شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۵
کد مطلب: 64100
۲

تاثیر و فواید قصه‌گویی برای کودک

از کودک بخواهید خود را جای شخصیت‌های داستان قرار دهد
تاثیر و فواید قصه‌گویی برای کودک
به گزارش میگنا آرزو شاه‌میوه اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه قصه‌گویی در رشد چندجانبه کودک تأثیر به‌سزایی دارد، اظهار کرد: قصه‌گویی و داستان‌سرایی می‌تواند مهارت‌های کودک اعم از قدرت تخیل و حافظه، فن بیان، تعامل اجتماعی، مهارت شنیداری و نوشتاری را تقویت کند.

وی با تاکید بر تأثیر قصه بر رشد هوش و شناخت کودک افزود: از لحاظ رشد شناختی، کودکانی که شنوای قصه باشند، هوش و استدلال کلامی، زبان بیانی و حافظه شنیداری قوی‌تری خواهند داشت، دایره لغات آن‌ها افزایش می‌یابد و سبب داشتن تعامل و ارتباط بهتر با دیگران می‌شود.

این روان‌درمانگر کودک و نوجوان عنوان کرد: تأثیر قصه‌گویی بر رشد و تربیت کودکان آنچنان چشمگیر است که در علم روانشناسی، روش درمانی تحت عنوان قصه درمانی وجود دارد که برای رفع اختلالات و مشکلات رفتاری، رشد مسائل اخلاقی در کودکان و آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان از طریق قصه‌گویی کودکی نقاد و خلاق پرورش داد، خاطرنشان کرد: نیاز است در آثار مربوط به کودکان، به موضوعات روز جامعه پرداخته شود، زیرا سبب پرورش صفات اخلاقی، رشد شناختی و فرهنگی کودک می‌شود، همچنین تفکر انتقادی را در کودک رشد می‌دهد.

شاه‌میوه اصفهانی اضافه کرد: داستان نباید برای کودکان صرف خواندن و شنیدن باشد، بلکه باید از روایت و متن داستان سوالاتی از کودک بپرسیم و از او بخواهیم خود را جای شخصیت‌های داستان قرار دهد و تصمیم‌گیری کند یا پایان داستان را به خواست خود تغییر دهد؛ این روش قصه‌گویی و داستان‌سرایی می‌تواند محتوای قصه را غنی‌تر کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی از قدیم سرشار از قصه‌هایی بوده که برای تمام نسل‌ها پر از درس‌های زندگی است، گفت: با مقداری خلاقیت می‌توان داستان‌هایی در سطح رشد شناختی کودکان نوشت و با استفاده از آن کودکان را با فرهنگ اصیل ایرانی و هنجارهای جامعه آشنا کرد.

این روانشناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: برای نوشتن داستان‌های موردپسند کودکان می‌توان از تخیل و دیدگاه آن‌ها استفاده کرد و با برگزاری مسابقه‌های داستان‌نویسی برای کودکان، داستان‌های بهتر را انتخاب کرد و برای آن امتیازی در نظر گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم