شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ / ۲۳:۵۸
کد مطلب: 24959
۰

55 درصد طلاق‌های کشور متاثر از مساله اعتیاد است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ?55 درصد طلاق‌های کشور متاثر از مساله اعتیاد است، گفت: با توجه به آمار ارائه شده باید برای حل مسائلی همچون سرقت، قتل، همسرآزاری، طلاق و بسیاری ?دیگر از آسیب‌های اجتماعی، مسئله اعتیاد را حل کرد.?

 

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشستی که با رئیس مرکز امور مساجد و ائمه جماعات برگزار شد، به اهمیت موضوع مبارزه با مواد مخدر اشاره و اظهار کرد: مواد مخدر ام‌المصائب است و تا زمانی که آدمی به صورت مستقیم درگیر آن نشده باشد نمی‌تواند ابعاد کامل آسیب‌های آن را احساس کند.

 

وی از دست رفتن آبرو و حیثیت خانواده‌های معتاد و همچنین مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روحی را بخشی از آسیب‌های مساله اعتیاد عنوان کرد و افزود: طبق تحقیقات انجام شده در مراکز مختلف حداقل یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که این رقم، رقم بسیار بزرگی است و با در نظر گرفتن افراد خانواده فرد معتاد می‌توان نتیجه گرفت که حدود 6 میلیون نفر در کشور درگیر معضلات ناشی از اعتیاد هستند.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه طبق تحقیقات صورت گرفته 53 درصد از معتادان متاهل هستند، گفت: با توجه به این آمار متاسفانه 700 هزار همسر درگیر اعتیادند و اگر هر یک از این معتادان متاهل دارای 2 فرزند نیز باشند می‌توان گفت که یک میلیون و 400 هزار فرزند در خانواده‌های نابهنجار و درگیر با مساله اعتیاد زندگی می‌کنند.

 

رحمانی‌فضلی 55 درصد از طلاق‌های کشور را متاثر از مساله اعتیاد عنوان کرد و با اشاره به جمعیت 70 درصدی زندانیان مرتبط با موضوع مواد مخدر گفت: علاوه بر این موارد آنچه که نگرانی‌های ما را در موضوع موادمخدر بیشتر کرده است، میزان گرایش جوانان به سمت این مواد و تغییر الگوی مصرف آنها به سمت موادمخدر صنعتی است.

 

دبیرکل ستاد در ادامه، تنوع مواد مخدر به بهانه‌های لاغری، درمان ناتوانی جنسی، مقابله با استرس، افزایش تمرکز را از جمله موضوعات نگران‌کننده جامعه امروز دانست و گفت: متاسفانه طبق آمار صورت گرفته 25 درصد از کارگران صنعتی یک کارخانه بزرگ در یکی از استان‌های مهم کشور معتاد هستند و این موضوعی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

 

وی همچنین به سود سرشار حاصل از قاچاق مواد مخدر در دنیا اشاره کرد و افزود: با توجه به درآمد بسیار عظیم کارتل‌های موادمخدر، قاچاقچیان با استفاده از انواع تبلیغات با بهره‌گیری از نفوذ بالای خود حتی برای خودشان ارتش دارند و در ایران نیز قاچاق مواد مخدر سالانه 4 میلیارد دلار سود عاید قاچاقچیان می‌کند.

 

رحمانی فضلی با بیان اینکه در سال 92 بیش از 200 هزار نفر در موضوع مبارزه با مواد مخدر دستگیر شده‌اند، گفت: سال گذشته حدود 570 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد که این میزان کشفیات به اندازه مصرف داخلی در کشور است که کشفیات انجام شده در سال گذشته 17 درصد افزایش داشت.

 

وزیر کشور ادامه داد: متاسفانه طبق آمار پزشکی قانونی روزانه 9 نفر و با احتساب ساعت، هر 3 ساعت یک نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشورمان جان خود را از دست می‌دهد.

 

دبیرکل ستاد با اشاره به شهادت 3700 مامور نیروی انتظامی به دنبال مبارزه با مواد مخدر گفت: با وجود تمامی زحمت‌های کشیده شده در سال‌های گذشته باید بگوییم این تلاش‌ها کافی نبوده و برای مبارزه جدی‌تر با موضوع اعتیاد و مواد مخدر باید علاوه بر پیشگیری، درمان و مقابله به موضوع صیانت از معتادان بهبود یافته توجه داشت، چرا که به دلیل عدم پذیرش معتادان بهبودیافته در جامعه ما در بهترین شرایط تنها 20 درصد از درمان‌شدگان چرخه درمان خود را تکمیل می‌کنند و 80 درصد دوباره به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند.

 

وی برگزاری نشست با ائمه جماعات را در راستای اجتماعی کردن مبارزه با معضل اعتیاد عنوان کرد و افزود: ما معتقدیم که در هر موضوعی اگر مردم پای مبارزه نیایند آن موضوع حل نمی‌شود و ما در مساله مبارزه با اعتیاد نیز تنها از مردم این توقع را داریم که هر فرد مراقب خانواده و فرزندان خود باشد.

 

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر مساله نظارت والدین بر رفتار فرزندانشان گفت: والدین باید توجه کنند که اگر فرزندانشان از ساعت 8:30 شب دیرتر به منزل می‌آیند باید نگرانشان شوند چرا که متاسفانه این امکان وجود دارد که فرزندانشان به بهانه‌های مختلف همچون جشن‌های شبانه و جشن فارغ‌التحصیلی با مواد مخدر جدید آشنا شوند و استفاده از این مواد نیز به زودی خود را نشان نمی‌دهد.

 

دبیرکل ستاد خطاب به ائمه جماعات آنها را اولین مرجع مردم در مسائل اخلاقی عنوان کرد و در پایان گفت: با توجه به آمار ارائه شده و نتایج به دست آمده باید برای حل مسائلی همچون سرقت، قتل، همسرآزاری، طلاق و بسیاری دیگر از آسیب‌های اجتماعی، موضوع اعتیاد را حل کرد.

 

وی با ابراز نگرانی از آمار معتادان در کشور گفت: 21 درصد معتادان ما دارای تحصیلاتی بالاتر از لیسانس هستند و شما ائمه جماعت اگر بتوانید با یک روایت یا حدیث دو نفر را از دامان اعتیاد برهانید کار بزرگی انجام داده‌اید و ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر با تخصیص اعتبار و فعالیت‌های لازم شما را در این امر یاری می‌رسانیم.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