يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۷
کد مطلب: 63871
۱

با نسل زد بیشتر آشنا شویم

کامران مشفق آرانی
با نسل زد بیشتر آشنا شویم
اصطلاح نسل زد را زیاد از گوشه و کنار می شنویم، این واژه در ادبیات عمومی به افرادی گفته می شود که متولد اواخر دهه نود میلادی و تا پیش از سال 2010 هستند، آنها اساسا نسلی شدند که بیش از اسلاف خود فناوری را پیرامون جهان زیستی شان و در تمام ابعادش تجربه کرده اند، این نسل برای شنیدن پاسخ به پرسش های شان لحظه ای معطل نمی مانند و به طرفه العینی با مراجعه به موتور های جست وجو جواب ها را پیدا می کنند، طبیعی است که چنین افرادی به دلیل تغییر فرهنگ تعاملات شان با دنیا، مبتلابه گفتمانی متفاوت باشند و درک روزمرگی آنان برای سایرین کمی سخت خواهد بود.
کم نیستند مقالاتی از این دست که محتوای آنها بر همین محور می گردد، به عنوان مثال سوزان بلیک، ستون نویس نشریه پرتیراژ نیوزویک در شهریور امسال در مقاله ای با عنوان سختی های زندگی برای نسل زد به بررسی کلی این علل تاثیرگذار بر زندگی و آینده آنان پرداخته است. از افزایش تنش ها و چالش های اقتصادی گرفته تا رقابت های نابرابر در بازار کار و همین طور به دلیل وجود رقابت با فناوری در کسب صندلی های شغلی، آنان با پدیده کاهش دستمزد نیروی کار انسانی نیز مواجه هستند، موانع زیادی که زندگی مدرن برای آنان پدید آورده بسیار پیچیده و گسترده تر از آن است که در این چند سطر بتوان آن را موشکافی نمود. اگرچه تاکنون آمار دقیق و اطلاعات مستندی در مورد درصد اشتغال نسل زد که در صنایع پیشرفته و مرتبط با شرکت های فناورانه مشغول به کار هستند در دسترس نیست، اما با این حال براساس گزارش ها، تا سال 2025، نسل های میلنیوم (شما بخوانید دهه شصتی ها) و زد قرار است بیش از نیمی از نیروی کار صنایع فناوری را تشکیل دهند.
همچنین براساس نتایج نظرسنجی ای که در ماه مه سال 2022 میلادی توسط موسسه این سایت گلوبال منتشر شده، 80درصد از جوانان نسل زد که در این نظرسنجی جهانی شرکت کرده اند، علاقه مند به کار با فناوری های پیشرفته هستند و 91درصد آنها می گویند که رشد تکنولوژی بر تصمیم گیری آنها درمورد انتخاب شغل تاثیر خواهد گذاشت.
این اطلاعات نشان می دهد که نسل زد علی رغم ترس ها علاقه زیادی به کار در صنایع مرتبط با فناوری های پیشرفته و پیشرو دارد.

براساس ادعای وبسایت Diverse education جوانان نسل زد بیشتر از نسل های قبلی به دانشگاه می روند.
براساس گزارش های منتشر شده در این وبسایت، اعضای این نسل بیشتر از نسل های قبلی علاقه مند به تحصیل در دانشگاه هستند. بین جوانان سنین 18 تا 21 سال که در سال 2018 در ایالات متحده امریکا از دبیرستان فارغ التحصیل شده بودند، 57درصد در یک دوره آموزشی آکادمیک دو یا چهار ساله ثبت نام کرده اند، این آمار برای نسل میلنیوم در سال 2003، 5درصد کمتر (52درصد) و برای اعضای نسل ایکس در سال 1987، 14درصد کمتر (43درصد) است.
با این حال، برخی گزارش ها نشان می دهند که علاقه نسل زد به دانشگاه های سنتی کاهش یافته است. براساس یک گزارش نسبتا جدید، 50درصد نوجوانان گفته اند که به چیزی غیر از دانشگاه چهار ساله علاقه مند هستند، این رویکردها با وجود پدیدار شدن بحران پاندمی کرونا در جهان میان جوانان فراگیرتر از گذشته هم شد، درنتیجه، درحالی که متولدین نسل زد بیشتر از نسل های قبلی به دانشگاه می روند، اما علاقه آنها به دانشگاه های سنتی کاهش یافته است، به دنبال راه های غیرسنتی برای تحصیل و یادگیری هستند.
به عنوان مثال، برخی ممکن است ترجیح دهند به جای رفتن به یک دانشگاه چهار ساله و تحمل مصایب آن، در یک برنامه آموزشی و فشرده آنلاین شرکت کنند یا یک دوره تخصصی را با یک محوریت خاص دنبال کنند، برخی دیگر از آنان ممکن است ترجیح دهند به جای تحصیل در رشته های عمومی، در یک برنامه آموزشی که مستقیما به یک شغل خاص مرتبط است، شرکت کنند. این تغییر در علاقه مندی ها ممکن است ناشی از تغییرات در بازار کار، هزینه های بالای تحصیل در دانشگاه های سنتی یا تمایل به یادگیری مهارت های عملی و تمرکز بر آموزش کاربردی باشد.
نکته حائز اهمیت در این باب تغییرات زیرساختی فناوری است، به عنوان مثال پدیده هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا فرآیند آموزشی را برای فراگیران به صورت شخصی سازی شده و براساس نیاز آموزشی و توانمندی های فردی بهینه سازی کند، نسل های پیشین به چنین روش هایی دسترسی نداشتند و به همین دلیل اکثرا در چارچوب های آموزشی مسیر یادگیری را طی می کردند که هم مدت زمان بیشتری صرف آموزش می شد و هم مطلوبیت آموزشی مدنظر دانشجویان تامین نمی شد، اغلب موارد هم دانش آموختگان دانشگاه ها و موسسات آموزشی در بدو ورود به بازار کار با مشکل نداشتن تجربه و دانش کافی مواجه بودند، لذا نسل زد به این توانمندی رسیده تا با کاهش زمان و هزینه آموزش سریع تر راه بهینه رسیدن به بازار کار مطلوب خود را هموار کند، اگرچه در کم و کیف ماجرا شک و شبهه های بسیاری پنهان است، چراکه ماهیت کیفی متدولوژی های جدید آموزشی همچنان در پیچ و خم آزمون خطا گرفتار است و مدت زمانی نسبتا طولانی نیاز دارد تا اعتبارسنجی و اثربخشی آن به طور جزء به جزء و شفاف در بستر فرهنگ های گوناگون و با معیارهای خرد و کلان مشخص گردد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی