شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۵
کد مطلب: 63962
۰

روابط سالم و موفقیت تحصیلی کودکان

مهارت‌های زندگی برای کودکان
روابط سالم و موفقیت تحصیلی کودکان
بهبود مهارت های زندگی و بخصوص مهارت های کودکان اهمیت زیادی در موفقیت تحصیلی و داشتن روابط سالم دارد. هر انسانی آسیب پذیر و حساس پا به این دنیا می‌گذارد. کودکان هیچ ابزاری برای مقابله با تهدیدهای زندگی ندارند و این وظیفه پدر و مادر است که در مرحله اول از آن‌ها محافظت کنند. پس از این‌که کودک کمی بزرگتر شد، والدین باید کم کم ابزارهای مورد نیاز را به او عرضه کنند. بهبود مهارت زندگی کودکان به آن‌ها کمک می‌کند بتوانند با مسائل واقعی زندگی رو به رو شوند. در واقع یادگیری این مهارت‌ها از آن‌ها در غیاب والدین محافظت می‌کند. اگر دوست دارید با برخی از این مهارت‌ها آشنا شوید، با این مقاله همراه باشید.

1. خودآگاهی و خودشناسی کودکان
مهارت خودآگاهی و خودشناسی، اساس رشد در دوران کودکی و در کل زندگی محسوب می‌شود. زمانی که کودکان درک بهتری از خودشان بدست می‌آورند، می‌توانند چگونگی تاثیر افکار و احساسات را بر اعمالشان بفهمند. افراد خودآگاه، فهمی قوی از این‌که چه کسی هستند و می‌خواهند در زندگی کجا باشند، دارند. کودکی که به خودآگاهی و خودشناسی رسیده است، هویت و ارزش‌‌هایش و تفاوت آن را با بقیه کودکان درک می‌کند. زمانی که صحبت از بهبود مهارت زندگی کودکان به میان می‌آید، خودآگاهی و خودشناسی سهم پررنگی دارد.

مهم‌ترین چیزی که کودک باید در پروسه خودشناسی به آن دست یابد، شناخت نقاط قوت و همچنین محدودیت‌های خود است. علاوه‌بر این، باید یاد بگیرد که چگونه از این نقاط قوت برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. خودآگاهی نیز ارتباط نزدیکی با آگاهی هیجانی دارد. شناختن و تشخیص هیجانی که در لحظه تجربه می‌شود مثل خشم، ناامیدی و اضطراب کمک می‌کند کودک بتواند ظرفیت هیجانی خود را کنترل کند. همچنین نسبت به رنج و درد بقیه همدلی داشته باشد.خودشناسی باعث می‌شود کودک نقاط قوت خود را بشناسد از آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند.

2. اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان
کودکانی که احساس خوبی راجع به خود دارند، اعتماد به نفس امتحان کارهای جدید را دارند. همچنین عزت نفس به کودک کمک می‌کند که در صورت شکست، بتواند با اشتباه های خود کنار بیاید و دوباره تلاش کند. اعتماد به نفس باعث می‌شود کودکان عملکرد بهتری در خانه، مدرسه و در ارتباط با دوستان و همسالان خود داشته باشند. در مسیر بهبود مهارت زندگی کودکان، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آن‌ها بسیار اهمیت دارد. کودکانی که به خود اعتماد ندارند، نمی‌توانند خود را همانطور که هستند بپذیرند.

اگر کودک شما اعتماد به نفس خوبی ندارد، بهتر است وظایف ساده و کوچکی به او محول کنید. زمانی که کودک موفق به انجام آن‌ها شد، او را بخاطر عملکرد خوبش تشویق کنید. این باعث می‌شود که کودک به توانایی خود در انجام دادن کارها اعتماد بیشتری پیدا کند. اگر فرزند شما مرتکب اشتباهی شد، به او نشان دهید که همه افراد اشتباه می‌کنند. مهم این است که از اشتباه خود درس بگیرد و در تلاش‌های بعدی، سعی کند آن را تکرار نکند.افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس به کودک کمک می‌کند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد و مهارت های توسعه فردی بهبود یابد.

3. ارتباط موثر، حل تعارض کودکان
یک قدم دیگر در بهبود مهارت زندگی کودکان، یاد دادن مهارت های ارتباط موثر و حل تعارض به آن‌هاست. هیچکس تعارض را دوست ندارد ولی نمی توان از آن‌ها اجتناب کرد. کودکان نیز از این قضیه مستثنی نیستند و با بحث، دعوا و عدم توافق در زندگی خود رو به رو می‌شوند. یاد دادن مهارت‌های عملی به کودکان برای حل تعارض از راهی سالم و موثر، برای آن‌ها بسیار مفید است. تلاش برای یاد دادن حل تعارض به کودکان با یادگیری آرام کردن خود شروع می‌شود.

