شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۸:۵۳
کد مطلب: 11020
۰
۱

مبتكران ايراني موفق به طراحي «موتور هيدرونيك» شدند+عکس

صنعتگران مبتكر ايراني از طراحي موتوري خبر دادند كه به گفته آنها با حذف ميل‌لنگ و فلايويل از ساختار موتور به كاهش وزن و افزايش راندمان موتور و صرفه‌جويي در مصرف سوخت خودرو و ديگر تجهيزات موتوري منجر مي‌شود.

مرتضي اسلامي‌فرد كه با همكاري سهيل ايزد‌خواه موفق به طراحي اين موتور شده در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: با استفاده از اين موتور كه فاقد ميل ‌لنگ و چرخ طيار (فلايويل) است، گيربكس، ديفرانسيل، گاردن و اجزاي بسيار سنگين ديگر هم از وسيله نقليه حذف مي‌شود كه به كاهش وزن خودرو و صرفه‌جويي در هزينه سوخت و نگهداري آن منجر مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه ثبت اختراع و تاييد مباني كاركرد آن توسط شركت ايپكو و دانشكده مكانيك دانشگاه صنعتي اميركبير بررسي و انجام يافته، اظهار كرد: ساخت سيستم محرك هيدرونيك که با تلفيق هيدروليك و الكترونيك طراحي شده، امکان‌پذير خواهد بود. البته در خودروهاي معمول هم كه موتور مكانيكي دارند، در فرمان و ترمز از سيستم‌هاي هيدروليك استفاده مي‌شود؛ ولي موتور هيدرونيك سيستمي هيدروليكي با كنترل الكترونيك است كه انتقال قدرت در آن توسط مايع انجام مي‌شود.

اسلامي فرد خاطرنشان كرد: از ويژگي‌هاي بارز اين موتور اين است كه به دليل حذف ميل‌لنگ در آن برخلاف موتورهاي معمولي كه سيلندرها بايد در امتداد ميل لنگ و يا حول محور ميل لنگ آرايش پيدا كنند، سيلندرها مي‌توانند در محل‌هاي مختلف خودرو مستقر شوند، مثلا يك موتور شش سيلندري هيدرونيكي مي‌تواند به صورت شش بلوك مجزا در محل‌هاي مختلف نصب شود. اين ويژگي كه امكان تغيير گرانيگاه خودرو و رسيدن به شرايط ايده‌آل را فراهم مي‌كند، بويژه در خودروهاي مسابقه اهميت بالايي دارد. از طرف ديگر در اتوبوس‌ها هم الزامي به نصب موتور در عقب خودرو نخواهد بود و مي‌توان بلوك‌هاي موتور را در كف اتوبوس هم توزيع كرد.

وي افزود: به دليل حذف ميل لنگ از ساختار موتور محدوديت حرکت پيستون حذف شده و امكان تغيير حجم موتور را نيز فراهم مي‌كند كه به صرفه‌جويي در مصرف سوخت منجر مي‌شود.

با استفاده از موتور هيدرونيك مثلا زماني كه خودرو پشت چراغ متوقف شده و فقط كولر خودرو كار مي‌كند، مي‌توان با استفاده از فرمان‌هاي ECU حجم موتور را تغيير داد تا به جاي 1600 سي‌سي موتور فقط با حجم مثلا 200 سي‌سي کار کند که اين امر در کاهش مصرف سوخت موثر خواهد بود.

ايزدخواه هم با بيان اين كه اين موتور مي‌تواند با سوخت‌هاي مختلف و حتي به صورت هيبريد استفاده شود، تحولي در صنعت موتور و خودرو ايجاد خواهد كرد، اظهار كرد: موتورهاي درون سوز معمولي هر يك در دور شخصي بيشترين راندمان را دارند، ولي در اين موتور به دليل متغير بودن حجم مي‌توان در دورهاي مختلف به بيشينه راندمان رسيد.

وي درباره هزينه‌هاي ساخت موتور هيدرونيكي گفت: هزينه شبيه‌سازي رايانه‌يي اين موتور حدود 15 ميليون تومان و هزينه ساخت نمونه اوليه آن در صورت وجود امكانات و تجهيزات لازم حدود 400 ميليون تومان برآورد شده است.

مهندس منوچهر لطفي آزاد، مشاور طرح هم خاطرنشان كرد: اين اختراع كاربرد وسيعي در وسايل نقليه زميني، دريايي، ريلي و هوايي و كاربردهاي شخصي، نظامي، امداد و نجات، راه سازي و سيستم‌هاي توليد انرژي ثابت و سيار (ژنراتورهاي اضطراري) معدن‌كاري، صنايع نفت و گاز، خودروها و تجهيزات دفاعي، سردخانه‌ها و .... دارد كه زمينه مناسبي براي سرمايه‌گذاري پرسود در اجراي اين پروژه فراهم كرده است.

اسلامي‌فرد و ايزد‌خواه در پايان آمادگي خود را جهت جلب سرمايه‌گذار و واگذاري طرح اعلام كردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سعید زندی
Iran, Islamic Republic of
سلام من نیاز به طراحی یک در ورودی دارم تا با انداختن ی سکه در باز شود لطفا اگه امکان داره راهنمای کنید
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.