شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۵
کد مطلب: 13774
۰

مواظب تركيدن آپانديس باشيد

از آپانديس و آپانديسيت چه مي‌دانيد؟ از علائم و فوريت درمان آن خبر داريد؟ آگاهي‌هاي پي‌آمده را بخوانيد تا درباره آن بيشتر بدانيد.
به بافت كوچك و كرم‌مانندي در ابتداي روده بزرگ «آپانديس» و به التهاب يا عفونت آن «آپانديسيت» گفته مي‌شود. مردها تا دو برابر بيشتر از زن‌ها به آن مبتلا مي‌شوند.

عفونت آپانديس در كودكان كمتر است، اما اثرات پارگي آن خطرناك‌تر است. در صورت تشخيص ديرهنگام التهاب و آپانديسيت، عوارض آن رفته‌رفته بيشتر و بيشتر مي‌شود.

درد ناشي از آپانديسيت در شكم و از نواحي ناف، به صورت اندك شروع مي‌شود و در حركتي به سمت راست شكم به سوي قسمت‌هاي زيرين و تا نزديكي جلوي كشاله ران مي‌رود. در اين زمان مشخصا مي‌توان مكان دقيق و پردردتر آن را روي زائده آپانديس حس كرد. درد با سرفه، عطسه، لمس، راه رفتن و حتي تنفس بدتر مي‌شود.

در برخي افراد ممكن است با تهوع، استفراغ، تب خفيف و حتي ناتواني در دفع گاز معده همراه شود. در صورت مراجعه ديرهنگام به پزشك و انجام اقدامات اورژانسي، فرد مبتلا ممكن است با پارگي آپانديس، گسترش عفونت در احشاء، ورود سموم به خون و پخش سريع در بدن و در نتيجه تب شديد، گيجي و سردرد، كاهش و از دست رفتن هوشياري و در نهايت مرگ روبه‌رو شود.

از هنگام آغاز درد ناشي از آپانديسيت در منطقه ناف، چهار پنج ساعت وقت داريد كه به پزشك مراجعه كرده، از التهاب يا عفونت آپانديس مطمئن شويد و آن را درمان كنيد. درمان آپانديسيت با خارج كردن آپانديس عفوني يا ملتهب به دو شيوه لاپاراسكوپي يا جراحي باز انجام مي‌شود.

تشخيص و درمان آن در زنان (به سبب وجود شباهت با تظاهرات بيماري‌هاي زنانه) و افراد چاق (به سبب وجود لايه‌هاي زياد چربي) سخت‌تر است؛ اگر جزو اين افراديد بيشتر احتياط كنيد و به دردهاي شكمي سريع‌تر مشكوك شويد.

هنوز درباره زائد بودن يا مفيد بودن آپانديس توافق جمعي ميان دانشمندان شكل نگرفته. برخي دليل وجودي آن را مربوط به مراحل اوليه فرگشت مي‌دانند كه اكنون كاربرد خود را از دست داده، و برخي آن را همچون كارخانه توليد باكتري مفيد در روده و سبب تقويت اين باكتري‌ها در دستگاه هاضمه بويژه براي مقابله با بيماري‌هايي چون وبا مي‌پندارند.

هيچ راه دارويي يا پرهيزي براي درمان آن نيست و اقدامات بايد به صورت اورژانسي و جراحي صورت گيرد. درمان هر چه زودتر انجام شود خطرات آن كمتراست و بهبود پس از عمل سريع‌تر و راحت‌تر به دست مي‌آيد.   منبع: جام جم

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...