يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۳:۲۴
کد مطلب: 63959
۱
آیا خوش بینی برای ما خوب است؟

خوش بینی افراطی ممکن است منجر به ریسک پذیری بی پروا شود.

مزایای شگفت انگیز خوش بینی در زمینه سلامت ممکن است به ترکیبی از دلایل مختلف نسبت داده شود
خوش بینی افراطی ممکن است منجر به ریسک پذیری بی پروا شود.
خوش بینی افراطی ممکن است منجر به ریسک پذیری بی پروا شود. این ممکن است حتی برای یک نسل تهدیدی تلقی شود مشابه با سوگیری های مرتبط مانند اعتماد بیش از حد و سوگیری بقا، سوگیری خوش بینی می تواند به عنوان منبع مهم انگیزه عمل کند.سوگیری خوش بینی می تواند ما را تشویق کند تا برای رسیدن به اهداف سخت تر کار کنیم و حتی سلامت خود را بهبود ببخشیم.در حالی که سطوح متوسط خوش بینی مفید است، خوش بینی افراطی ممکن است منجر به ریسک پذیری بی پروا شود.


آیا شما فردی هستید که نیمه پر لیوان را می‌بیند؟ کسی که دنیا را با عینک خوش‌بینی می بیند؟ آیا معتقدید در انتهای هر تونل تاریکی نور وجود دارد و هر ابری پوششی نقره ای دارد؟
زبان روزمره مملو از ارجاع به پدیده روانی خوش بینی است. خوش‌بینی، چشم اندازی امیدوارانه به زندگی است و این باور کلی را توصیف می کند که رویدادهای خوبی در راه است.
در واقع، بسیاری از مردم تحت تأثیر سوگیری خوش بینی قرار دارند. این سوگیری تمایل به مشاهده رویدادهای مثبت زندگی را بیشتر از آنچه می توان بر اساس آمار و تفکر منطقی انتظار داشت توصیف می کند.
تکامل خوش بینی
مانند سایر سوگیری ها، سوگیری خوش بینی می تواند بر قضاوت افراد و انتخاب های بعدی تأثیر بگذارد. اعتقاد مثبت به شانس برای رسیدن به رابطه عاشقانه، ممکن است شما را وسوسه کند که با همکار خود در مورد زندگی مشترک صحبت کنید. انتظار خوش بینانه در مورد زبان های خارجی ممکن است شما را به ثبت نام در کلاس های زبان اسپانیایی سوق دهد. آرزوی امیدوارکننده برای داشتن فرزند، ممکن است الهام بخش شود تا برای فرزند آوری آماده شوید.اگر سوگیری خوش‌بینی این قدرت را دارد که ما را از انتخاب‌های منطقی منحرف کند، پس چرا اینقدر رایج است؟ توضیحی ساده وجود دارد: این یک هدف تکاملی است.

مشابه با سوگیری های مرتبط مانند اعتماد بیش از حد و سوگیری بقا، سوگیری خوش بینی می تواند به عنوان منبع مهم انگیزه عمل کند. نوری را بر فرصت ها می‌تاباند و در عین حال احتمال وجود موانع، مشکلات و شکست در مسیر را پنهان می کند. به این ترتیب، سوگیری خوش بینی ممکن است به ما کمک کند تا به سمت اهداف بزرگی حرکت کنیم که در حالت عادی ممکن است حتی در نظر گرفتن آن ها بسیار دلهره آور به نظر برسد.
در واقع، مطالعات روانشناسی مزایای قابل اندازه گیری خوش بینی را نشان داده اند، به عنوان مثال در زمینه سلامت و رفاه. تحقیقات در مورد کیفیت زندگی در بیماران سرطانی نشان داد که افراد با سطح خوش‌بینی بالاتر، در مواجهه با بیماری از آرامش و نشاط بیشتری برخوردارند. علاوه بر این، مروری بر ادبیات خوش‌بینی و سلامت نشان داد که افراد خوش‌بین عموماً از سلامت جسمانی بهتری نسبت به افراد با نگرش‌های بدبینانه برخوردار هستند.

مزایای شگفت انگیز خوش بینی در زمینه سلامت ممکن است به ترکیبی از دلایل مختلف نسبت داده شود. اولاً، افراد خوش بین احتمالاً انگیزه بیشتری برای درگیر شدن در رفتارهای مثبت مانند ورزش و تغذیه سالم دارند و در نتیجه به سلامت کلی بهتر و کاهش عوامل خطر ساز برای بسیاری از بیماری های جدی کمک می کنند. علاوه بر این، خوشبین ها احتمالاً کمتر نگران آینده هستند. این می تواند سطح استرس آنها را کاهش دهد و سطح بالاتری از رفاه را ایجاد کند. به طور کلی، به نظر می رسد که نگاه خوش بینانه به زندگی مزایای بسیاری دارد که شما را برای مدت طولانی تری سالم و شاداب نگه می دارد.
آیا خوش بینی برای ما خوب است؟
به نظر می رسد مطالعات بررسی شده در بالا نشان می دهد که نگرش های خوش بینانه می تواند سلامت و رفاه ما را برانگیزد. اما آیا همه خوش بینی ها سودمند است؟ تحقیقات با آزمایش مزایای نسبی سطوح مختلف خوش بینی (به عنوان مثال در حوزه تصمیم گیری مالی) به این سوال پرداختند.
بررسی پرسشنامه‌ها در مورد انتخاب‌های اقتصادی نشان داد که خوش‌بین‌های معتدل نسبت به خوش‌بین‌های افراطی، سرمایه‌گذاری های بهتری انجام می‌دهند و احتمال بیشتری برای پس‌انداز پول با هدف آینده نگری دارند.
به نظر می رسد که سطوح شدید خوش بینی می تواند منجر به ریسک پذیری بی پروا یا نادیده گرفتن خطرناک عواقب آتی شود. خوش‌بینی افراطی همچنین ممکن است ما را به اتلاف وقت و انرژی در تلاش‌هایی که از ابتدا محکوم به فنا هستند، گمراه کند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد با سطوح بسیار بالایی از خوش‌بینی ممکن است بیش از حد به پروژه‌هایی با شانس موفقیت پایین متعهد شوند.

آیا شما فردی خوش بین هستید؟
سطح خوش بینی یک فرد ممکن است تعیین کند که آیا او برای غلبه بر چالش ها انگیزه دارد یا ساده لوحانه به دنبال رویاهایی می‌باشد که هرگز محقق نمی شوند. در حالی که خوش بینی معتدل می تواند شما را به سمت بهتری سوق دهد، سطوح افراطی ممکن است شما را از لبه منطقه امن خارج کند و شما را وسوسه کند که ریسک های خطرناکی را بپذیرید. بنابراین، دانستن اینکه در کجای طیف خوش‌بینی قرار می‌گیرید، ایده خوبی است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو