يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۱
کد مطلب: 58214
۵
پژوهشگران موفق شدند؛

نابودی ویروس کرونا به کمک لامپ های معمولی

فاطمه کردی
نابودی ویروس کرونا به کمک لامپ های معمولی
پژوهشگران موفق شدند از طریق فناوری خاصی از نور فرابنفش به نام far-UVC همه میکروب ها از جمله ویروس های کووید ۱۹ و آنفولانزا را در فضای بسته از بین برده و تقریبا به صفر برساند به طوری که همانند یک فضای باز ایمن شود. 

 از آن جهت که مقامات بهداشتی نگران هستند که بیماری های همه گیر کووید ۱۹ و آنفولانزا در آینده به دلیل سفرهای جهانی، تغییرات آب و هوایی و افزایش تماس انسان و حیوان شایع تر شود، بررسی های بیشتری انجام می شود.

تاکنون تحقیقات بسیاری برای به دست آوردن راه های از بین بردن ویروس کرونا انجام شده است.

در یک پژوهش جدید مشخص شده که ممکن است یک چراغ ارزان قیمت بتواند ذرات ویروسی مضر مانند کووید ۱۹ و آنفولانزا را در عرض پنج دقیقه از بین ببرد.  
محققان دانشگاه کلمبیا اعلام کردند نصب این لامپ‌ های ارزان ‌قیمت می ‌تواند هوای فضاهای داخلی را مانند فضای باز، از ویروس کرونا ایمن کند. در آزمایش ‌های انجام شده آنها، بیش از ۹۸ درصد میکروب‌ ها توسط نوع خاصی از اشعه ماوراء بنفش از بین رفته و انتقال ویروس‌ ها کاهش داده شدند.

در این آزمایش ها با اینکه دانشمندان به اسپری کردن میکروب‌ ها به داخل اتاق ادامه می‌ دادند، تا زمانی که چراغ‌ ها روشن بودند، سطح ویروس های باقی مانده در فضای اتاق بسیار پایین بود.

در این فناوری از نور فرابنفش خاصی به نام far-UVC استفاده شده که دامنه طول موج کمتری برای ضدعفونی دارد. لامپ های سقفی با استفاده از نور far-UVC می تواند ابزار بسیار موثری در حفاظت از سلامت عمومی باشد.
طول موج کوتاه تر به این معنی است که این نور نمی تواند به پوست نفوذ کرده و به سلول ها آسیب برساند، با وجود این، هنوز باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد.  

پروفسور دیوید برنر (David Brenner)، یکی از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی در یک بیانیه رسانه ای اظهار داشت: far-UVC به سرعت میزان میکروب های فعال در هوای داخل فضای بسته را تقریباً به صفر می رساند و می توان گفت هوای آن را به همان اندازه هوای فضای باز ایمن می کند.

 استفاده از این فناوری در فضاهای بسته که افراد دور هم جمع می شوند، می تواند از همه گیری احتمالی بعدی جلوگیری کند.
وی در ادامه تاکید کرد: نصب لامپ Far-UVC ساده و ارزان است، نیازی به تغییرات خاصی ندارد و مهمتر از همه این که یک راه مطمئن برای جلوگیری از انتقال هر ویروسی از جمله ویروس کووید و انواع آن است. 

دانشمندان سال هاست که می دانند نور ماوراء بنفش معمولی به سرعت باکتری ها و ویروس ها را از بین می برد اما استفاده از این چراغ ها در منازل یا ادارات امکان پذیر نبوده است زیرا به پوست و چشم آسیب می رساند.

اکنون، تیم بین المللی نشان داده است که نور لامپ Far-UVC می تواند بدون عوارض جانبی بالقوه به عنوان یک میکروب کش معمولی به کار گرفته شود. 

محققان برای اولین بار آزمایش هایی را در این رابطه در اتاق های بزرگ با تقلید از شرایط دنیای واقعی انجام دادند. آنها یک دستگاه اسپری را ایجاد کردند که به طور مداوم یک هوای آئروسل حاوی باکتری استافیلوکوکوس اورئوس را به داخل اتاق ساطع می کرد.

دانشمندان میکروب محرک عفونت را انتخاب کرده و هنگامی که غلظت تثبیت شد، لامپ های Far-UVC روشن شدند. به گزارش سیناپرس، محققان شدت مناسب نور را بر اساس محدودیت های نظارتی فعلی تعیین شده توسط کنفرانس بهداشت کاران صنعتی دولتی آمریکا تعیین کردند. 

کنت وود (Kenneth Wood) از دانشگاه سنت اندروز، یکی از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی  در این رابطه گفت: آزمایش های ما نتایج شگفت انگیزی را به همراه داشت که بسیار فراتر از آن چیزی است که تنها با تهویه امکان پذیر است. از نظر جلوگیری از انتقال بیماری از طریق هوا، لامپ‌ های Far-UVC می ‌توانند مکان‌ های سرپوشیده را به همان اندازه فضای باز ایمن کنند.

پروفسور برنر می ‌گوید: مطالعات پیشین نشان داده‌ اند که نور لامپ‌ های Far-UVC می ‌تواند ویروس کووید، سایر ویروس‌های کرونا انسانی، آنفولانزا و باکتری‌ های مقاوم به دارو را از بین ببرد. 

آنچه در مورد فناوری Far-UVC به عنوان روشی عملی برای جلوگیری از انتقال بیماری در فضای داخلی جذاب به نظر می رسد این است که در غیرفعال کردن همه انواع کووید در آینده و همچنین ویروس ‌های عفونی جدیدی که هنوز ظاهر نشده ‌اند، اثربخش خواهد بود، در حالی که اثربخشی خود را در برابر ویروس‌ هایی قدیمی مانند آنفولانزا و سرخک حفظ می‌ کند. 
 
مرجع : سینا پرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.