چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۵
کد مطلب: 63945
۱
مرتضی ایراندوست

مردم دنیا به تدریج سبک زندگی پایدارتری را اتخاذ می کنند

پنج روش قابل مدیریت برای اتخاذ سبک زندگی پایدار
مردم دنیا به تدریج سبک زندگی پایدارتری را اتخاذ می کنند
از گذشته، مردم دنیا سال جدید را نقطه عطفی برای شروع تغییر در سبک زندگی خود می دانستند. «رای مردمی درباره اقلیم»، یک نظرسنجی عمومی در مورد تغییرات اقلیمی که سازمان ملل برگزار کرده، تاکید می کند که شهروندان در سراسر جهان تغییرات اقلیمی را یک وضعیت اضطراری جهانی می دانند و موافق هستند که ما باید هر کاری را که لازم است در پاسخ به آن انجام دهیم. مردم دنیا به تدریج سبک زندگی پایدارتری را اتخاذ می کنند، اما بسیاری از آنها تغییر عادت ها را دشوار می دانند و اغلب نمی دانند که سفر پایداری خود را از کجا آغاز کنند. بنابراین، اگر به دنبال سبزتر کردن زندگی خود در سال 2024 هستید، در ادامه چند تغییر قابل مدیریت و مقرون به صرفه وجود دارد که به شما پیشنهاد می شود.
1-تغذیه
ما سالانه یک میلیارد تن غذا را دور می ریزیم. ضایعات مواد غذایی معمولا متان تولید می کنند؛ گازی گلخانه ای که از دی اکسید کربن قوی تر است. اما تغییرات ساده ای وجود دارد که با کمک آنها می توانید از این اتفاق اجتناب کنید: از جمله مصرف غذاهای خانگی و فصلی و خوردن گوشت کمتر و گیاهان بیشتر. گیاهان و به ویژه لوبیا، به دلیل توانایی شان در تبدیل نیتروژن هوا به مواد مغذی، به هیچ کود نیتروژنی (که تا حدی از گاز طبیعی تولید می شوند) نیاز ندارند. در این خصوص، یک روز در هفته بدون گوشت شروع خوبی خواهد بود. همچنین خوردن گوشت های فرآوری شده که پایه گیاهی دارند، می تواند گام مهمی به سوی سبک زندگی با مصرف بیشتر گیاه باشد؛ اگرچه نسبتا گران قیمت هستند. برنامه ریزی وعده های غذایی و اطمینان از خوردن غذاهای باقی مانده به شما کمک می کند ضایعات غیرضروری را کاهش دهید. و در صورت امکان از مایکروویو برای پخت و پز استفاده کنید، زیرا مصرف انرژی آن نسبت به پخت و پز روی اجاق گاز کمتر است. البته مجبور نیستید همه این کارها را انجام دهید - آنهایی را انتخاب کنید که بهترین کارآیی را برای شما دارند.
2- رفت و آمد
همه ما چه برای کار، چه برای تحصیل و چه برای خرید و تفریح، دائم در حال رفت و آمد هستیم. چه بهتر که این رفت و آمدها را پایدار کنیم. انتخاب سفرهایی که به فعالیت فیزیکی نیاز دارند - مانند پیاده روی و دوچرخه سواری - سبزترین گزینه است، چون علاوه بر اینکه منجر به انتشار دی اکسید کربن زیادی نمی شود، ما و فرزندانمان را متناسب و سالم تر نگه می دارد. اگر می توانید، یک یا دو روز در هفته را به جای ماشین، از گزینه هایی استفاده کنید که سبزتر هستند یا به فعالیت فیزیکی نیاز دارند. در مناطق شهری که مسافت های کوتاه تری را طی می کنید، حمل و نقل با وسایلی که به فعالیت فیزیکی نیاز دارند اغلب سریع تر و ارزان تر از سفر با خودرو است. همچنین ترافیک را که یکی از دلایل مهم آلودگی هوای شهری است کاهش می دهد. برای سفرهای طولانی تر، استفاده از قطار یا اتوبوس نسبت به خودرو و هواپیما سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
3-مصرف انرژی
انرژی ای که ما در خانه استفاده می کنیم به طور فزاینده ای در حال گران شدن است و سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه ای دارد. ایجاد تغییرات کوچک در مصرف انرژی روزانه ما می تواند تفاوت بزرگی در صورت حساب انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای ایجاد کند. اکثر این تغییرات آسان و راحت هستند. هنگام خروج از اتاق چراغ ها را خاموش کنید. غذا را با قابلمه درب دار بپزید. درجه وسایل گرمایشی خانه خود را 1 درجه کم کنید. لباس ها و ظروف را در دمای سردتر بشویید. کوتاه تر دوش بگیرید. دستگاه هایی مانند مایکروویو را در زمانی که استفاده نمی کنید و شارژرها را هنگامی که دستگاه ها به طور کامل شارژ می شوند از برق جدا کنید. و لامپ های هالوژن معیوب را با لامپ های LED که کارآیی بیشتری دارند جایگزین کنید. استفاده از داده های ثبت شده توسط ابزارهای هوشمند (در صورت داشتن) برای نظارت بر مصرف انرژی می تواند به شما در ایجاد این تغییرات کمک کند.
4-پوشاک
مردم عاشق خرید لباس جدید هستند. اما «فست مد» هزینه زیست محیطی و اجتماعی بسیار بالایی دارد. صنعت مد سالانه بیش از 92 میلیون تن زباله تولید می کند که بیشتر آن سوزانده می شود، به محل های دفن زباله فرستاده می شود یا به کشورهای در حال توسعه صادر می شود. راه های زیادی برای خوش لباس بودن و سازگار بودن با محیط زیست وجود دارد. با ساماندهی کمد لباس خود شروع کنید تا بدانید قبل از شروع خرید چه چیزی دارید و آیا واقعا نیاز دارید چیز جدیدی بخرید یا نه. وسایل آسیب دیده را دور نیندازید - ویدئوهای زیادی در یوتیوب وجود دارد که به شما در تعمیر لباس و لوازم جانبی کمک می کند. حتی می توانید با استفاده از تکنیک هایی مانند دوخت ساشیکو (هنر ژاپنی)، لباس های خود را منحصربه فرد کنید و این تعمیر را به یکی از ویژگی های قابل مشاهده لباس خود تبدیل کنید. همچنین می توانید لباس های نویی را که دیگر نمی خواهید به دوستان و اعضای خانواده بدهید. از طرف دیگر، می توانید لباس های کمتر اما با کیفیت تر بخرید. این اقلام معمولا دوام بیشتری دارند و برای مدت زمان بیشتری قابل استفاده خواهند بود.
5- مدیریت ضایعات
ما سالانه بیش از 2 میلیارد تن زباله جامد شهری در سراسر جهان تولید می کنیم. انتظار می رود این رقم تا سال 2050 هفتاد درصد افزایش یابد. تغییرات کوچک زیادی وجود دارد که به کمک آنها می توانیم حجم سطل های زباله خود را کاهش دهیم. نوشتن یک لیست خرید، می تواند از خرید اقلام غیرضروری و وسوسه انگیز جلوگیری کند. هنگام خرید، کیسه های قابل بازیافت با خودتان ببرید. این روزها برخی فروشگاه ها در نقاطی از دنیا، مواد غذایی را بدون بسته بندی اضافی عرضه می کنند و مشتریان را تشویق می کنند از ظروف خانه برای پر کردن مجدد غذاهای طبیعی و فرآوری نشده استفاده کنند. مطمئن شوید که می دانید چه چیزی را می توانید در محل بازیافت کنید و توصیه های ارائه شده را دنبال کنید. کاهش ضایعات باعث صرفه جویی در منابع ارزشمند و همچنین کاهش آلودگی و هزینه های هفتگی شما می شود. با ایجاد این تغییرات کوچک در سبک زندگی، می توانیم در مجموع به سمت آینده ای پایدارتر حرکت کنیم.
 
 
مرجع : دنیای اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند