يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۳
کد مطلب: 11785
۰

انتظار براي دريافت كليه 8 ماهه است!

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي با انتقاد از مستندي كه اخيرا از شبكه خبري بي بي سي پخش شد و غيرواقعي خواندن آن، گفت: در اين مستند از خريد و فروش كليه در ايران انتقاد شده، در حالي كه 30 درصد از پيوندهاي كليه سالانه در آمريكا از طريق خريد و فروش كليه انجام مي‌شود و در اروپا نيز اين كار صورت مي‌گيرد.

به گزارش ايسنا، مصطفي قاسمي در نشست مسوولان انجمن حمايت از بيماران كليوي با بيماران كليه و كارشناسان اجتماعي استانداري‌هاي سراسر كشور، افزود: حدود 10 سال پيش فردي با مجوز وزارت ارشاد به ما مراجعه كرد و از ما خواستار همكاري به منظور ساخت فيلم مستندي در زمينه وضعيت بيماران كليوي شد اما متاسفانه در ساخت اين مستند با افراد غيرمسوول صحبت كرد و با استفاده از تكنيك‌هايي مانند نوع تدوين، سعي كرد تصوير خاصي را نسبت به وضعيت خريد و فروش كليه در ايران ارائه دهد.

وي تاكيد كرد: شبكه‌هاي خارجي همانند بي‌بي‌سي به پيشرفت‌هاي ايران در زمينه دارو و درمان بيماران كليوي پرداخته نمي‌شود. به عنوان مثال به اين مساله اشاره نمي‌شود كه انتظار براي دريافت كليه در ايران هشت ماه تا يك سال است در حالي كه ممكن است در اروپا اين انتظار 10 سال به طول بينجامد.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي در ادامه اظهار كرد: با اقدامات انجام شده ميليون‌ها دلار صرفه‌جويي ارزي در زمينه دارو در ايران صورت گرفته است و ما به بسياري از تجهيزات كشورهاي اروپايي نيازي نداريم، اما در شبكه‌هاي غربي به اين مساله پرداخته نمي‌شود.

قاسمي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: طبق دستور رييس‌جمهور قرار است 202 قلم داروي بيماران خاص و سرطاني تحت پوشش بيمه قرار گيرد، اما متاسفانه صندوق‌هاي بيمه و وزارت رفاه از راه‌هاي گوناگون با اين دستور مقابله مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: از 202 قلم دارو تنها هشت مورد مربوط به بيماران پيوندي است و داروهاي بيماران دياليزي در اين فهرست لحاظ نشده است.

قاسمي در ادامه اظهار كرد: چرا با وجود آن كه داروهايي مانند اريتروپويتين در پروتكل وزارت رفاه قرار دارند، اما بيماران بايد براي تهيه آنان پول پرداخت كنند.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي با اشاره به پيوند از مرگ مغزي اظهار كرد: راه‌اندازي پيوند از جسد حاصل عملكرد اين انجمن بود. سالانه تا 2200 پيوند كليه در ايران انجام مي‌شود و درصورت ادامه روند موجود تا سه سال آينده نياز به پيوند گسترده از فرد زنده نيست و مسائل مربوط به خريد و فروش كليه برطرف مي‌شود.

وي افزود: سال 89 حدود 600 و سال گذشته 800 كليه از مرگ مغزي پيوند شد و پيش‌بيني مي‌شود كه سال جاري اين آمار به يكهزار پيوند برسد. در صورت تحقق اين امر نيمي از افراد نيازمند پيوند كليه مي‌توانند از بيماران مرگ مغزي كليه دريافت كنند.

قاسمي تاكيد كرد: موافق قطع شدن پيوند كليه از فرد زنده نيستيم، چون ممكن است برخي از افراد به اين نوع پيوند نياز داشته باشند.

وي با اشاره به ميزان آگاهي مردم و پزشكان از پيوند كليه اظهار كرد: متاسفانه نه تنها بسياري از مردم، بلكه حتي برخي از پزشكان فوق‌تخصص نيز از پيوند كليه اطلاعات كافي ندارند، به عنوان نمونه يكي از پزشكان فوق‌تخصص از من مي‌پرسيد كه يك كليه به بيمار پيوند زده مي‌شود يا دو كليه.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي افزود: در مقطعي بيش از 15 درصد مبتلايان به نارسايي كليه با وجود آنكه به پزشك عمومي مراجعه كرده بودند، به اين بيماري دچار شده بودند، چون پزشك نتوانسته بود، بيماري آن را تشخيص دهد.

وي با اشاره به دستگاه‌هاي دياليز موجود در كشور گفت: در حال حاضر 3700 دستگاه دياليز در كشور فعال است و بيش از 400 بخش دياليز فعاليت مي‌كنند، البته در حال حاضر با كمبود دستگاه دياليز مواجه هستيم.

قاسمي افزود: چند سال قبل وزارت بهداشت قول داده بود كه طي يك سال يكهزار دستگاه دياليز وارد كند، اما هنوز موفق به انجام اين كار نشده است.

رييس انجمن حمايت از بيماران كليوي در ادامه اظهار كرد: با وجود تمام تدابير انديشيده شده، اما تعداد زيادي از بيماران نيازمند به دياليز استان البرز براي دياليز به تهران مراجعه مي‌كنند.

وي با اشاره به تعداد بيماران شناخته شده مبتلا به عوارض كليوي در ايران، اظهار كرد: بر اساس آمارهاي جهاني در حال حاضر بايد بيش از 75 هزار بيمار كليوي در ايران زندگي كند، اما تاكنون 22هزار بيمار شناخته شده‌اند، كه اين امر نشان‌دهنده كم‌كاري مسئولان در زمينه آموزش و اطلاع‌رساني است.

رييس انجمن بيماران كليوي هشدار داد: اگر تعداد بيماران كليوي در هر كشوري بسيار زياد شود، مي‌تواند تبعات ناگواري براي آن كشور داشته باشد و ما هم در حال نزديك شدن به اين وضعيت هستيم.

وي پيشنهاد داد كه مديران اجتماعي استانداري‌هاي سراسر كشور در زمينه شناسايي افراد مستعد ابتلا به بيماري‌هاي كليوي در استان خود اقداماتي انجام دهند.

قاسمي در پايان اظهار كرد: در انجمن حمايت از بيماران كليوي، بيماران را به پول‌ گرفتن عادت نداده‌ايم بلكه تلاش كرده‌ايم نيازهاي دارويي و درماني آنان را پيگيري كنيم تا به صورت قانون درآيد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند