کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رشته دندانپزشکی

19 مرداد 1390 ساعت 19:17

به روی دیوار مطب یک داندانپزشک، شعاری به این مضمون نصب شده بود: «یا نخ دندان یا مردن، کدام را انتخاب می کنید؟» اگر چه باور این سخن مشکل است اما محققین ثابت کرده اند که این شعار گفته ای بی محتوا نیست و اصلا جنبه شوخی ندارد. در واقع هرگونه عفونت در ناحیه دهان به ویژه عفونت ناشی از بیماری های پیرامون دندان و لثه و چرکی که بین فاصله دندان و لثه تجمع می کند، می تواند وارد جریان خون شده و در نهایت سبب سکته قلبی، سکته مغزی یا مرگ شود.


آری! امروزه دندانپزشکی فن و مهارت کشیدن دندان یا ساخت دندان مصنوعی با روش های ابتدایی نیست بلکه دانشی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می کند. همچنین به یاری این علم می توان بسیاری از بیماری ها را در  مراحل  اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان را آموزش می دهد. این مقطع دارای دو دوره مجزای 2 و 4 ساله است که در 2 سال اول دانشجویان واحدهای علوم پایه مثل بیو شیمی، آناتومی، بافت شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب شناسی و ایمنی شناسی را می گذرانند و بعد از 2 سال وارد دوره تخصصی دندانپزشکی شده و دروس اختصاصی خود را در زمینه آسیب شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن، پروتزهای متحرک و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت می گذرانند و در نهایت می توانند بیماری های دهان و دندان را تشخیص داده و درحد یک دندانپزشک عمومی نسبت به درمان آنها اقدام کند.


توانایی های لازم
یک دندانپزشک عمومی با بینش هنری، کارش را آغاز و به پایان می رساند. چرا که او در هنگام تراش دندان، ردیف کردن، ساخت و ترمیم دندان و موارد دیگر باید از خلاقیت هنری خویش بهره برده و دارای نگرش کارشناسانه هنری باشد. همچنین دانشجوی این رشته باید از دست ماهر و توانا برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دست هایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.
در نهایت باید گفت که هر آنچه یک دانش آموز در درس زیست شناسی دوره دبیرستان خود فرا می گیرد، به نحوی به رشته دندانپزشکی ارتباط دارد بخصوص دو بخش فیزیولوژیو آسیب شناسی که دانشجویان در دو سال اول تحصیل با وسعت و عمق بیشتری نسبت به دوره دبیرستان مطالعه می کنند.

موقعیت شغلی در ایران
امروزه در کشور ما فرصت های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ما است و دیگر اینکه در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. البته افزایش تعداد دندانپزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست چون طبق بررسی ها و پیش بینی های جوامع علمی خارج از کشور، در سال 2030 میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه ای خوب خواهد بود که دندانپزشکان عمومی به بخشی از پزشکی عمومی بازمی گردد و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می کند.

درس های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه: فیزیک پزشکی، بیوشیمی نظری، بیوشیمی عملی، آناتومی نظری، آناتومی عملی، بافت شناسی انسانی نظری، بافت شناسی انسانی عملی، فیزیولوژی نظری، فیزیولوژی عملی، ژنتیک انسانی، جنین شناسی عمومی، میکروب شناسی نظری، میکروب شناسی عملی، ایمنی شناسی نظری، ایمنی شناسی عملی، آسیب شناسی عمومی، آمار پزشکی، و دندانپزشکی و روش تحقیق، بهداشت عمومی و اکولوژی محیط زیست.

دروس تخصصی: کالبد شناسی و مورفولوژی دندان، پروتز کامل، مواد دندانی، رادیولوژی دهان، فارماکولوژی، جنین و بافت شناسی فک و دهان، آسیب شناسی، پروتز ثابت، پروتز پارسیل، دندانپزشکی ترمیمی، بیماری های دهان و تشخیص، پریودنتولوژی، جراحی فک و دهان، اندودنتیکس، بهداشت دهان و پیشگیری، تغذیه، بیماری های درونی، ارتودنسی، گوش و حلق و بینی، بیماری های روانی، دندانپزشکی کودکان، نظام پزشکی  و طب قانونی، دندانپزشکی جامعه نگر، بیولوژی دهان، سمینار آسیب شناسی.

دانشگاه های پذیرنده: دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان، اهواز، بابل، تبریز، تهران، رفسنجان، زاهدان، شهید بهشتی، شیراز، قزوین، کرمان، گیلان، رشت، مشهد، همدان، یزد، شاهد.


کد مطلب: 4427

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/4427/رشته-دندانپزشکی

میگنا
  https://www.migna.ir