يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۰
کد مطلب: 63466
۰
باید زندگی را از چشم یک زن دید

خشونت علیه زنان؛ من که او را کتک نزدم!

مرجان یشایایی
خشونت علیه زنان؛ من که او را کتک نزدم!
4 آذر، برابر با 25 نوامبر روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. بسیاری از مردان و حتی زنان خشونت را تنها خشونت فیزیکی می دانند و فکر می کنند همین که زنی در محیط خانه یا بیرون از خانه کتک نخورد، خشونتی علیه او اعمال نشده، اما طبق تعاریف جدید خشونت اشکال مختلفی دارد که هر چند مانند خشونت فیزیکی نمود بیرونی ندارند و مثلا دست و پا و چشم کبودی نمی توان دید، اما نقش آزاردهنده آنها کمتر از خشونت فیزیکی نیست و مهم تر آنکه فرساینده هم هستند. از انواع مهم خشونت علیه زنان خشونت های روانی، ایجاد ترس و وحشت، تحقیر و تمسخر است.
 
خشونت های روانی مانند پرخاش، توهین، فریاد زدن یا از جهت دیگر مسخره کردن زنان که به خصوص در محیط خانه و از سوی نزدیکان به زن مانند برادر یا پدر یا همسر و حتی فرزند دیده می شود، عامل گوشه گیری، افسردگی، نگرانی و اضطرابی است که شاید تمام طول عمر زن را در بربگیرد، اما به دلیل آنها آمار درستی از آنها وجود ندارد و اغلب افراد آن را ابراز نمی کنند، آشکار نمی شود و صدمات آن هم اغلب نه قابل پیشگیری است ونه کسی به آن توجه می کند.

مظاهر خشونت علیه زنان اما، به موارد بالا تمام نمی شود. زنان در دوره زندگی خود عادت ماهانه یا بارداری یا زایمان را تجربه می کنند و بسیاری مواقع باید فرزند خود را شیر دهند. نادیده گرفتن شرایط خاص بدنی زنان و عدم توجه به امکانات درست برای آنکه دوره های بارداری و زایمان و شیردهی با حداکثر کیفیت و آرامش سپری شوند، خود از نکته های مهم درباره زیست بدون خشونت زنان است.
به علاوه زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند و برخی آزمایش های غربالگری باید به صورت دوره ای و مرتب برای آنها انجام شود. نبود امکانات برای سلامت مادران و دختران که علاوه بر بار بیماری از نظر مالی بار مضاعفی در جنبه های دیگر زندگی نیز ایجاد می کند، از مصادیق خشونت علیه زنان است.

در ساخت شهر هم می توان مصادیق خشونت علیه زنان را دید. پیاده روهایی که زنان باردار یا کودکان یا کالسکه بچه نمی تواند در آنها تردد کند، پله هایی که شرایط خاص زنان را نادیده گرفته اند یا ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی که سوار و پیاده شدن را بسیار دشوار کرده اند، همگی ذیل خشونت علیه زنان طبقه بندی می شوند.

برای آنکه مصادیق نهفته خشونت علیه زنان از میان بروند، علاوه بر آموزش همه افراد جامعه و ایجاد محل هایی برای گزارش دادن خشونت، باید زندگی را از چشم یک زن دید. در ایران، سرویس اجتماعی برای ارایه خدمات مددکاری و مشاوره درباره خشونت به خصوص خشونت علیه زنان و کودکان راه اندازی شده. اگر در معرض خشونت قرار گرفتید، با شماره 123 تماس بگیرید.
 
 
مرجع : اعتماد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت