب آوری رسانه ای حمایت می کنند و بر نیاز به مدیریت مسئولانه، ارتباطات مؤثر و توسعه مهارت در جهت یابی در قلمرو دیجیتال تأکید می کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "