شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۹:۰۱
کد مطلب: 18844
۰

رشد قارچ‌گونه پایگاه‌های غیرمجاز انتخاب رشته در فصل کنکور

رشد قارچ‌گونه پایگاه‌های غیرمجاز انتخاب رشته در فصل کنکور
در این روزها شاهد رشد قارچ‌گونه پایگاه‌های غیرمجاز انتخاب رشته هستیم؛ پایگاه‌هایی که با تبلیغات اغواگرانه خود،خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۹۲ به صورت کارنامه، چند روزی است که روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.
امسال از یک میلیون و ۸۳ هزار ثبت‌نام‌ کننده برای شرکت در کنکور ۹۲، ۹۲۴ هزار نفر در این آزمون به رقابت پرداختند و با توجه به ظرفیت ۷۱۲ هزار و ۱۶۷ نفری دانشگاه‌ها، ۷۷ درصد داوطلبان وارد دانشگاه خواهند شد. سازمان سنجش نیز اعلام کرده است که داوطلبان مجاز از امشب می‌توانند انتخاب رشته دانشگاه را انجام دهند.
این روزها تبلیغات مختلف مراکز انتخاب رشته دانشگاه در سطح شهر دیده می‌شود و حتی در سایت‌های مختلف اینترنت هم تبلیغات انتخاب رشته مجازی به چشم می‌خورد.
پدر یک داوطلب ورود به دانشگاه گفت: دو سال پیش فرزند بزرگم در کنکور شرکت کرد و مجاز شد؛ برای اینکه انتخاب رشته خوبی داشته باشد، او را به یک مؤسسه انتخاب رشته بردم که تبلیغات گسترده‌ای در محل داشت. وی ادامه داد: مبلغ ۳۰۰ هزار تومان برای انتخاب رشته فرزندم دادیم و بر اساس فرمی که آنها داده بودند، انتخاب رشته نهایی انجام شد اما بعداً متوجه شدیم که نرم‌افزار آنها قدیمی بوده است و اطلاعات نادرستی به ما داده بودند. این پدر افزود: به دلیل اشتباه در انتخاب رشته، فرزندم در دانشگاه دلخواهش که می‌توانست، پذیرفته شود، قبول نشد.
ابوالفضل رحمانی، رئیس اداره مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران به فارس اظهار داشت: در این روزها شاهد رشد قارچ‌گونه پایگاه‌های غیرمجاز انتخاب رشته هستیم؛ پایگاه‌هایی که با تبلیغات اغواگرانه خود، خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
وی ادامه داد: بحث مشاوره انتخاب رشته بر عهده آموزش و پرورش است و اگر موسسه‌ای بخواهد فعالیت کند، باید از اداره مشاوره آموزش و پرورش مجوز بگیرد.
این مسئول اضافه کرد: پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش، به‌روز فعالیت می‌کنند و ۱۵۰ مشاور مجرب دارای تحصیلات مشاوره روانشناختی حضور دارند. برخی از پایگاه‌های انتخاب رشته مجازی، با اعلام شماره حساب و دریافت مبالغی بین ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان، وجه داوطلب را دریافت می‌کند و برگه انتخاب رشته‌ای را برای او می‌فرستد. برخی از این سایت‌ها امکان مشاوره تلفنی را نیز ایجاد کردند که البته گاهی مدت‌ها باید شماره مورد نظر را گرفت تا بوق آزاد شنیده شود یا کسی گوشی را بردارد.
در پایگاه‌های حضوری نیز که مؤسسات آزاد برگزار می‌کنند؛ امکان انتخاب رشته از طریق نرم‌افزار و حضوری وجود دارد که وجه هر کدام از فعالیت‌ها متفاوت است. برخی خانواده‌ها عنوان می‌کنند از مبالغ بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان را برای انتخاب رشته فرزند و مراحل مختلف آن شامل مشاوره‌های فردی، مشاوره تخصصی، پرینت انتخاب رشته توسط نرم‌افزار‌ و پیش‌بینی ۹۰ درصدی از میزان شانس پذیرش نهایی است.
رحمانی با اشاره به موسساتی که خدمات اشتباه ارائه می‌کنند، گفت: هر ساله افراد زیادی به ما مراجعه می‌کنند که مبالغ چند‌ صد هزار تومانی هزینه کردند و نتیجه‌ای در بر نداشته است.
وی افزود: مواردی وجود داشت که انتخاب رشته انجام شده توسط پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش با آنچه در موسسه آزاد انجام شده بود، ۱۸۰ درجه مغایرت داشت. رئیس اداره مشاوره تربیتی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران اضافه کرد: آموزش و پرورش تنها مرجع دارای پایگاه انتخاب رشته است و هر مؤسسه‌ای که می‌خواهد اقدام به انتخاب رشته کند باید از ما مجوز بگیرد.
وی ادامه داد: در پایگاه‌های مجاز انتخاب رشته، نرم‌افزار دقیق استفاده می‌شود و پرینتی که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود دارای لوگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است.
این مسئول در آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: آمادگی داریم که به مؤسسات آزاد مجوز ایجاد پایگاه انتخاب رشته دهیم.
وی بیان داشت: این مؤسسات با مراجعه به ما و در صورت دارا بودن شرایط، نرم‌افزار، دستورالعمل و موارد مختلف را دریافت می‌کنند و زیر نظر آموزش و پرورش کار خواهند کرد.
رحمانی تأکید کرد: اسامی تمام مؤسساتی که از آموزش و پرورش مجوز بگیرند، به عنوان پایگاه انتخاب رشته در سایت www.tehranedu.ir درج می‌شود و خانواده‌ها با مراجعه به سایت می‌توانند از مجوز داشتن مؤسسه مورد نظر خود مطلع شوند.
وی افزود: در حال حاضر ۷۰ پایگاه انتخاب رشته از فردا دایر خواهد بود و به داوطلبان ورود به دانشگاه، مشاوره می‌دهد.
رئیس اداره مشاوره تربیتی آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: در صورت مشاهده مؤسسات غیر مجاز انتخاب رشته، از طریق اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش با این مؤسسات، برخورد قانونی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید