سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۸:۴۷
کد مطلب: 36734
۱

5 دلیل برای چرایی انتخاب رشته در پایان سال نهم

5 دلیل برای چرایی انتخاب رشته در پایان سال نهم
حمیدرضا کفاش در گردهمایی مشترک معاونین آموزش متوسطه و روسای ادارات مشاوره استان های سراسر کشور که امروز سه شنبه 7 اردیبهشت در اردوگاه شهید باهنر برگزاری شد اظهار کرد: حرکت برای استقرار پایه دهم در دوره دوم متوسطه باید با مشارکت تمام همکاران در سطح ستاد ، استان، منطقه و مدرسه باشد .

حرکت همسو خیلی مهم است
وی ادامه داد: تفکر وزیر آموزش و پرورش نیز حرکت باهم است تا با همسو کردن فعالیت های همکاران ستاد دانش آموزان در مسیر درست هدایت شده و راه زندگی خود را انتخاب کنند. معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان کرد: تمام همکاران در معاونت و ستاد وظیفه داریم با حرکت بزرگی که تحت استقرار پایه دهم دوره متوسطه پیش رو دارد فعالیت های خود را با توجه به شرایط کشور انجام دهیم.

5 دلیل ورود انتخاب رشته به پایه نهم
کفاش 5 دلیل مطرح کرد که چرا انتخاب رشته تحصیلی باید در پایان سال نهم اتفاق بیفتد و اضافه کرد: با توجه به راهکار 21/3 سند تحول بنیادین مبنی بر طراحی نظام جامع هدایت تحصیلی و استعدادیابی باید به سمتی هرمی متناسب با شرایط بازار کار رویم.

وی دلیل دوم را استناد به بند 13/5 برنامه درس ملی مبنی بر انتخاب شاخه در انتهای پایه آموزش عمومی عنوان کرد.
وی همچنین ادامه داد: دلیل سوم راهکار 13/6 دوره متوسطه دوم است که عنوان می کند در شاخه فنی و حرفه ای ، نظری و کاردانش هر یک از دانش آموزان بر اساس اقتضائات کاری رشته انتخاب کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: اهمیت دادن به حوزه کاردانش و فنی و حرفه ای و افزایش آن از 2 پایه به 3 پایه که در ساختار شیفت 3 نیز تاکید شده است دلیل چهارم استقرار پایه دهم خواهد بود.

کفاش درباره دلیل پنجم گفت: با توجه به اینکه که ماهیت دروس متوسطه عمومی است نقش مشاوران در این دوره بسیار موثر خواهد بود همچنین عواملی که در هدایت تحصیلی مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته بر اساس اقتضائات اجتماعی ، نیاز جامعه و شرایط سیستم آموزشی کشور است .

وی با اشاره به اینکه توزیع متوازن رشته ها، سیاست دوره متوسطه است افزود: این موضوع از پشتوانه علمی برخوردار است زیرا فارغ التحصیلان باید متناسب با نیازهای جامعه هدایت شوند بنابراین می توان گفت توزیع متوازن رشته ها هدایت ، هدایت تحصیلی است.

وی خاطرنشان کرد: باید راه را برای دانش آموزان باز کرد و انها را به مسیر درست هدایت کرد. می دانیم نسبت به اینکه باید بین هدایت تحصیلی و توزیع متوازن رشته ها از طریق بومی سازی و توجه به شرایط منطقی یک راه وسط اتخاذ شود .

کفاش همچنین عنوان کرد: در اداره کل مشاوره و امور تربیتی الزام به هدایت تحصیلی صرفا انتخاب اول برای دانش آموزان نیست بلکه دانش آموزان باید برای جایابی مناسب در جامعه با آموزش ، توجیه و فرهنگ سازی مسیر روشن را انتخاب کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تصریح کرد: آنچه در آئین نامه هدایت تحصیلی مصوب شده بحث سنجش دانش آموزان در طول سال تحصیلی ، نمرات آنها ، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و توجه به دروس کارساز است همچنین برگزاری آزمون هایی که استعداد و رغبت دانش آموزان را می سنجد مهم شمرده می شود.

کفاش اشاره کرد: ناچار به اعمال ضریب در پایه آخر هستیم اما باید با یک شیب ملایم به سمت کل پایه ها رفته و نتایج تحصیلی دانش آموزان در پایه های مختلف تعیین کننده باشد.
مرجع : پانـــا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!