يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۹:۱۷
کد مطلب: 4427
۲

رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی
آری! امروزه دندانپزشکی فن و مهارت کشیدن دندان یا ساخت دندان مصنوعی با روش های ابتدایی نیست بلکه دانشی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می کند. همچنین به یاری این علم می توان بسیاری از بیماری ها را در  مراحل  اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان را آموزش می دهد. این مقطع دارای دو دوره مجزای 2 و 4 ساله است که در 2 سال اول دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیو شیمی، آناتومی، بافت شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب شناسی و ایمنی شناسی را می گذرانند و بعد از 2 سال وارد دوره تخصصی دندانپزشکی شده و دروس اختصاصی خود را در زمینه آسیب شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن، پروتزهای متحرک و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت می گذرانند و در نهایت می توانند بیماری های دهان و دندان را تشخیص داده و درحد یک دندانپزشک عمومی نسبت به درمان آنها اقدام کند.


توانایی های لازم
یک دندانپزشک عمومی با بینش هنری، کارش را آغاز و به پایان می رساند. چرا که او در هنگام تراش دندان، ردیف کردن، ساخت و ترمیم دندان و موارد دیگر باید از خلاقیت هنری خویش بهره برده و دارای نگرش کارشناسانه هنری باشد. همچنین دانشجوی این رشته باید از دست ماهر و توانا برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دست هایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.
در نهایت باید گفت که هر آنچه یک دانش آموز در درس زیست شناسی دوره دبیرستان خود فرا می گیرد، به نحوی به رشته دندانپزشکی ارتباط دارد بخصوص دو بخش فیزیولوژیو آسیب شناسی که دانشجویان در دو سال اول تحصیل با وسعت و عمق بیشتری نسبت به دوره دبیرستان مطالعه می کنند.

موقعیت شغلی در ایران
امروزه در کشور ما فرصت های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ما است و دیگر اینکه در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. البته افزایش تعداد دندانپزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست چون طبق بررسی ها و پیش بینی های جوامع علمی خارج از کشور، در سال 2030 میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه ای خوب خواهد بود که دندانپزشکان عمومی به بخشی از پزشکی عمومی بازمی گردد و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می کند.

درس های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه: فیزیک پزشکی، بیوشیمی نظری، بیوشیمی عملی، آناتومی نظری، آناتومی عملی، بافت شناسی انسانی نظری، بافت شناسی انسانی عملی، فیزیولوژی نظری، فیزیولوژی عملی، ژنتیک انسانی، جنین شناسی عمومی، میکروب شناسی نظری، میکروب شناسی عملی، ایمنی شناسی نظری، ایمنی شناسی عملی، آسیب شناسی عمومی، آمار پزشکی، و دندانپزشکی و روش تحقیق، بهداشت عمومی و اکولوژی محیط زیست.

دروس تخصصی: کالبد شناسی و مورفولوژی دندان، پروتز کامل، مواد دندانی، رادیولوژی دهان، فارماکولوژی، جنین و بافت شناسی فک و دهان، آسیب شناسی، پروتز ثابت، پروتز پارسیل، دندانپزشکی ترمیمی، بیماری های دهان و تشخیص، پریودنتولوژی، جراحی فک و دهان، اندودنتیکس، بهداشت دهان و پیشگیری، تغذیه، بیماری های درونی، ارتودنسی، گوش و حلق و بینی، بیماری های روانی، دندانپزشکی کودکان، نظام پزشکی  و طب قانونی، دندانپزشکی جامعه نگر، بیولوژی دهان، سمینار آسیب شناسی.

دانشگاه های پذیرنده: دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان، اهواز، بابل، تبریز، تهران، رفسنجان، زاهدان، شهید بهشتی، شیراز، قزوین، کرمان، گیلان، رشت، مشهد، همدان، یزد، شاهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو