شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۷
کد مطلب: 62320
۴
۲

بانوی ایرانی جزء افراد ۲ درصد دانشمند برتر جهان شناخته و معرفی شد

بانوی ایرانی جزء افراد ۲ درصد دانشمند برتر جهان شناخته و معرفی شد
فاطمه فرجادیان متولد ۱۳۵۹ و اهل شیراز است و دارای دکترای تخصصی رشته شیمی پلیمر و فارغ التحصیل دانشگاه شیراز است فاطمه فرجادیان لیسانس رشته شیمی محض را از دانشگاه یاسوج کسب کرده است، فوق لیسانس رشته شیمی آلی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و دانش آموخته دکترای تخصصی شیمی پلیمر از دانشگاه شیراز است.

وی از یک فرصت مطالعاتی در دانشگاه دویسبورگ-اسن آلمان برخوردار بوده است و یک بازدید علمی هم از مرکز تحقیقات علوم نانو از دانشگاه کمبریج انگستان داشته است  و درحال حاضر نیز دانشیار مرکز تحقیقات علوم دارویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند.

فاطمه فرجادیان، دارای دکترای تخصصی  شیمی آلی از دانشگاه شیراز به‌تازگی به عنوان دانشمند برتر جهان شناخته شده و افتخار دیگری برای زنان وجامعه دانشگاهی ایران کسب کرده اند. وی در جمع نخبگان علمی و جمعیت ۲ درصدی دانشمندان جهان صاحب جایگاه ویژه است ایشان پادزهر قطعی قرص برنج که در مرحله کارآزمایی بالینی است را کشف کرده است و در دوره دکترا تحقیقاتش را در زمینه ترکیبات نانو شروع کرد و رساله خود را در زمینه سنتز نانو کاتالیزور‌های پلیمری به اتمام رساند.

فرجادیان از سال ۱۳۸۶ با سنتز ترکیبات نانو آشنا شد و شروع به تهیه آن‌ها کرد. تمرکز اصلی بر روی نانو ساختار‌ها بوده که این ترکیبات می‌توانند کاربرد‌های مختلفی داشته باشند از جمله برای کاتالیزها، به عنوان حامل‌های دارویی و به عنوان پادزهر استفاده شوند. 

از سال ۱۳۹۲ و با ورود به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اساس کار را بر نانو ساختار‌هایی گذاشت که در پزشکی کاربرد داشته باشند. به همین منظور به طور جداگانه بر روی تهیه ۲ دسته از ترکیبات متمرکز شد؛ دسته اول نانوهیدروژل‌های پلیمری هوشمند بودند و دیگری نانو ذرات سیلیکا مزو متخلخل. 

این بانوی دانشمند در سال ۱۳۹۵ موفق به مشارکت در یک فصل از کتاب با عنوان «میزبان‌های نانوسایز هوشمند پاسخگو به محرک در دارو رسانی» در کتاب «کاربرد صنعتی پلیمر‌ها و پوشش‌های هوشمند» از انتشارات اسپرینگر شد. این تالیف مقدمه‌ای بر شروع کار‌های تحقیقاتی در تهیه ترکیبات هوشمند بود. 

او در سال ۱۳۹۵ موفق به ارائه یک رویکرد جدید در درمان مسمومیت‌ها با استفاده از ترکیبات سیلیکا مزومتخلخل شد که در این‌ باره مقاله‌ای در ژورنال مایکروپوروس ومزوپوروسمتریالز به چاپ رسید. ‍‍

از فعالیت‌های او در زمینه تهیه پادزهر، ترکیبات سیلیکای مزومتخلخل در درمان مسمومیت‌های ناشی از فلزات سنگین، داروی متوترکسات، و قرص برنج در دانشکده داروسازی شیراز با همکاری دکتر رضا حیدری از مرکز تحقیقات علوم دارویی بر روی حیوانات بررسی و ثبت اختراع یا در قالب مقالات علمی گزارش شده اند. 

در زمینه پادزهر قرص برنج نوآوری و درمان قطعی در این زمینه ارائه شده است که در مرحله کارآزمایی بالینی است. 


موارد استفاده از قرص برنج
فسفید آلومینیوم یا به طور کلی، فسفیدهای فلزی که در ایران با نام قرص برنج شناخته می‌شوند، نوعی آفت‌کش بسیار موثر با مصرف تجاری و صنعتی است. این آفت‌کش که با نام‌های تجاری Fostox، Celphos، Phostoxin، Phostek، Fumitoxin، Quick Phos، Talunex، Fieldphos و Weevil-Cide نیز شناخته می‌شود در بیشتر نقاط دنیا، تنها در اختیار شرکت‌های معتبر و افراد آموزش دیده به‌کار می‌رود. گاز حاصل بی‌رنگ و با بوی مشخص سیر یا ماهی‌گندیده است که این بو از مشخصات بارز قرص برنج محسوب می‌شود.

فسفید آلومینیوم در درجه اول به عنوان یک آفت کش، توسط اقشار مختلف از جمله کشاورزان، کنترل کنندگان آفات، شکارچیان استفاده می شود. اغلب در گلوله ها پراکنده می شود. گلوله‌ها با رطوبت واکنش داده و گاز سمی فسفین تولید می کند. برای خرید یا استفاده از محصولات آلومینیوم فسفید، مجوز و آموزش مناسب الزامی است.


مسمومیت با قرص برنج
فسفید آلومینیوم بسیار سمی است. هنگامی که در معرض آب یا رطوبت هوا قرار می گیرد، گاز فسفین آزاد می کند که اثرات نامطلوبی بر سلامتی می گذارد. خوردن فسفید آلومینیوم می تواند باعث درد در گلو و معده، حالت تهوع، استفراغ و تنگی نفس شود.

ممکن است استفراغ خونی دیده شود و بوی سیر در نفس وجود داشته باشد. آسیب به ریه ها از جمله تجمع مایع ممکن است رخ دهد، اغلب با تاخیر تا 2 روز. ممکن است آسیب کلیه، شوک، نارسایی قلبی و مرگ وجود داشته باشد.


دکتر فرجادیان در گفت و گویی گفته است: یقینا امکان مهاجرت برای دانشمندان وجود دارد. این موقعیت چند باری برای من هم فراهم شده است؛ اما به خاطر احساس مسئولیت پذیری در شغل محول شده و دینی که به وطن داشته ام، از آن صرف نظر کردم. 

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
آفرین به این خانم ایرانی و موفق و عزیز، بی نهایت آفریت، موفق باشند
Iran, Islamic Republic of
با سلام آیا میشود بعد از مرگ ناشی از قرص برنج پزشک قانونی نتواند نوع سم را تشخیص دهد
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی