يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ / ۲۱:۳۶
کد مطلب: 2013
۰

برنامه وزارت‌علوم برای پژوهش محور شدن مدارس/ توافق با آموزش و پرورش

مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم گفت: برنامه ریزی برای پژوهش محور کردن آموزش از ابتدای مهدکودک تا پایان دوره کارشناسی دانشگاهها از برنامه‌های وزارت علوم در سال جاری است.
فیروز بختیاری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این خبر درباره پژوهش محور شدن آموزش گفت: آموزش پژوهش محور یعنی به جای اینکه مطلب آماده ای را در اختیار فردی که در مهدکودک یا دبستان، راهنمایی و دبیرستان است قرار دهیم، فرد را به سمتی سوق دهیم که با پژوهش، اطلاعات مورد نظرش را پیدا کند و از طریق پژوهش، آموزش ببیند و یاد بگیرد که یادگیری درسها برای حافظه کوتاه مدت نباشد. مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه شعار و برنامه‌ ما آموزش پژوهش محور است، افزود: باید آموزش از طریق پژوهش را از ابتدای دوره دبستان و حتی قبل از دبستان آغاز کنیم در دانشگاه نیز این کاملا بدیهی است که باید آموزش را بر اساس شاخص های پژوهشی ارائه دهیم. بختیاری نژاد در پاسخ به اینکه ضمانت اجرایی برای عملیاتی شدن برنامه آموزش پژوهش محور در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان گفت: ضمانت اجرایی‌اش باید با توافق‌هایی باشد که با وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهیم البته در آموزش و پرورش این روند شروع شده و در کتاب‌های درسی موضوع پژوهش را مطرح کرده‌اند. وی افزود: باید برنامه‌های آموزشی آموزش و پرورش از دوره دبستان به تدریج اصلاح شود و دانش آموزان با پژوهش آشنا شوند. به نظر می‌رسد فقط به صدا درآوردن زنگ مدرسه در هفته پژوهش تحت عنوان "زنگ پژوهش" کفایت نمی‌کند البته زنگ پژوهش نیز خود یک نماد خوب است. مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم درباره آموزش پژوهش محور در مقاطع تحصیلی دانشگاهی نیز گفت: هر چند در دوره کارشناسی ارشد و دکتری، آموزش پژوهش محور را اجرا می‌کنیم اما این کفایت نمی‌کند بلکه باید در دوره کارشناسی و حتی در دوران مدرسه نیز این شیوه اجرا شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