شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۵
کد مطلب: 64054
۱
مزایای ازدواج افراد درونگرا با برونگرا

ازدواج فرد درونگرا و برونگرا با یکدیگر چگونه توصیف میشود ؟

دکتر طیبه قلی زاده
ازدواج فرد درونگرا و برونگرا با یکدیگر چگونه توصیف میشود ؟
درونگرایی و برونگرایی از ویژگی‌های شخصیتی هستند که باعث ایجاد تفاوت‌های رفتاری در افراد می‌شوند. بسیاری از متخصصین به تاثیرات این ابعاد شخصیتی پرداخته‌اند و تست‌های شخصیتی بسیاری در این زمینه وجود دارد. سوالی که برای اکثر افراد مطرح می‌شود این است که آیا دو فرد با ویژگی شخصیتی متفاوت ازدواج موفقی را شکل می‌دهند یا خیر؟ در ادامه این مطلب به صورت مفصل به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. وجود این تفاوت‌ها در امر ازدواج در مواردی به شکل‌‌گیری رابطه‌ای خوب و موفق ختم می‌شود و در مقابل هم در مواردی به ناسازگاری و نارضایتی می‌انجامد.
پس همان‌طور که تفاوت افراد درونگرا و برونگرا می‌تواند با همپوشانی شرایط خوبی را فراهم کند، در مقابل تهدید بزرگی برای رابطه محسوب می‌شود. در این محتوا راهنمایی کاملی در رابطه با ازدواج افراد درون‌گرا و برون‌گرا ارائه کردیم. پس همراه ما باشید.
ویژگی و نشانه افراد درونگرا
افراد درون‌گرا را می‌توانیم از به‌راحتی از رفتارهای آن‌ها تشخیص دهیم. این افراد بیشتر تمایل دارند که کارهای خود را به تنهایی انجام دهند و از بروز احساسات خودداری می‌کنند. در ادامه بیشتر با ویژگی افراد درون‌گرا آشنا خواهیم شد:
از تنهایی لذت می‌برند.
هنگامی که با دیگران وقت می‌گذرانند، احساس کاهش انرژی دارند.
دوستان صمیمی کمی دارند.
اطرافیان عموما آن‌ها را فردی ساکت معرفی می‌کنند.
شناختن دنیای درون آن‌ها بسیار دشوار است.
احساس عدم تمرکز در محیط شلوغ دارند.
دوست دارند از طریق مشاهده یاد بگیرند.
به مشاغلی که مستقل است علاقه‌مند می‌شوند. برای مثال نویسندگی، حسابداری، نقاشی، برنامه نویسی، داروسازی، طراح گرافیکی
برای جواب دادن به پیام‌ها صبر می‌کنند.
در میان جمع بودن برای آن‌ها دشوار و خسته کننده است.
فردی خلاق هستند.
قلبشان را فقط برای افرادی خاص باز می‌گذارند.
نسبت به اتفاقات اطراف بسیار هوشیار هستند.
برای گوش دادن ارزش قائل هستند.
قبل از شروع بحث تفکر می‌کنند.
از حرف‌های بیهوده لذت نمی‌برند.
رابطه خوبی با تلفن صحبت کردند ندارند و ترجیحا پیام نوشتاری را می‌پسندند.
از اجتماع فراری نیستند، ولی دوست دارند فقط در زمانی که خودشان می‌خواهند در جمع حضور پیدا کنند.
از تفریحات گروهی در زمان کوتاه لذت می‌برند.
خویشتن نگر هستند.
به‌ راحتی به کسی اعتماد نمی‌کنند.
تصمیم گیرنده‌های خوبی هستند.

افراد برونگرا و ویژگی‌های آن‌ها
افراد برونگرا را نیز درست مانند افراد درونگرا می‌توان از رفتار آن‌ها تشخیص داد. این افراد بیشتر به بروز احساسات خود می‌پردازند و رفتار اجتماعی بهتری دارند. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های این افراد آشنا خواهیم شد:
  • دارای علایق بسیاری هستند.
    ارتباطات و تعاملات اجتماعی بسیاری دارند.
    از کار گروهی لذت می‌برند.
    اگر زیاد تنها بمانند، احساس منزوی بودن می‌کنند.
    به‌ راحتی ابراز احساسات می‌کنند.
    برای انگیزه و خلاقیت از منابع بیرونی انگیزه می‌گیرند.
    از این که در مرکز توجه باشند، بسیار لذت می‌برند.
    عاشق صحبت کردن هستند.
    تمایل دارند از طریق مباحثه مشکلات را پشت سر بگذارند.
    تعاملات اجتماعی به آن‌ها انرژی می‌دهد.
    در نظر اطرافیان آدم‌های پرصحبتی هستد.
    بسیار گشاده‌رو هستند و شناخت دنیای درونی آن‌ها کار آسانی است.

مزایای ازدواج افراد درونگرا با برونگرا
ازدواج درونگرا با برونگرا می‌تواند از مزایای زیادی برخوردار باشد. این افراد می‌توانند در زندگی مانند مکمل یکدیگر عمل کنند. در واقع ازدواج درون گرا و برون گرا را می‌توانیم از جوانب مختلف بررسی کنیم. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
جذب قطب‌های مخالف
از آنجایی که زوجین ویژگی‌های رفتاری که در خود ندارند را در فرد مقابل می‌بینند، بسیار برایشان رابطه با افراد مکمل جذاب و خواستنی است. هر یک با دیدن فرد مقابل حس خوب و مهیجی را تجربه می‌کنند و به تشویق یکدیگر می‌پردازند. همسر برونگرا از تمرکز و نیروی ذهنی همسرش لذت می‌برد و همسر درونگرا از معاشرت اجتماعی و نحوه برخورد همسرش با دیگران به وجد می‌آید.
رسیدن به رشد و کمال
ازدواج درونگرا و برونگراها می‌تواند به رشد یکدیگر کمک کند و صفات مثبتشان را تقویت ببخشد. همچنین در این ازدواج افراد بر نقاط ضعف خود غلبه می‌کنند. برای مثال فرد درونگرا به مرور زمان سعی می‌کند همانند همسرش معاشرتی شود و ارتباطات اجتماعی خود را تقویت می‌کند. همچنین تجارب فرد درونگرا به همسر برونگرا کمک می‌کند تا بیشتر به کشف درون خود بپردازد.
رابطه متقابل و بده بستان
ازدواج درونگرا و برونگرا می‌توان باعث افزایش ارتباط زوجین شود. این افراد در موقعیت‌های مختلف همدیگر را یاری می‌دهند و یکدیگر را به انجام فعالی‌های متفاوت تشویق می‌کنند. برای مثال زمانی که فرد درونگرا نمی‌خواهد در تعاملات اجتماعی شرکت کند، همسر برونگرا به‌راحتی قبول مسئولیت می‌کند و به جای همسرش این مسئولیت را به عهده می‌گیرد.
معایب ازدواج فرد درونگرا و برونگرا
توجه داشته باشید که ازدواج فرد درونگرا و برونگرا با یکدیگر همیشه به‌معنای مکمل بودن آن‌ها نیست. شرایطی نیز وجود دارد که ازدواج درون گرا و برون گرا باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. در ادامه از معایب ازدواج این دو شخصیت متفاوت بیشتر صحبت خواهیم کرد.
ایجاد سوء‌ تفاهم‌های متعدد
درونگراها و برونگراها عملکردی متفاوت از یکدیگر دارند که همین موضوع سبب می‌شود تا بستر سوء‌تفاهم‌های متعددی ایجاد شود. برای مثال زمانی که فرد درونگرا نیاز دارد که تنها باشد، همسرش او را سرد و بی‌عاطفه می‌بیند.
این شرایط سبب دلخوری و نارضایتی از هم می‌شود. در مقابل گاهی برونگراها مداوم اصرار به درخواست ابراز محبت از طرف همسر می‌کنند تا جایی که او کلافه و خسته می‌شود. افراد برونگرا تمایل دارند مدام با همسر خود صحبت کنند و از گفت‌وگوی طولانی با او لذت می‌برند در صورتی که زیاده‌روی در این امر برای درونگرا سماجت محسوب می‌شود.
این عوامل و موارد مشابهی مانند این‌ها از جمله دلایل ایجاد سوء‌تفاهم در بین زوجین می‌شود. مشاوره خانواده به کاهش اختلافات و ارائه بهترین راه‌حل در این زمینه کمک بسزایی می‌کند. مشکلات ازدواج درونگرا و برونگرا در صورت مراجعه به مشاوره می‌تواند برطرف شود.
اختلاف‌های بی‌ پایان بر سر سکوت و شلوغی
برونگراها همواره علاقه‌مند شلوغی و جنب و جوش هستند، اما درونگراها در مقابل علاقه به سکوت و تنهایی دارند. نیازهای این زوجین بسیار متفاوت از یکدیگر است تا جایی که چالش‌های بسیاری برای رابطه‌شان به‌وجود می‌آورد.
برای مثال همسر برونگرا دوست دارد که صدای تلویزیون را تا حدودی زیاد کند و مشغول کارهای دیگری شود، درحالی‌که فرد درونگرا در محیط شلوغ تمرکز کافی را ندارد و آشفته می‌شود. تفاوت افراد در ازدواج درونگرا و برونگرا چالش‌هایی از این قبیل را به همراه دارد که افراد می‌توانند با درک بیشتر یکدیگر این مشکل را برطرف کنند.
تمایلات اجتماعی متفاوت
درونگرا و برونگراها از نظر ارتباطات اجتماعی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. این تفاوت‌ها منشا بروز اختلافات و بسیاری می‌شود. برونگراها برای کسب انرژی نیاز به تعامل با اطرافیان دارند. این در حالی است که فرد درونگرا تمایل زیادی به شرکت در جمع‌های متنوع ندارد و این امر اختلاف نظر بین زوجین را رقم می‌زند.

افراد درونگرا با چه کسانی ازدواج کنند؟ افراد برونگرا چطور؟
ازدواج درونگرا با برونگرا همانطور که گفته شد مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارد، اما سوالی که ذهن افراد را درگیر می‌کند این است که افراد درونگرا با چه کسانی ازدواج کنند یا افراد برونگرا با چه کسانی ازدواج کنند؟
نکته مهم در ازدواج که باید در نظر گرفته شود، تفاهم است. شما چه فردی برونگرا باشید چه فردی درونگرا باید ابتدا با طرف مقابل خود به تفاهم برسید. برای مثال اگر فردی برونگرا هستید، باید با طرف مقابل خود به این تفاهم رسیده باشید که شما زمان‌هایی را برای بودن در اجتماع نیاز دارید. همچنین باید از او بخواهید که در این امر شما را همراهی کند.
از طرفی اگر فرد مقابل شما نیز فردی درونگرا است، باید به درک متقابل برسید. برای مثال اگر فرد مقابل شما نیازمند زمان‌هایی برای تنهایی با خود است، شما باید این اجازه را به او بدهید و در این زمان مزاحم او نشوید. همچنین شما باید او را همراهی کنید و فضای آرام برای آرامش او فراهم کنید.
در نتیجه مانعی برای ازدواج درونگرا با برونگرا وجود ندارد و هر زوجی با این شرایط در صورت رسیدن به تفاهم می‌توانند زندگی مشترک شاد و سالمی را کنار یکدیگر داشته باشند. اگر در زمان ایجاد تفاهمات نیز با مشکلاتی مواجه شدید، بهتر است که به مشاوره مراجعه کنید. مشاوره می‌توانید شما در رسیدن به تفاهم کمک کند و تفکراتی یکپارچه به شما بدهد.
سخن پایانی
شخصیت افراد دارای ابعاد متنوعی است که درونگرایی و برونگرایی تنها دو نوع از ویژگی‌های شخصیتی محسوب می‌شود. خیلی از افراد به طور کامل در یکی از طیف‌ها قرار ندارند و ترکیبی از ویژگی‌های برونگرایی و درونگرایی را دارا هستند. در این باره نقل قولی از بیورک داریم که می‌گوید:
«دوره‌هایی هست که من برونگرا هستم و دوره‌هایی هست که درونگرا هستم. این پیشرفت بسیار طبیعی است، در داخل و خارج، تقریباً مانند جزر و مد.»
اما عنوان شخصیتی روی آن‌ها قرار می‌گیرد که غالب رفتارشان باشد. تشخیص دقیق این ویژگی‌ها توسط روانشناس متخصص به وسیله تست‌های معتبر انجام می‌شود. در مشاوره قبل از ازدواج، مشاور با بررسی دقیق خصوصیات شخصیتی و شناخت کامل فرد به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری در این مسیر نامعلوم قدم بردارند.
 
مرجع : شکرانه
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند