دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۷
کد مطلب: 64154
۴
اهمیت سواد رسانه ای در زمان بحران نمود بیشتری پیدا میکند

رادیو رسانه تاب آوری است

سواد رسانه‌ای اساس تاب آوری رسانه‌ای است که بنیاد تاب آوری آگاهی است
رادیو رسانه تاب آوری است
اساس تاب آوری رسانه‌ای، آگاهی است اهمیت موضوع بویژه در زمان بحران نمود بیشتری پیدا میکند چرا که در بحران بخودی خود احتمال بروز خطا بیشتر می‌شود.

سواد رسانه‌ای اساس تاب آوری رسانه‌ای است که بنیاد تاب آوری آگاهی است که تاب آوری انقلاب خرد ورزی است اهمیت سواد رسانه ای در زمان بحران نمود بیشتری پیدا میکند که برای پیمایش رسانه‌ای خالی از تحریف و سوگیری و در دنیای پیچیده و به سرعت در حال تغییر امروزی، ضروری و حیاتی هستند.

سواد رسانه ای به توانایی شناسایی انواع مختلف رسانه ها، درک پیام هایی که ارسال می کنند و تحلیل پتانسیل آنها برای دستکاری و سوگیری و هم چنین رژیم مصرف اشاره دارد.

دانش و آگاهی رسانه ای میتواند از مفاهیمی مانند تفکر انتقادی، مشارکت مدنی، و توانایی جهت راستی آزمایی و ارزیابی اطلاعات در عصر دیجیتال هم سخن به میان آورد.

دانش و آگاهی از چگونگی عملکرد  شبکه های اجتماعی برای تصمیم گیری آگاهانه، مشارکت فعال در فرآیندهای دموکراتیک، و پرورش جامعه مدنی و حتی جامعه ای  آگاه تر و فعال تر ضروری است.

از سوی دیگر، انعطاف‌پذیری رسانه، توانایی مقاومت در برابر اختلالات خارجی، از جمله افزایش تمایلات استبدادی شدید و گسترش اطلاعات نادرست است.

جامعه تاب آور جامعه ای است که بتواند گفتمان اجتماعی را پذیرفته ،نهادینه و حفظ کند، جامعه تاب آور ضمن حفظ انسجام از پراکندگی اجتناب میکند و بر درد و درک مشترک تاکید دارد.
 
رادیو رسانه تاب آوری است
اساس تاب آوری رسانه‌ای آگاهی است اهمیت موضوع بویژه در زمان بحران نمود بیشتری پیدا میکند چرا که در بحران بخودی خود احتمال بروز خطا بیشتر می‌شود.

محمدرضا مقدسی در ادامه این مطلب اضافه میکند: به نظر میرسد با توجه به ویژگی های خاصی که رادیو دارد از جمله قابلیت حمل ،ازران و اقتصادی بودن ، ضریب نفوذ و کاربر پسند بودن رادیو در آموزش و اطلاع رسانی از جنگ یا حوادث تروریستی گرفته تا بحرانهای طبیعی از قبیل سیل و زلزله هنوز هم گزینه ای بی رقیب باشد لذا با اطمینان میتوان گفت رادیو رسانه تاب آوری است.
 
آگاهی و دانش و مهارت کاربران اصل است زیرا آنها را قادر می‌سازد تا بتوانند در شبکه های اجتماعی و شبکه اینترنت اخبار و مضامین را  به‌طور انتقادی تحلیل و ارزیابی کنند، و یا تعمد و پتانسیل آن‌ها را برای تحریف و سوگیری درک کنند و تصمیماتی آگاهانه بگیرند.
 
به چنین شرایطی سواد رسانه ای میتواند از اینفودمی هم جلوگیری کند بنظر میرسد جوامعی که درسواد رسانه ای وضعیتی بهتری دارند در تاب آوری اجتماعی هم نمره بهتری کسب کنند.

آموزش سواد رسانه ای برای بزرگسالان و همچنین کودکان بسیار مهم است و این فرآیندی مادام العمر است که هم مهارت های عملی و هم دانش محیط دیجیتال را در بر می گیرد.
 
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.