يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ / ۱۷:۲۸
کد مطلب: 2711
۱

پرونده 700رشته ارشد و دکتری دانشگاه‌آزاد در وزارت‌علوم/ شرط اعطای مجوز

درخواست‌های دانشگاه آزاد برای ایجاد 700 رشته محل در کارشناسی ارشد و دکتری به گفته دبیر شورای گسترش آموزش عالی بر روی میز این شورا قرار دارند که موافقت با ایجاد آنها در انتظار سرعت گرفتن جذب هیئت علمی و استاندارد شدن نسبت هیئت علمی به دانشجو است.
به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل حسنی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی زمانی به اعلام وضعیت تصمیم گیری درباره درخواست‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد رشته‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت که خبرگزاری مهر با ارائه جدولی از توسعه رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی در بازه زمانی مهر ماه 89 تا پایان آذر ماه 89 نشان داد که توسعه رشته‌های این دانشگاه در این بازه زمانی سه ماهه با تمرکز بر مقاطع کاردانی و کارشناسی صورت گرفته است. دانشگاه آزاد اسلامی هر چند در پائیز 89 بیشترین توسعه کمی در آموزش عالی کشور را داشته اما این توسعه متوجه مقاطع کاردانی و کارشناسی بوده است، این درحالیست که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار می‌کنند توجه خاصی بر توسعه رشته‌های این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارند و همچنین مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر توسعه تحصیلات تکمیلی البته با حفظ شرایط و ضوابط راه اندازی این دوره‌ها تأکید می‌کنند. بررسی آماری توسعه رشته‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی نشان می‌دهد نسبت توسعه رشته‌ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه در یک مقطع زمانی سه ماهه 56 برابر توسعه رشته‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است و مجموع تعداد رشته‌هایی که در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده است طی سه ماه فقط 13 رشته مقطع است.  جدول آماری رشته های مصوب دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک مقطع آموزشی از ابتدای مهر 89 تا پایان آذر89 مقطع     تحصیلی دانشگاه     آزاد اسلامی کاردانی 209 کارشناسی 521 کارشناسی     ارشد 9 دکتری 4 جمع کل 743     ابوالفضل حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه با توجه به سیاست‌های آموزش عالی آیا روند توسعه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی که در بازه زمانی سه ماهه‌ای مانند پائیز 89 درگیر توسعه کاردانی و کارشناسی است منطقی به نظر می‌رسد، گفت: "بله، منطقی است به دلیل اینکه نسبت اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی مطابق ضوابط و مقررات دفتر گسترش آموزش عالی است و دفتر گسترش نیز توسعه کلیه رشته‌ها و مقاطع دانشگاه آزاد اسلامی را منوط به آن ضوابطی کرده که برای دانشگاه‌های دولتی هم رعایت می‌شود." مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی افزود: "برای اینکه پذیرش دانشجو و ایجاد رشته مقطع‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی منطقی باشد باید این دانشگاه نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به دانشجو را در هنگام ارائه درخواست برای راه اندازی رشته‌های جدید رعایت کند." وی با یادآوری اینکه بخش جداگانه‌ای در دفتر گسترش آموزش عالی برای بررسی پرونده‌های دانشگاه آزاد اسلامی جهت راه اندازی رشته‌های جدید ایجاد شده است به مهر گفت: "دفتر گسترش آموزش عالی هر هفته پرونده‌های درخواست‌های دانشگاه آزاد برای راه اندازی رشته‌های جدید را بررسی می‌کند. در این بررسی‌ها تعداد هیئت علمی که دانشگاه آزاد در آغاز راه اندازی آن رشته در نظر گرفته است به عنوان اولین پارامتر مورد توجه در تصویب رشته مورد توجه قرار می‌گیرد." حسنی با بیان اینکه حدود یک هزار و 500 پرونده تقاضاهای دانشگاه آزاد برای توسعه رشته در این دانشگاه در دفتر گسترش آموزش عالی در حال بررسی است افزود: " 500 مورد از این پرونده ها مربوط به مقاطع کاردانی و کارشناسی است. بررسی پرونده توسعه رشته هایی که مراکز مربوطه قصد استفاده از کادر هیئت علمی واحد مادر را دارند روند بررسی شان خیلی کند است چرا که دفتر جذب هیئت علمی دانشگاه آزاد توان جذب هیئت علمی متناسب با حجم تقاضاهایشان برای توسعه رشته ها را ندارد." وی افزود: "همچنین تقاضای دانشگاه آزاد برای راه اندازی 700 رشته محل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم اکنون در دفتر گسترش آموزش عالی وجود دارد که با توجه به حجم کار دفتر گسترش آموزش عالی هر دو هفته یک بار حدود 30 مورد از آنها بررسی می شود. البته دانشگاه آزاد قطعا برای ایجاد رشته‌هایی که نسبت تعداد اعضای هیئت علمی به تعداد دانشجویان در آن مناسب باشد موفق به دریافت مجوز می‌شود." مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با تأکید بر اینکه افزایش تعداد مجوزهای راه اندازی رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی در گروی سرعت گرفتن جذب هیئت علمی در این دانشگاه است به مهر گفت: "جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد زمان بر است. واحد جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد نیاز دارد که یک مقدار تعامل بیشتری با نیروهایی که در آنجا هستند داشته باشد و به عبارتی فرآیند جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد سریعتر شود." ابوالفضل حسنی در ارزیابی اجمالی واحدهای دانشگاه آزاد از نظر وضعیت هیئت علمی به مهر گفت: "کیفیت در برخی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کاملا مطلوب است و نشان می‌دهد زحمت بسیاری کشیده شده اما در برخی واحدها که اعضای هیئت علمی‌شان در حد حداقل‌ها هم نیستند به آنها توسعه رشته‌ای نمی‌دهیم و یادآوری می‌کنیم که رشد هیئت علمی داشته باشند."

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم