سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۳
کد مطلب: 14883
۱

فقدان آموزش تفکر در نظام تعلیم و تربیت

متوجه می شویم ما بی جهت سر فرزندان و معلمان ومدیران را شلوغ کرده ایم (حتی با تعطیلی پنجشنبه ها، همان حجم درسی را حفظ کرده ایم). آنها فرصت فکر کردن را از دست داده اند
عزت الله مهدوی

چالش برای بهبود تفکر در قلب مسائل آموزش و پرورش ایران قرار دارد. پیش از هر دغدغه یی باید آشتی دادن دستگاه تعلیم و تربیت با اندیشه و تعقل – که البته دیرزمانی است نسبت به هم بیگانه شده اند- در دستور کار قرار گیرد.
تحول بنیادی از مرحله سند گذشته واینک راه دشوار تغییر محسوس را باید در مدارس بپیماید. بی انصافی نکرده ایم اگر بگوییم در کلاس های درس هنوز رایحه یی از دگرگونی سازنده به مشام نمی رسد. گویی هیاهوی تغییر نظام در آموزش و پرورش تحرکی در پشت میز و نیمکت ها به وجود نیاورده است. هر تحول ساختاری نه تنها مدیران ارشد این مجموعه را درگیر دور کشنده تغییر و تامین امکانات متناسب با وضعیت جدید کرده، بلکه اعظم توان مدیران میانی و صف به صورتی فرساینده متوجه سامان دادن امکانات ضعیف گذشته برای به روزآوری، در خدمت طرح هایی قرار گرفته که ذاتا تحول را با خود ندارند بلکه مقدماتی هستند غیر ضروری (در این مقطع زمانی)، زیرا نه تنها اندیشمندان جامعه بلکه عموم مردم ذینفع ضرورت اجرای آنها را تجویز نکرده و فضای همدلی فراهم نشده است.
آموزش های ما از حالت سنتی خارج نشده، فضای تحقیق و پژوهش و استفاده از آزمایشگاه ها فراهم نیست، مربیانی وارد و آشنا به انجام آزمایش های جورواجور تربیت نکرده ایم. هنوز نتوانسته ایم شرایط مناسبی را برای استفاده از کتابخانه ها فراهم کنیم. کافی است نگاهی به حجم درس ها و برنامه کلاس ها بیندازیم، متوجه می شویم ما بی جهت سر فرزندان و معلمان ومدیران را شلوغ کرده ایم (حتی با تعطیلی پنجشنبه ها، همان حجم درسی را حفظ کرده ایم). آنها فرصت فکر کردن را از دست داده اند. تجربه چند سال اخیر نشان داده که تحول بنیادی با تغییرات انجام شده رابطه ضروری نداشته و متعاقب آن مجبور بوده ایم در دل این تغییرات به دنبال وصله های جدید بگردیم. آیا رابطه شکل و محتوا و رابطه مبانی و روش ها و متعاقب آن نتایج و پیامد ها منطقی نبوده است؟
به نظر می رسد خروجی های دستگاه تعلیم و تربیت از میزان و کیفیت خدمات ارائه شده در مرکز آموزشی رضایت قابل قبول را ندارند. به نظر می رسد سیستم مذکور دقیق و منضبط نیست. بی اشکال نیست اگر بزرگان این مجموعه تصور کنند که با تغییرات صوری وگاهی تغییرات ساختاری، تعلیم و تربیت به جاده مستقیم خود خواهد افتاد، اگر فکری برای رساندن اهداف عالی به کلاس های درس نکنند. بهترین و صحیح ترین برنامه ها اگرمجاری طبیعی و درست خود را پیدا نکنند و شتابزده و با بی سلیقگی به اجرا در بیایند نه تنها توفیقی حاصل نمی کنند بلکه شانس اجرای صحیح و به موقع را در زمان های آتی از دست می دهند- فرصت سوزی قابل بخشش نیست.
اخیرا بحق، متوجه شده ایم که داشتن و دادن نگاه فلسفی و تعقلی در متن آموزش ها به محصلان ضروری است. خب کاری ندارد، یک درس تفکر پژوهش آن هم هفته یی یک ساعت در برنامه ششم ابتدایی می گنجانیم تا آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان در منوی برنامه ها به چشم بیاید.
متذکر این نکته حساس می شوم که نگارنده با گنجاندن این قبیل دروس نه تنها سر عناد ندارد بلکه به وجود آنها افتخار می کند. اما مساله تامل بر انگیزی وجود دارد و آن اینکه برای رفع بیماری دستگاه بزرگ تعلیم و تربیت کشور علاج و نسخه، دگرگونی در ماهیت آموزش های موجود است: آموزش هایی که به وضعیت کارگران و تکنسین های ماهر و نیمه ماهر در مراکز هنرستانی وکاردانشی سامانی به کسانی که در مدارس بهترین ساعات عمر خود را می گذرانند راه های مواجهه با مشکلات زندگی و همزیستی همراه با موفقیت و برخورداری از حداقل توانمندی ها را ببخشیم. مدارس را مراکز احیای صفات و خصوصیات انسانی کنیم. روش های نوین تدریس در همه کتب جاری شده و هر درس فضیلتی بر فضایل ذینفعان ببخشد. تحول در سامانه های آموزشی نیازمند تحول در نگاه ما به آموزش و پرورش است و کاربست روش های بهبود کیفیت و رصد عقلایی فرآیندهاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند