شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۶ مرداد ۱۴۰۲ / ۲۰:۵۷
کد مطلب: 62367
۰

تاثیرات یوگا بر بیماران مبتلا به سرطان چیست؟

چرا باید بعد از سرطان فعال بمانیم و ورزش کنیم؟
تاثیرات یوگا بر بیماران مبتلا به سرطان چیست؟
یوگا چه تاثیراتی بر روی بیماران مبتلا به سرطان دارد ؟چرا باید بعد از سرطان فعال بمانیم و ورزش کنیم؟ مطالعات متعددی درباره فواید تمرینات یوگا انجام شده است؛ اگر از آن دسته افرادی باشید که این ورزش و این مطالعات را دنبال می‎‌کنید حتما از بسیاری از این فواید خبر دارید. تقریبا همه ما نسبت به بسیاری از این آثار مثبت یوگا خصوصا بر سلامت ذهنی، وضیعت و شکل بدن و همچنین انعطاف‌پذیری عضلانی آگاهیم. اما به نظر می‌رسد این رشته ورزشی در جلوگیری از عود سرطان نیز موثر است.
در جریان کنگره سالانه انجمن آنکولوژی کلینیکال امریکا که در ژوئن سال جاری برگزار شد، نتیجه سه مطالعه جداگانه ارائه و در هر یک از آنها فواید فعالیت بدنی و ورزش بر جلوگیری از عود سرطان مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعات به‌طور خاص اهمیت انجام تمرینات یوگا را مورد توجه قرار داده‌اند.
سه مطالعه در ستایش یوگا
دو مورد از مطالعات ارائه شده توسط تیم‌هایی از دانشگاه روچستر در ایالت نیویورک انجام شد. به گفته دکتر کارن موستین، تمرین یوگا برای افراد مبتلا به سرطان همه جوره، شرایط را بهتر می‌کند. او در مصاحبه‌ای با مجله Medical News Today این طور توضیح می‌دهد که: «از درد تا بی‌خوابی، از خستگی‌های همیشگی تا کیفیت زندگی و اضطراب، همه و همه با انجام تمرینات یوگا، تسکین پیدا می‌کنند».
این دو مطالعه اول بر روی تأثیرات یوگا بر التهابی که باعث رشد و گسترش تومور می‌شود، و همچنین بر خستگی و کیفیت زندگی بیمار تمرکز داشتند؛ یعنی هم پیشگیری از بیماری و هم شرایط پس از ابتلا به آن را بررسی کردند. مطالعه سوم که توسط Instituto de Medicina Integral برزیل انجام گرفته و در کنگره ارائه شد ، به طور کلی بر فعالیت بدنی متمرکز بود.
تاثیرات یوگا بر بیماران مبتلا به سرطان چیست؟
بر اساس اولین مطالعه که روی ۵۰۰ بیمار در حال بهبودی انجام شد، (بیمارانی که به طور متوسط ​​۵۶ سال سن داشته‌اند)، از میان آنها افرادی که به مدت ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه دو بار در هفته یوگا انجام دادند، پس از یک ماه، نشانگرهای پیش التهابی کمتری در خونشان نسبت به سایر بیمارانی که یوگا انجام ندادند، به دست آوردند.

دومین مطالعه، ۱۷۳ بیمار بالای ۶۰ سال را مورد بررسی قرار داده است. این مطالعه شواهدی را به دست آورده که نشان می‌دهد یوگا به تسکین خستگی کمک می‌کند و در بهبود کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد، نتیجه این مطالعه حتی درباره افراد بالای ۶۵ سال که به سرطان مبتلا نشده‌اند، نیز صدق می‌کند.

بنابراین اکیدا توصیه می‌شود افرادی که در دوره بهبودی پس از سرطان هستند به طور منظم یوگا را تمرین کنند تا التهاب خود را کاهش دهند و در نتیجه شانسشان را برای جلوگیری از عود بیماری به حداکثر برسانند.
علاوه بر این یوگا باعث می‌شود که ورزشکاران این رشته بهتر بخوابند، کمردرد و دردهای مفصلی کمتری داشته باشند، اضطرابشان به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند، استرسشان کم شود و با فشار خون بالا مبارزه کنند.
چرا باید بعد از سرطان فعال بمانیم و ورزش کنیم؟
اکنون توصیه می‌شود افرادی که سرطان را پشت سر گذاشته‌اند، به صورت روزانه فعال بمانند و ورزش کنند. Instituto de Medicina Integral اثرات فعالیت بدنی را بر روی 2600 بیمار به مدت 6 سال مورد مطالعه قرار داد. فعال ترین گروه پنج بار در هفته و هر بار 30 دقیقه در روز پیاده روی می‌کردند.
در این گروه، ۹۰ درصد بیماران پس از ۶ ماه هنوز زنده بودند، در حالی که تنها ۷۴ درصد از گروه کم تحرک از این بیماری جان سالم به در برده بودند. بنابراین، نتیجه مطالعه یادشده با این ایده رایج مبنی بر اینکه بیماران سرطانی باید در امان باشند و فعالیت چندانی نداشته باشند، در تضاد است.
برعکس، انجام کارهای خانگی حتی کوچک به فرد این امکان را می‌دهد که به مبارزه با بیماری کمک کند. دکتر اولیویرا لیما در این باره  می‌گوید: «طبیعی است که درمان‌های سخت و سنگنین، خصوصا شیمی‌درمانی شما را ضعیف و خسته می‌کند اما باید از نشستن یا دراز کشیدن برای مدت طولانی خودداری کنید. شاید در ابتدا ورزش‌های سخت و سنگین، برایتان طاقت‌فرسا باشد بنابراین با تمرینات سبک و آرام شروع کنید، سپس کم‌کم شدت تمرینات را افزایش دهید. در این میان تمرینات یوگا، از بهترین و موثرترین فعالیت‌هایی هستند که در بهبود شرایط جسمی و روحی و همچنین جلوگیری از عود بیماری بسیار موثرند».
 
مرجع : سینا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد