شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۲
کد مطلب: 64044
۱۸
دکتر زهرا محبوبی

افسردگی در دوران بارداری مشابه افسردگی بالینی است

علائم و نشانه های افسردگی در بارداری
افسردگی در دوران بارداری مشابه افسردگی بالینی است
افسردگی در دوران بارداری احساس ناخوشایندی است که دقیقا مشابه افسردگی بالینی است و احساساتی مانند ، ترس ، استرس ، اندوه و اضطراب به درون مادر رخنه می کند. این عارضه ناشی از تغییر مواد شیمیایی در مغز است. در دوران بارداری سطح هورمون ها تغییرات فراوانی می کند که نتیجه ی آن تغییری در مواد شیمیایی مغز به وجود می آید که تاثیر مستقیم بر افزایش اضطراب ، غم و اندوه دارد .
به گزارش میگنا دکتر زهرا محبوبی نیه در ادامه اضافه میکند: افزایش این احساسات در مادر باعث می شود که وضعیت زندگی خود را نا مطلوب ببیند و در نهایت به افسردگی در بارداری دچار شود. این احساسات باید پیش از وخیم شدن اوضاع کنترل شوند تا از آسیب جدی به مادر و فرزند جلوگیری به عمل آید. این افسردگی قابل درمان است و علاوه بر راهکار هایی که برای بهبود وضعیت وجود دارد ، مراجعه به روانشناس و مشاور ، تاثیر به سزایی در درمان افسردگی در بارداری دارد.
 
