پیشدانشگاهی در گیرودار بقاء
رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با بیان اینکه پایه پیش دانشگاهی در ارتقای علمی دانشآموزان تأثیر چندانی نداشته است، گفت: حذف پایه پیشدانشگاهی اقدام مناسبی در نظام آموزشی است.
جبار کوچکینژاد در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حذف پیشدانشگاهی تا ۶ سال آینده از نظام آموزشی، تصریح کرد: جمعیت دانشآموزی در ایران رو به کاهش است و تعداد دانشآموزان از ۱۹ میلیون به ۱۳ میلیون نفر در سال ۹۱ رسیده که این مساله با شرایط موجود تصمیم درستی است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم دقت بیشتر آموزش و پرورش به ساختار تشکیلاتی نظام آموزشی، ادامه داد: کوچکسازی ساختار تشکلاتی آموزش و پرورش در کل کشور تا حدی مناسب است ولی در برخی از بخشها مانند مجتمعهای آموزشی در روستاها و شهرها، ساختار زائدی است که هیچ کمکی به ارتقای کیفی آموزش نخواهد کرد.
وی درباره ساختار جدید نظام آموزشی ۳ـ۳ـ۶ افزود: این تغییر را میتوان به عنوان نیاز اساسی آموزش و پرورش مطرح کرد زیرا معتقدم پایه پیش دانشگاهی در ارتقای علمی فرد تأثیر چندانی نداشته و اصولاً فرد با ورود به دانشگاه، دروسی را با عنوان دروس پیشدانشگاهی میگذراند. اگر چه اضافه شدن پایه ششم مشکلاتی را در پی خواهد داشت اما باید در نظر گرفت که حذف پایه پیشدانشگاهی اقدام مناسبی در نظام آموزشی به شمار می رود.
این نماینده مجلس نهم بیان کرد: به نوعی میتوان حذف پیشدانشگاهی را بازگشت به نظام قدیم تعریف کرد.
کوچکی نژاد ارمساداتی با مد نظر قرار دادن ناکارآمدی دوره پیش دانشگاهی گفت: مجلس در ناکارآمدی دوره پیشدانشگاهی با وزارت آموزش و پرورش همعقیده است، اما در این که نظام آموزش بر چه اساسی تقسیمبندی شود، باید بررسیهایی لازمه صورت پذیرد.
طبق قانون معارف سال ۱۲۹۰ دورههای تحصیلی ایران شامل ۶ سال ابتدایی و ۶ سال متوسطه بوده که در سال ۱۳۴۵ این شیوه تحصیلی به ۵ سال ابتدایی، ۳ سال راهنمایی و ۴ سال متوسطه تغییر کرد. اما از ابتدای دهه ۷۰ شمسی ورود نظام جدید متوسطه و پیشدانشگاهی، این قالب را نیز بههم ریخت.
به ازای حذف پیشدانشگاهی، دوره پیشدبستانی به مقطع ابتدایی اضافه خواهد شد.
جبار کوچکینژاد در گفتوگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به حذف پیشدانشگاهی تا ۶ سال آینده از نظام آموزشی، تصریح کرد: جمعیت دانشآموزی در ایران رو به کاهش است و تعداد دانشآموزان از ۱۹ میلیون به ۱۳ میلیون نفر در سال ۹۱ رسیده که این مساله با شرایط موجود تصمیم درستی است.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم دقت بیشتر آموزش و پرورش به ساختار تشکیلاتی نظام آموزشی، ادامه داد: کوچکسازی ساختار تشکلاتی آموزش و پرورش در کل کشور تا حدی مناسب است ولی در برخی از بخشها مانند مجتمعهای آموزشی در روستاها و شهرها، ساختار زائدی است که هیچ کمکی به ارتقای کیفی آموزش نخواهد کرد.
وی درباره ساختار جدید نظام آموزشی ۳ـ۳ـ۶ افزود: این تغییر را میتوان به عنوان نیاز اساسی آموزش و پرورش مطرح کرد زیرا معتقدم پایه پیش دانشگاهی در ارتقای علمی فرد تأثیر چندانی نداشته و اصولاً فرد با ورود به دانشگاه، دروسی را با عنوان دروس پیشدانشگاهی میگذراند. اگر چه اضافه شدن پایه ششم مشکلاتی را در پی خواهد داشت اما باید در نظر گرفت که حذف پایه پیشدانشگاهی اقدام مناسبی در نظام آموزشی به شمار می رود.
این نماینده مجلس نهم بیان کرد: به نوعی میتوان حذف پیشدانشگاهی را بازگشت به نظام قدیم تعریف کرد.
کوچکی نژاد ارمساداتی با مد نظر قرار دادن ناکارآمدی دوره پیش دانشگاهی گفت: مجلس در ناکارآمدی دوره پیشدانشگاهی با وزارت آموزش و پرورش همعقیده است، اما در این که نظام آموزش بر چه اساسی تقسیمبندی شود، باید بررسیهایی لازمه صورت پذیرد.
طبق قانون معارف سال ۱۲۹۰ دورههای تحصیلی ایران شامل ۶ سال ابتدایی و ۶ سال متوسطه بوده که در سال ۱۳۴۵ این شیوه تحصیلی به ۵ سال ابتدایی، ۳ سال راهنمایی و ۴ سال متوسطه تغییر کرد. اما از ابتدای دهه ۷۰ شمسی ورود نظام جدید متوسطه و پیشدانشگاهی، این قالب را نیز بههم ریخت.
به ازای حذف پیشدانشگاهی، دوره پیشدبستانی به مقطع ابتدایی اضافه خواهد شد.