در قدم اول کودک باید بتواند هیجانات خود را بشناسد. می‌توانید به کودک خود راه‌هایی بیاموزید که خود را آرام کند؛ چراکه در هنگام عصبانیت، حل کردن تعارض غیرممکن است. بعد از این‌که هیجانات کودک فروکش کرد، باید تصمیمی بگیرد که درست است و او را از راه درستی به هدف خود می‌رساند. یادگیری ابراز نیاز خود از راهی که دیگران آن را درک کنند نیز ابزار مهمی برای حل تعارض محسوب می شود. بهتر است این روش‌ها را زمانی که به کودک بیاموزید که هنوز دچار تعارض نشده است.ارتباط موثر و حل درست تعارض، مهارتی ضروری برای کودکان به شمار می‌رود.

4. قاطعیت
آموزش قاطعیت عنصر مهمی در بهبود مهارت زندگی کودکان به شمار می‌رود. کودکی که قاطع نباشد نمی‌تواند از خود دفاع کند و توانایی نه گفتن به دیگران را ندارد. قاطعیت مهارت مهمی است و در همه حوزه‌های زندگی کودک از جمله مدرسه و ارتباط سالم با همسالان کاربرد دارد. یادگیری قاطعیت، باعث افزایش عزت نفس کودک و برقراری روابط بر پایه رفع نیازهای خود و دیگران از روش درست و سالم می‌شود. به کودک یاد دهید که قاطعانه بودن با برخورد منفعلانه یا پرخاشگرانه متفاوت است.قاطع بودن به این معنی است اجازه ندهد کسی از او سو استفاده کند یا باعث شود کاری را برخلاف میلش انجام دهد. راجع به مرزها و حریم شخصی برای کودک بگویید و از او بخواهید اجازه ندهد کسی به حریم شخصی‌اش وارد شود. یکی دیگر از چیزهایی که در آموزش مهارت قاطعیت مهم است، توانایی بیان خواسته‌ها و نیازهاست. وقتی کودک در محیط خانه نیازهای خود را مطرح می‌کند، او را تشویق کنید تا بتواند این‌ کار را در سایر موقعیت‌ها نیز انجام دهد.

5. مدیریت خشم کودکان
کنترل کردن احساسات بخصوص هیجان قوی‌ای مثل خشم برای همه بخصوص کودکان بسیار سخت است. خشم در کودکان می‌تواند منجر به آسیب زدن به اشیا، خود یا دیگران شود. این‌که کودک بتواند احساسات را درک و هیجانات خود را تنظیم کند، باعث می‌شود با کنترل و مهارت بیشتری به محیط و موقعیت‌ها پاسخ دهد. تکنیک‌های کنترل خشمی که در کودکی آموخته می شود، تا دوران بزرگسالی نیز همراه فرزند شما باقی می‌ماند.

روش‌های بهبود مهارت زندگی کودکان، او را تشویق می‌کند که عادت‌های سالمی برای زندگی خود بوجود بیاورد. در نتیجه می‌تواند به رویدادهای ناامید کننده با روش سالمی پاسخ دهد. اکثر اوقات کودک زمانی دچار خشم می‌شود که نمی تواند احساسات خود را درک کند یا اسمی روی آن بگذارد. کمک به فرزندتان برای این‌که احساسات خود را شناسایی کند و بتواند روی آن‌ها اسم بگذارد، به کنترل خشم او کمک می کند. بهتر است به کودک تکنیک‌های واضح و مشخصی برای کنترل خشم آموزش دهید. در این صورت وقتی عصبانی می‌شود، دقیقا می‌داند که باید چه کاری بکند.
قدم اول در مدیریت خشم شناخت احساسات و نام گذاری آن‌هاست.

6. مدیریت استرس کودکان
علاوه‌بر بزرگسالان، کودکان نیز تحت تاثیر استرس و اضطراب قرار می‌گیرند و این به عملکرد و سلامت روان آن‌ها آسیب زیادی وارد می‌کند. مدیریت استرس کودکان موضوع مهمی است که والدین باید به آن توجه زیادی داشته باشند. مدرسه و فعالیت‌های مربوط به آن، یادگیری مهارت جدید، کلاس موسیقی، ورزش و… می‌تواند برای کودک استرس زا باشد. حتی گاهی این استرس می‌تواند خود را به صورت علائم جسمانی نشان دهد. این‌که کودک یاد بگیرد با این اضطراب آزار دهنده چه کار باید بکند، به بهبود عملکرد او کمک می‌کند.

در مدیریت استرس، باید با کودک در مورد علائمی که تجربه می‌کند، صحبت کنید و اجازه دهید احساساتش را ابراز کند. قبل از این‌که راه حل‌های خود را پیشنهاد کنید، به فرزندتان گوش دهید و نشان دهید که رنج او را می‌فهمید. تنفس عمیق را با او تمرین کنید تا بتواند علائم جسمی استرس را مدیریت کند. امتحان کردن فعالیت‌های آرامش بخش مثل یوگا و مدیتیشن نیز می‌تواند کمک کننده باشد.برای مدیریت استرس کودک می‌توانید فعالیت‌هایی مثل یوگا و مدیتیشن را با او انجام دهید.

7. مهارت حل مسئله کودک
مهارت حل مسئله یکی از ضروری‌ترین مهارت‌هایی است که لازم است کودک در زندگی خود بیاموزد. به همین خاطر، در مسیر بهبود مهارت زندگی کودکان باید به آن توجه کنید. کودک ترجیح می‌دهد که از مشکلات اجتناب کند تا این‌که برای حل کردن آن‌ها انرژی بگذارد. این باعث می‌شود که از وظایف مدرسه عقب بماند یا در روابط با همسالان دچار مشکل شود. یاد دادن مهارت حل مسئله، باعث می‌شود سلامت روان کودک افزایش یابد و موفقیت بیشتری در مدرسه بدست آورد.در مرحله اول یادگیری حل مسئله، کودک باید بتواند مشکل را شناسایی کند. در مرحله بعدی باید حداقل 5 راه حل برای مشکل ارائه دهد. لازم نیست که تمام این راه حل‌ها خوب و کاربردی باشند. سپس کودک باید نقاط ضعف و قوت هر کدام از این راه حل‌ها را بررسی کند و عواقب مثبت و منفی آن‌ها را بشناسد. در قدم چهارم او باید بر اساس ارزیابی‌ای که از راه حل‌ها کرده است، بهترین آن‌ها را انتخاب کند. در مرحله آخر نیز می‌تواند راه حل را آزمایش کند تا ببیند جوابگوی آن موقعیت هست یا نه.حل مسئله یکی از ضروری‌ترین مهارت‌هایی است که لازم است کودک در زندگی خود بیاموزد.

8. مهارت تصمیم گیری کودک
همه ما شنیده‌ایم که یادگیری مهارت تصمیم گیری برای کودکان اهمیت زیادی دارد. دادن فرصت انتخاب و تصمیم‌گیری از دوران کودکی، باعث می‌شود که فرزند شما تجربه کسب کند. او می‌تواند از اشتباهات خود درس بگیرد، با دنیای واقعی آشنا شود و هیجانات خود را کنترل کند. زمانی که به کودک اجازه تصمیم گیری می‌دهید، در واقع باعث شدید توانایی به عهده گرفتن مسئولیت اعمالشان را بدست آورند. خود این، باعث افزایش استقلال و عزت نفس در فرزند شما می‌شود. آموزش زودهنگام تصمیم گیری به کودکان، باعث می‌شود به بزرگسالانی توانا، مسئولیت پذیر و با اعتماد به نفس تبدیل شوند.

کلام آخر

کودکان آسیب پذیر و حساس به این دنیا پا می‌گذارند و ابزاری جز تاب آوری برای مقابله با تهدیدهای دنیا ندارند. به همین دلیل، بهبود مهارت زندگی کودکان اهمیت بسیاری دارد. خودآگاهی و خودشناسی باعث می شود کودکان نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و در نتیجه به عزت نفس بیشتری برسند. یادگیری ارتباط موثر و حل تعارض نیز بسیار مهم است. مدیریت استرس و همچنین خشم به کودکان کمک می‌کند احساسات خود را بشناسند و راحت‌تر بتوانند آن‌ها را مدیریت کنند. مهارت حل مسئله و تصمیم گیری نیز جزوی از مهارت‌هایی است که کودک را در آینده به بزرگسالی توانا و مسئولیت پذیر تبدیل می‌کند.
مرجع : دانشگاه تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...