شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۷ شهريور ۱۳۹۳ / ۱۸:۴۹
کد مطلب: 26671
۱

آمارهایی جدید از هرم دانشجویی کشور

به گزارش ایسنا، دکتر جعفر میلی‏ منفرد در چهل و هفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاه‏ها و مؤسسات آموزش عالی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: براساس فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با استادان دانشگاه‏‌ها در مردادماه سال 1392، افزایش کیفیت و توسعه هدفمند آموزش عالی در اولویت بر نامه‏ های وزارت علوم قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه کیفی‏ سازی و توسعه هدفمند آموزش عالی دو رویکرد اصلی وزارت علوم است در تبیین آماری توسعه کمی صورت گرفته در سالهای گذشته اظهار داشت: از ایجاد اولین مرکز آموزش عالی ایران تا سال 1353 تعداد 27 دانشگاه در کشور تأسیس شده بود و از سال 1353 تا 1384 تعداد 38 دانشگاه جدید و از سال 1384 تا 1392 تعداد 50 دانشگاه در کشور تأسیس شده است.

وی افزود: در سال 1384 تعداد کل دانشجویان کشور دومیلیون و 389 هزار نفر بوده است که در سال 1392 به چهار میلیون و 350 نفر افزایش یافته یعنی 1.8 برابر رشد داشته است. میلی‏ منفرد اظهار داشت: سال 1384 تعداد 70 واحد دانشگاهی وابسته به وزارت علوم فعال بوده است که این تعداد با یک افزایش 2.5 برابری در سال 1392 به 171 واحد دانشگاهی افزایش یافته است و تنها در فاصله سال 1391 تا 1392 تعداد 37 واحد آموزش عالی جدید دیگر نیز در شهرستانهای کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به ضرورت توسعه هدفمند آموزش عالی و با تأکید بر اینکه در یک سال گذشته و در دولت یازدهم هیچ واحد جدید دانشگاهی توسط وزارت علوم ایجاد نشده است به روند تأسیس نامتوازن موسسات آموزش عالی غیر دولتی در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 1384 تعداد 126 موسسه آموزش عالی غیر دولتی مجوز فعالیت داشته‏ اند که در سال 1391 این تعداد به 340 واحد و در سال 1392 به 357 واحد افزایش یافته است.

وی افزود: در سال تحصیلی 85-1384 تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی غیردولتی 50هزار نفر بوده‏ اند که این تعداد در سال 1392 به 450 هزار نفر افزایش یافته است. معاون آموزشی وزارت علوم، با اشاره به تحصیل 335 هزار نفر دانشجو در دانشگاه پیام نور در سال 1384 گفت: با افزایش رشته‏ ها و ظرفیت این دانشگاه ‏ها، تعداد دانشجویان آن به یک میلیون و صدوبیست سه هزار نفر افزایش یافته است.

وی در تشریح توزیع دانشجویان کشور در زیر نظام‏های مختلف دانشگاهی گفت: تا پایان سال تحصیلی 93-1392، 14درصد دانشجویان کل کشور در دانشگاه‏های دولتی وابسته به وزارت علوم، 21 درصد در دانشگاه پیام نور، 15درصد در دانشگاه‏ جامع‏ علمی- کاربردی، چهار درصد در دانشگاه فنی و حرفه‏ ای، 32درصد در دانشگاه آزاد اسلامی، 9 درصد در موسسات آموزش عالی غیردولتی و پنج درصد در سایر زیر نظام‏ها شاغل به تحصیل بوده‏ اند.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به توزیع نامتوازن دانشجویان در گروه‏های مختلف تحصیلی گفت: 34درصد دانشجویان دانشگاههای دولتی، 74 درصد دانشجویان دانشگاه پیام نور و 50 درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی –کاربردی، 38درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و 33درصد دانشجویان موسسات آموزش عالی غیردولتی در رشته ‏های علوم انسانی تحصیل می‏‌کنند.

وی گفت: 17 درصد دانشجویان دانشگاه‏های دولتی و دانشگاه‏های وابسته به وزارت علوم، هشت درصد دانشجویان دانشگاه پیام نور، شش درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‏ های علوم پایه مشغول به تحصیل هستند.
دکتر میلی‏ منفرد افزود: 32 درصد دانشجویان دانشگاه‏های دولتی، 35 درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی - کاربردی، 59 درصد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‏ ای، 40 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و 51درصد دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی در رشته‏ های گروه فنی و مهندسی تحصیلی می‏کنند.
گفتنی است چهل‏ وهفتمین همایش معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با هدف تبیین سیاست‏های ارتقا و توسعه متوازن و هدفمند آموزش عالی و همچنین بهبود سیاست‏های جاری در برنامه‏ ریزی آموزش عالی و روزآمد کردن متون درسی باحضور سرپرست وزارت علوم و بدون حضور خبرنگاران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!