شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۰
کد مطلب: 64046
۱

افزایش مراکز «خدماتِ سلامت روان» در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران

افزایش مراکز «خدماتِ سلامت روان» در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران
به گزارش میگنا «حسین قناعتی» رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مراکز خدمات سلامت روان سراج که تحت پوشش این دانشگاه فعالیت می‌کنند، گفت: سلامت یعنی حال خوش و حال خوش هم یعنی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی. ما باید سلامت روانی مردم را نیز در نظر بگیریم. فردی که اعضای خانواده خود را به قتل رسانده بود، اگر مشاوره‌های لازم را دیده بود، این اتفاق دهشتناک و فاجعه‌بار رخ نمی‌داد، خیلی از مسائلی که جامعه با آن درگیر است، قتل‌هایی که رخ می‌دهد و درگیری‌هایی که اتفاق می‌افتاد، ناشی از مسائل کوچک روانی است که قابل درمان و در اکثر موارد قابل کنترل است.
 
وی با بیان اینکه ما آسیب‌های اجتماعی زیادی مانند طلاق و کودکان کار و اعتیاد را داریم که باید رسیدگی شود و در مرکز سراج به این موضوعات پرداخته می شود، ادامه داد: مراکزی مانند سراج می‌توانند این ماموریت را به خوبی انجام دهند. ما در حال حاضر ۲ مرکز داریم و بنا است به ۷ مرکز در محدوده دانشگاه گسترش پیدا کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در مجموع در زمینه ایجاد سلامت روان نیز برنامه‌های جدی داریم. دوری از سیگار، الکل و مواد مخدر، حل معضلات آسیب‌های اجتماعی مانند کودکان کار همه زنجیره‌وار دست به دست هم می‌دهند و یک بدنه را تشکیل می‌دهند که اگر ما می‌خواهیم جامعه‌مان سالم باشد، باید به تک تک این فاکتورها توجه کنیم.

قناعتی درباره بیماری‌هایی که در محدوده فعالیت دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی شده است، گفت: پویش پرفشاری خون و دیابت در ماه گذشته انجام شد و کل کشور در این پویش تحت بررسی قرار گرفت. در زمینه آسم و بیماری‌های شایع کودکان و بیماری‌های عفونی به طور مرتب در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران رصد صورت می گیرد. هر مسئله عفونی که دیده شود که جنبه اپیدمی داشته باشد، سریعا به مراکز وزارت بهداشت گزارش داده می‌شود و خودمان نیز وارد عمل می‌شویم.

قناعتی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده گفت: در زمینه سالم‌سازی آب و سالم‌سازی هوا تغذیه مناسب و نظارت بر مراکز تولید مواد غذایی در محدوده دانشگاه علوم پزشکی تهران ما وظایفی را برعهده داریم و این کار را به خوبی انجام می‌دهیم. مراکز غیرمجاز تولید مواد غذایی را شناسایی کرده و به مراجع ذیصلاح اعلام می‌کنیم و با این مراکز برخورد قانونی می‌شود. همچنین با مراکزی که دارای مجوز هستند، اما استانداردها را رعایت نمی‌کنند نیز برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات ما نظارت بر سلامت مادران باردار است و این کار با شدت و دقت انجام می‌شود تا جنین و مادر تغذیه مناسبی داشته باشند و از سلامت کامل برخوردار بوده و مکمل‌های لازم را دریافت کنند. در این زمینه نیز از کمک خیرین استفاده می‌کنیم.


واکسیناسیون اتباع خارجی انجام می‌شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران مناطق جنوبی شهر تهران است و با توجه به سکونت اتباع در این مناطق چه بیماری‌هایی در این پایش‌ها شناسایی شده است، گفت: ما برای کمک به اتباع پروتکل‌هایی را داریم که طبق آن پروتکل‌ها عمل می‌کنیم و اقداماتی مانند واکسیناسیون را برای آن‌ها انجام می‌دهیم.ماموریت‌های ما برای اتباع تعریف شده است و اقداماتی را برای اتباع براساس پروتکل‌ها انجام می‌دهیم.

قناعتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره چالش‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند در حیطه سلامت برای بیمار و کادر درمان ایجاد کند چیست؟ گفت: چاقو را هم اگر درست در دست نگیرید ممکن است دستتان را ببرد. هوش مصنوعی یک ابزار است مانند هر ابزار دیگری مثل موبایل. به نفسه ضرری برای ما ندارد و بلکه فایده‌هایی را هم همراه دارد، اما باید عوارض آن را بشناسیم و از آن اجتناب کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.