يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ / ۱۲:۱۴
کد مطلب: 6271
۰

متن اساسنامه تأسیس دانشگاه ویژه فرهنگیان با حضور رئیس جمهور تصویب شد

۱۳۹۰/۰۹/۰۲ 
به گزارش مهر، عصر روز گذشته هفتصد و یکمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد و چند مصوبه در این جلسه گذشت که یکی از آنها تصویب متن اساسنامه تأسیس دانشگاه ویژه فرهنگیان بود. نخستین خبرها از جدیت تاسیس دانشگاه ویژه فرهنگیان به در دیدار نوروزی امسال حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش  با کارکنان حوزه ستادی این وزارتخانه باز می گردد که در آن دیدار وی ضمن اعلام خبر پذیرش دانشجو در دانشگاه ویژه فرهنگیان از مهر ماه سال 90 گفته بود:  دانشگاه ویژه فرهنگیان در حوزه 32 اداره کل آموزش و پرورش سراسر کشور دایر خواهد شد. پس از وی نیز در اردیبهشت ماه سال جاری محمدرضا مخبر دزفولی ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص گفت: دانشگاه مخصوص اصحاب حوزه فرهنگ با ضوابط و امکانات خاص و هم چنین حمایت های ملی تاسیس خواهد شد. وی درباره ترکیب هیات امنای دانشگاه ویژه فرهنگیان گفت: هیات امنای این دانشگاه از 10 صاحبنظر حوزه تعلیم و تربیت ، آموزش و پرورش و هم چنین 5 شخصیت حقوقی مرکب از رئیس جمهور ، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد. اما این تصمیم بازتاب های انتقادی نیز داشت برای نمونه وزیر اسبق آموزش و پرورش ایده راه اندازی دانشگاه فرهنگیان را ناشی از شناخت ناکافی از آموزش و پرورش و مجتمع عالی پیامبر اعظم دانست و گفت: با تاسیس دانشگاه فرهنگیان، تکلیف مجتمع عالی پیامبر اعظم که میلیونها تومان اعتبار و سالها وقت هزینه آن شده چه می شود؟
 
محمود فرشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سوابق ایجاد دانشگاه پیامبر اعظم گفت: حدود یکسال و نیم تلاش شد تا مجوز تاسیس دانشگاه پیامبر اعظم از شورای گسترش وزارت علوم کسب شود و سپس اساسنامه آن تصویب و هئیت امنای آن مشخص شد و ردیف بودجه خاصی به این مجتمع عالی و مراکز تربیت معلم تابع آن تعلق گرفت. وزیر آموزش و پرورش دولت نهم نوع شکل گیری دانشگاه فرهنگیان را سیاسی دانست و گفت: شروع شکل گیری این دانشگاه در دوران دکتر علی احمدی بود، وی در حضور رئیس جمهور تاسیس این دانشگاه را مطرح کرد که با تشویق فی البداهه حضار روبرو شد و دکتر احمدی نژاد هم دستور تشکیل این دانشگاه را داد در حالیکه دانشگاه پیامبر اعظم مدت کمی بود که فعالیت خود را برای تربیت معلمان آغاز کرده بود. وی افزود: هم اکنون سه سال از مطرح کردن ایده دانشگاه فرهنگیان می گذرد ولی هنوز تکلیف آن مشخص نیست. همچنین به این بهانه فعالیت دانشگاه پیامبر اعظم نیز معطل مانده و این دانشگاه با مجوز رسمی که از وزارت علوم دارد دانشجو نمی پذیرد. به گزارش مهر، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم در سال ۱۳۸۶ به منظور تربیت و آموزش معلمان و تربیت نیروی انسانی آموزش و پرورش با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب وزارت علوم تشکیل شد و در دوره اول 20 هزار دانشجو در رشته های مختلف در این مجتمع پذیرش شدند . از سوی دیگر رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان از لحاظ محتوایی هیچ تفاوتی با مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم ندارد ، می گوید: قرار نیست دانشگاه جدید و متفاوتی از مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم راه اندازی شود. علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به علل راه اندازی دانشگاه فرهنگیان و توقف فعالیت مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم افزود: اگرچه تنها یک سال و نیم از عمر مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم می گذشت اما به یکباره در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، رئیس جمهور وهئیت دولت بحث راه اندازی دانشگاه فرهنگیان را مطرح کردند که به عقیده بنده یک حرکت شعاری بود.
 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بحث راه اندازی دانشگاه فرهنگیان در حالی مطرح شد که مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم به شکل هئیت امنایی تشکیل و اعتبارات لازم نیز به آن اختصاص پیدا کرده و فعالیت خود را آغاز کرده بود.
 
وی با بیان اینکه مسئولان آموزش و پرورش بیش از یکسال موضوع راه اندازی دانشگاه فرهنگیان را فراموش کرده بودند، افزود: به عنوان عضوی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه چند نفر از اعضا، مخالفت خود را با راه اندازی این دانشگاه اعلام کردیم اما در نهایت با تشکیل دانشگاه موافقت شد و چون متاسفانه برخی از مسائل بین کمیسیون آموزش و تحقیقات و این شورا در تضاد است نتوانستیم مانع از آن شویم.
 
به هر تقدیر اساسنامه تاسیس این دانشگاه شب گذشته به تصویب رسید اما ترتیب موازی آن با دانشگاه پیامبر اعظم و وضعیت دانشجویانی که در آن دانشگاه تحصل کرده و دانشجویانی که در دانشگاه جدید تحصیل خواهند کرد جای علامت سوال بزرگی را بر اذهان این قشر فرهیخته جامعه حک کرده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی