جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۸:۲۰
کد مطلب: 62916
۱

مواد شیمیایی برای زنان خطرناک تر از مردان است

مواد شیمیایی برای زنان خطرناک تر از مردان است
زنانی که در معرض سطوح بالاتری از مواد آلکیل پر و پلی فلورینه یا PFAS هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ‌های خاص قرار می گیرند.بسیاری از ما در طول روز و به واسطه محل زندگی یا نوع مشاغل خود با مواد شیمیایی مختلفی سرو کار داریم. مواد شیمیایی مضر همواره برای انسان و سایر موجودات خطرناک ایت اما  تحقیقات جدید نشان می دهد؛ این مواد خطر بیشتری برای زنان دارند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد: زنانی که در معرض سطوح بالاتری از مواد آلکیل پر و پلی فلورینه یا PFAS هستند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ‌های خاص قرار می گیرند. شواهد همچنین نشان می دهد قرار گرفتن زنان در معرض این مواد همچنین با آسیب کبدی، مشکلات باروری، فشار خون بالا و سایر شرایط سلامتی مرتبط است.
مواد آلکیل پر و پلی فلورینه دسته ای شامل بیش از ۱۵ هزار ترکیب هستند که در اقلام روزمره خانگی از جمله شامپو، نخ دندان، لوازم آرایشی، ظروف نچسب، بسته بندی مواد غذایی، لباس و غیره یافت می شود. این ترکیبات شیمیایی می توانند به منابع آب و غذا راه پیدا کنند و دانشمندان آنها را  مواد شیمیایی جاودان می نامند زیرا تجزیه نشده و می توانند چندین دهه در محیط زیست باقی بمانند.
متاسفانه مواد آلکیل پر و پلی فلورینه  قادر هستند ماه ها و حتی سال ها در بدن انسان باقی می ماند.
مکس آنگ، سرپرست این تیم مطالعاتی و استادیار بهداشت محیط در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا جنوبی در این رابطه گفت: تشخیص‌ های قبلی و انواع بالقوه کشنده سرطان پوست، ملانوم، سرطان تخمدان و رحم در زنان با سطوح بالاتر قرار گرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی مواد آلکیل پر و پلی فلورینه مرتبط بود. این مواد شیمیایی ممکن است از طرق مختلف خطر انواع سرطان را افزایش دهد.
دکتر آنگ در ادامه توضیحاتش گفت: مدل های حیوانی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض مواد آلکیل پر و پلی فلورینه می تواند بر سیستم ایمنی، سیستم هورمونی، عملکرد کبد و سایر فرآیندهای بدن تاثیر بگذارد. به طور خاص این مواد ممکن است عملکرد هورمون ها را در زنان مختل کرده و شانس ابتلا به سرطان های مرتبط را در زنان افزایش دهند.
برای این مطالعه، محققان داده ‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌های ایالات متحده را در سال ‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ بررسی کردند. این نمونه شامل اطلاعات بیش از ۴۸ هزار نفر بود که در مورد تشخیص ‌های قبلی سرطان از آن ها سؤال شده و شرایط این افراد با کسانی که در معرض مواد آلکیل پر و پلی فلورینه قرار داشتند، مقایسه شد.
در این میان زنانی که بیشتر در معرض یک مواد آلکیل پر و پلی فلورینه شناخته شده قرار داشتند، دو برابر بیشتر از زنانی که در پایین ترین سطح تماس با این مواد بودند دچار سرطان هایی از قبیل پوست می شوند.

از سوی دیگر زنانی که بیشتر در معرض دو ترکیب PFAS دیگر، PFNA و PFUA قرار داشتند، تقریباً دو برابر بیشتر احتمال تشخیص ملانوم  را داشتند. محققان همچنین ارتباطی معنادار بین ارتباط زنان با مواد آلکیل پر و پلی فلورینه و تشخیص قبلی سرطان رحم پیدا کردند.

علاوه بر این، نتایج مطالعه فوق نشان داد، زنانی که در معرض سطوح بالاتری از فنل ‌هایی مانند بیسفنول A (BPA) مورد استفاده در پلاستیک و  دی کلروفنل، یک ماده شیمیایی مورد استفاده در رنگ‌ها قرار داشتند، بیشتر احتمال دارد که به سرطان تخمدان مبتلا شوند.
 نکته جالب این که محققان هیچ ارتباطی بین نشانگرهای خونی مواد آلکیل پر و پلی فلورینه و تشخیص سرطان در مردان پیدا نکردند شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Exposure Science and Environmental Epidemiology منتشر شد.




 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...