شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۱
کد مطلب: 64024
۲
۱

كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد

آفرين جفره‌اي
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
تربيت كردن كودكي مستقل و قدرتمند كه بتواند در آينده زندگي خوبي داشته باشد و با كمترين آسيب روحي و رواني به روزهاي جواني برسد كار راحتي نيست اما والدين اگر مي‌خواهند چنين كودكي داشته باشند بايد كارشان را از همان سنين ابتداي تولد آغاز كنند.

يكي از مهم‌ترين مسائلي كه ممكن است به شخصيت كودك شما آسيب بزند قرباني كردن او براي حرف مردم است. بسياري از والدين متاسفانه از آنجايي كه خود شخصيت وابسته‌اي دارند و مدام در پي گرفتن تاييد ديگران و نگران حرف مردم هستند باعث مي‌شوند كه كودكشان نيز همين مسير را طي كرده و در طول زندگي بارها و بارها قرباني حرف مردم شود. اما اگر والدين سعي كنند كه اين شخصيت وابسته خود را به كودكشان انتقال نداده و بيش از آنكه نگران حرف مردم باشند به سلامت روحي و رواني فرزندشان اهميت بدهند مي‌توانند آينده خوبي براي او رقم بزنند. به‌طور مثال شما ممكن است در حضور افراد ديگر فرزندتان را تازه با حس مالكيت آشنا شده و دلش نمي‌خواهد وسايل خود را با ديگران شريك شود مورد سرزنش قرار داده و او را به خاطر سخاوت نداشتن توبيخ كنيد.

سوال اينجاست چطور از كودكي كه هيچ چيزي در مورد سخاوت و معناي آن نمي‌داند انتظار اين رفتار را داريد. شما با سرزنش خود تنها سبب تحقير و در هم شكستن اعتماد به نفس كودكتان مي‌شويد و اينجا اولين جايي است كه داريد فرزند خود را قرباني حرف مردم مي‌كنيد.

يكي ديگر از مواردي كه متاسفانه به كرات ديده مي‌شود اين است كه در جمع‌هاي فاميلي هميشه برخي افراد حضور دارند كه سعي مي‌كنند با تحقير كردن كودكان سبب خنده و شادي بقيه جمع را فراهم كنند. در اين بين پدر و مادر كودك هم براي جلوگيري از هر نوع مشاجره يا مراعات ادب و احترام در مقابل فرد تحقير‌كننده سكوت مي‌كنند. اين در حالي است كه هم آنها و هم فرزندشان در اين شرايط دچار وضعيت عذاب آوري هستند. اگر پدر و مادر در مقابل اين فرد نايستند و او را از كاري كه انجام مي‌دهد باز ندارند كودك ياد مي‌گيرد كه هميشه در مقابل تحقير ديگران سكوت كند كه اين مساله باعث پيامدهاي ناگواري در بزرگسالي مي‌شود.

مساله مهم ديگر اجازه انتخاب دادن به كودك است. ممكن است شما در مهماني يا رستوران به همراه ديگر اقوام خود حضور داشته باشيد و تمام مدت اين شما باشيد كه تصميم مي‌گيريد كودكتان چه نوع ميوه يا غذايي را بخورد و بدون اينكه از او نظر بخواهيد به جاي او تصميم‌گيري مي‌كنيد. اين مساله مي‌تواند در بلندمدت باعث از بين رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس كودكان شود.

بايد به كودك خود حق انتخاب بدهيد. در مورد لباسي كه مي‌خواهيد به او بپوشانيد، غذايي كه قرار است براي او در نظر بگيرد و خلاصه نظر خواهي از كودك را در دستور كار زندگي روزمره خود قرار دهيد چرا كه با اين كار قدم بزرگي در تقويت اعتماد به نفس و عزت نفس كودك خود برداشته‌ايد.

موضوع آخري كه بايد به آن اشاره كرد بحث امر و نهي كردن به فرزندان است. امر و نهي كردن والدين به فرزندان در تربيت نقش موثري دارد، ولي بايد توجه داشت كه زياده روي در اين امر، باعث بروز اختلال در رفتار فرزندان شما مي‌شود. اينكه شما در زمان‌هاي غير مناسب مثل وقتي كه كودكتان در حال تفريح يا در يك جمع خانوادگي در حال صرف غذا است و شما بدون در نظر گرفتن شرايط به او براي انجام كاري امر و نهي مي‌كنيد در واقع اين پيام را به او مي‌دهيد كه حقي براي استراحت، تفريح و... ندارد و شما هر وقت اراده كنيد مي‌توانيد اين حق را از او بگيرد. به اين ترتيب يك بار ديگر به اعتماد به نفس كودك خود خدشه وارد كرده‌ايد.

آفرين جفره‌اي
مرجع : تعادل
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و تشکراز آموزش تربیتی صحیح و درست شما خانم محترم، بله باید به کودکان حس امنیت و آرامش و عزت نفس داد، باید مراقب کودکان این فرشته های زیبا باشیم.
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت