يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۹
کد مطلب: 27598
۰

بدون شوهرم غذا از گلويم پايين نمي رود

سئوال:
خانمي 24 ساله هستم. همسرم را خيلي دوست دارم و به شدت به او وابسته هستم در حدي که بدون او غذا از گلويم پايين نمي رود. 2 سال و نيم است که ازدواج کرده ايم. همسرم 38 ساله است. با اين وابستگي شديد چه کنم؟

 

 پاسخ:

خواهر گرامي، آن چه در يک ازدواج صحيح و سالم به چشم مي آيد، ارتباط صحيح و تعامل هرچه بهتر زوجين با يکديگر است. در بعضي زندگي ها آن چه باعث شکايت مردها از همسرشان مي شود، وابستگي بيش از حد همسرشان به آن هاست. يکي از نيازهاي رواني زن، احساس امنيت است. در حالي که زن همواره در طول زندگي مشترک خود خواهان رسيدن به اين امنيت است، اما از اين نکته غافل مي شود که ممکن است اين وابستگي باعث ناراحتي مرد و فاصله گرفتن از او شود. ترس از دست دادن آزادي، مرد را نگران مي کند و همواره به دنبال موقعيتي است تا از اين شرايط فرار کند. در حالي که زني که به بلوغ عاطفي رسيده باشد مي تواند احساسات مثبت و منفي خود را به روشي مناسب بيان کند.

 

چگونه بيش از حد وابسته نباشيم؟

1 -شرايطي را که در آن احساس وابستگي بيش از حد مي کنيد، شناسايي و تلاش کنيد آن را برطرف کنيد؛ به طور مثال، اگر همسرتان به دلايل شغلي نمي تواند ناهار را در کنار شما باشد و شما هم تنهايي غذا از گلويتان پايين نمي رود، به خانه مادرتان برويد و ناهار را در جمع آن ها بخوريد.

2 -روابط و تعاملات فردي و اجتماعي خود با اعضاي خانواده و دوستان مورد اعتمادتان را گسترش دهيد.

3 -به اين نکته توجه داشته باشيد که داشتن استقلال يکي از نيازهاي اساسي هر انساني است؛ بنابراين به جاي اين که داشتن استقلال همسرتان را مانع عشق او به زندگي مشترک خود بدانيد، همت خود را بر اين بگذاريد که با حمايت و تشويق او، عشق و پايبندي او را نسبت به زندگي بيشتر کنيد.

4 -اين که شما به همسرتان عشق مي ورزيد، به هيچ عنوان ايرادي ندارد بلکه بسيار هم خوب و پسنديده است، شما نبايد از اين وابستگي بترسيد اما بايد بدانيد که به چه روشي اين موضوع را بيان کنيد. وابستگي ناسالم مي گويد: «من به تو نياز دارم تا شاد باشم، تنها نباشم، نيازم را به وسيله تو برطرف کنم تا زنده بمانم و نسبت به خودم احساس خوبي داشته باشم و ...» اما در شرايطي که فرد شخصيت رشد يافته و مستقلي داشته باشد، مي گويد: «من به تو نياز دارم تا تو را دوست بدارم، به تو اظهار عشق و محبت بکنم، حمايت تو از من به حمايت من از تو منجر مي شود که اين ها به رشد فردي هر کدام از ما کمک مي کند».

5 -نکته آخر اين که توجه داشته باشيد که وابستگي بيش از حد مانع رسيدن به آرامش مي شود افراد وابسته هيچ گاه نمي توانند آرامش را تجربه کنند چرا که مدام نگران از دست دادن حمايت و محبت همسرشان هستند.

اگر مي خواهيد فرد شاد و مثبتي باشيد و دستاوردهاي بيشتري در زندگي داشته باشيد، بايد خود را تا حدودي از وابستگي رها کنيد. با اين استقلالي که کسب مي کنيد، بهتر مي توانيد عشق و محبت خود را بي قيد و شرط به همسرتان ابراز کنيد و زندگي شيرين تري داشته باشيد.

عاليه اسحاقي

کار شناس ارشد روان شناسي باليني

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد