شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۹
کد مطلب: 57817
۱
گزارش پژوهش

لاغری آسان با رژیم پروتئین

لاغری آسان با رژیم پروتئین
در دنیای رژیم های غذایی نبردی بین طرفداران غذاهای کم چرب و کسانی که ترجیح می دهند سبک زندگی کم کربوهیدرات را بپذیرند وجود دارد. یافته های جدید پژوهشگران اما نشان می دهد پروتئین ها نقش بسیار مهمی در لاغری ایفا می کنند
 تخم مرغ، ماهی، گوشت و برخی حبوبات همگی سرشار از پروتئین هستند و به ساخت ماهیچه ها، آنزیم ها و بسیاری از زیرساخت های بدن ما کمک می کنند. خوردن مقدار کافی از آن برای رشد و ترمیم کاملاً حیاتی است.
به تازگی دو پژوهشگر برجسته استرالیایی، پروفسور دیوید راوبنهایمر و پروفسور استیو سیمپسون در مطالعات خود دریافتند کمبود پروتئین یکی از عوامل اصلی اپیدمی چاقی فعلی است.
بر این اساس اعلام شد اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، در تلاشی ناخودآگاه برای رسیدن به اهداف حیاتی پروتئین، احساس گرسنگی کرده و پرخوری خواهید کردبه گزارش سیناپرس،این پژوهشگران می گویند که ما باید حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری روزانه خود را به شکل پروتئین مصرف کنیم.
بر این اساس تخمین زده می شود که اگر روزانه بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کالری معمولی مصرف می کنید، بدن شما نیازمند حدود ۱۰۰ گرم پروتئین است.
با توجه به فرضیه اهرم پروتئین که توسط این پژوهشگران مطرح شده، دلیل اصلی چاق شدن ما این است که بخش عمده ای از رژیم غذایی روزانه ما توسط غذاهای فوق فرآوری شده که معمولاً غنی از چربی و کربوهیدرات هستند اما پروتئین کمی دارند، تامین می شود. بنابراین ما برای رفع گرسنگی پروتئینی خود پرخوری می کنیم.
این پژوهشگران مطالعات خود را در سال ۲۰۱۱ آغاز کردند.
نتایج گزارش های اولیه این پژوهش که در مجله تخصصی PLOS One منتشر شد، نشان می دهد پروتئین نقش مهمی در لاغری و چاقی انسان ایفا می کند.
آنها برای بررسی دقیق این موضوع، ۲۲  داوطلب سالم را استخدام و در سه نوبت جداگانه از داوطلبان دعوت شد تا برای دوره های چهار روزه در اقامتگاه های هتلی در دانشگاه سیدنی اقامت کنند.
در طول این دوره اقامتی، وعده های غذایی خاصی به این داوطلبان ارائه می شد اما آنها همچنین به تنقلات مختلف دسترسی داشتند.
داوطلبان هدف واقعی آزمایش را نمی ‌دانستند و به آنها گفته نشد که وعده‌ های غذایی آنها، اگرچه از نظر کالری مطابقت دارد، اما حاوی سطوح مختلفی از پروتئین است.به گزارش سیناپرس، در یکی از دوره های چهار روزه، وعده های غذایی حاوی ۱۰ درصد پروتئین، در جلسه بعدی ۱۵ درصد و در چهار روز سوم این غذاها حاوی ۲۵ درصد پروتئین بود.
بررسی های انجام شده نشان داد که داوطلبان فوق زمانی که رژیم غذایی کم پروتئین داشتند، به طور متوسط ۲۱۰ کالری بیشتر در روز نسبت به رژیم غذایی پر پروتئین مصرف کردند. محققان در این رابطه تاکید می کنند اگر برای یک دوره مداوم میزان کافی پروتئین در رژیم غذایی خود بگنجانید، شاهد کاهش وزن خواهید بود.
داوطلبان همچنین علیرغم مصرف کالری مشابه در روزهای پر پروتئین، گزارش دادند که چند ساعت پس از خوردن صبحانه کم پروتئین احساس گرسنگی بیشتری داشتند. 
در واقع زمانی که شما برای صبحانه تخم مرغ یا ماهی می خورید، تا زمان ناهار سیر  می مانید اما اگر همان مقدار کالری را به شکل غلات یا نان تست و مربا مصرف کنید، قبل از ناهار هوس یک میان وعده  می کنید.
دستورالعمل های فعلی بهداشتی این است که حدود ۵۰ گرم پروتئین در روز بخورید، که به نظر اعضای این تیم مطالعاتی بسیار کم است. این موضوع به طور خاص برای افراد بالای ۶۰ سال صدق می کند زیرا در این سن بدن شما کمتر قادر به جذب و استفاده از پروتئین است. 

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!