علائم و نشانه های افسردگی در بارداری
غم و اندوه : اولین و مهم ترین نشانه ی افسردگی احساس غم و اندوه شدید است.
نگرانی شدید : در این دوران مادر نگرانی های زیادی را به خود راه می دهد که این نکته باعث تشدید استرس برای آسیب رسیدن به جنین می شود.
*کم خوابی یا خواب بیش از اندازه : در این دوران مادر اعتدال را در خواب از دست می دهد و بیش از اندازه یا کمتر از حد معمول می خوابد.
*از دست دادن انگیزه : در این دوران مادر از فعالیت هایی مفید و لذت بخش دوری می کند و دچار کسلی و بی حالی می شود.
*انزوا : در نتیجه از دست دادن انگیزه و علاقه به انجام فعالیت ، مادر دچار انزوا می شود که در نهایت ممکن است تنهایی را برای وی ایجاد کند. تنهایی در تشدید افسردگی در بارداری تاثیر بسزایی دارد.
*اضطراب و استرس : کوچک ترین مساله  مادر را نگران می کند که در نتیجه آن افزایش استرس و اضطراب را در مادر در پی دارد. اگر این اضطراب که از نشانه های افسردگی در بارداری است کنترل نشود ، ممکن است اثرات مخربی برای جنین داشته باشد.
*احساس بی ارزشی : ممکن است در نتیجه وجود حجم  زیادی از اندوه و بی انگیزه بودن ، مادر از انجام فعالیت های مفید خود داری نماید و احساس بی ارزشی یا کم ارزشی کند. همچنین به علت تغییر شکل بدنی در این دوران ممکن است احساس نا رضایتی از فرم بدن و مشکلات پوستی ناشی از بارداری، این احساس بی ارزشی را تشدید کند.
*تغییر در عادات غذایی : استرس و اضطراب ، غم یا اندوه تاثیر مستقیم بر عادت غذایی می گذارد. ممکن است در نتیجه  ی این احساسات مادر به کم خوری بیش از اندازه یا پرخوری بیش از حد دچار شود که هر دو مورد برای سلامتی مادر مضر است. همچنین در نتیجه افسردگی در دوران بارداری ممکن است مادر به سمت گروه خاصی از مواد غذایی گرایش پیدا کند که این گروه غذایی برای سلامتی زنان باردار مضر باشد.
*فکر کردن به مرگ ، خودکشی : فکر کردن به مرگ یا خودکشی متاسفانه از اولین نشانه های افسردگی حاد و شدید است. اگر افسردگی در این دوران کنترل نشود تاثیرات بسیار مخربی بر روحیه و سلامت روانی مادر می گذارد. احساس نا امیدی که فکر مرگ و خودکشی را در ذهن مادر تقویت می کند ، می تواند در دراز مدت سلامت مادر را دچار آسیب کند.
اگر باردار هستید و این نشانه ها را در خود مشاهده  می کنید به شما پیشنهاد می کنیم به سرعت به فکر درمان افسردگی در بارداری باشید. شما برای درمان می توانید به روان شناس و مشاور مراجعه کنید.
چگونگی تشدید افسردگی در بارداری
تنهایی : در زمانی که مادر احساس کم ارزشی و بی انگیزگی می کند ، تنهایی برای او بدترین اتفاق است. مادر احتیاج دارد که در جمع های شاد حضور پیدا کند. حضور در این اماکن به مرور حس انزوا و بی علاقگی را کاهش می دهد و در کاهش افسردگی کمک بسزایی می کند. هرگز یک زن باردار که با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کند را تنها نگذارید !
مسائل و مشکلات در روابط عاطفی و خانوادگی : بدیهی است که در نتیجه ی افسردگی ، میزان و توانایی در ارتباط با دیگران کاهش می یابد. همچنین ایجاد خُلق و خوی تند نیز بر تمامی روابط فرد تاثیر می گذارد. به همین علت مسائل و مشکلاتی در روابط ایجاد می شود که اگر از طریق همسر یا خانواده حل نشود ،  افسردگی مادر تشدید می شود و تاثیرات بیشتری در سلامتی روانی مادر می گذارد.
سابقه افسردگی در خانواده : توارث را می توان در ارتباط با تشدید افسردگی دانست. سابقه افسردگی در خانواده می تواند موجبات ایجاد افسردگی یا تشدید آن را  در دوران بارداری فراهم کند.
سقط جنین : اگر مادر تجربه سقط جنین داشته باشد ، استرس و اضطراب او برای تکرار تجربه افزایش می یابد. همین وضعیت، می تواند افسردگی را در فرد باردار ایجاد یا حتی آن را تا مقدار زیادی تشدید کند. ممکن است تجربه سقط جنین در نتیجه افسردگی در بارداری اول بوده باشد که این مورد استرس مادر را در افسردگی در بارداری دوم تشدید می کند.
حادثه ناگوار در زندگی : زندگی سرشار از اتفاقات غیر منتظره است که این اتفاقات  می تواند در افزایش افسردگی مادر تاثیر داشته باشد. فرد افسرده مخصوصاً در دوران بارداری ، ناملایمات زندگی را بیشتر احساس می کند ولی تاب تحمل کمتری دارد که همین می تواند احساسات اورا تشدید کند.
 
اثرات افسردگی بارداری بر روی جنین
درمان نشدن افسردگی بارداری می‌تواند تاثیرات غیرقابل‌جبرانی را روی جنین بگذارد. افسردگی مادر ممکن است موجب تغذیه ضعیف و یا اعمال پرخطری مانند مصرف سیگار و الکل و یا حتی اقدام به خودکشی شود. همه این عوامل بر رشد و سلامت جنین تاثیرات منفی باقی می‌گذارند و ممکن است موجب تولد کودک نارس با وزن پایین شود. نوزادانی که از مادران دارای افسردگی متولد می‌شوند، نسبت به سایر نوزادان تحرک کمتری دارند و معمولا آشفته هستند.
اگر افسردگی در زمان بارداری درمان نشود ممکن است بعد از زایمان نیز ادامه پیدا کند. این افسردگی ممکن است بر رابطه مادر و نوزاد تاثیرات منفی بگذارد. نوزادان در مراحل اولیه رشد به شدت نیازمند برقراری رابطه نزدیک با مادر هستند، اگر این رابطه به خوبی میان مادر و فرزند شکل نگیرد، ممکن است حتی کودک در بسیاری از مراحل رشد خود دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود.
بنابراین تشخیص به موقع افسردگی بارداری و درمان آن اهمیت بسیاری دارد و نباید از علائم آن غافل شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن