دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ / ۱۰:۰۵
کد مطلب: 9590
۰

افراد یاری‌دهنده، روانی سالم‌تر دارند

پشتیبانی رساندن به یک عزیز نه تنها به سود یاری گیرنده است، بلکه برای یاری دهنده هم سودمند است، این نتیجه گیری یک مطالعه تصویربرداری از مغز توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (یو. سی. ال.‌ای.) است.

به گزارش سینا نیوز به نقل از بی‌بی سی، نآاومی ایزنبرگر نویسنده اصلی گزارش این مطالعه و استادیار روان‌شناسی در یو. سی. ال.‌ای. گفت: هنگامی که مردم از چگونگی سودمند بودن حمایت‌های اجتماعی برای سلامتی ما حرف می‌زنند، آن‌ها عموما بر پیش فرض مفید بودن دریافت حمایت‌های اجتماعی‌ای که ما از دیگران دریافت می‌کنیم حرکت می‌کنند، اما اکنون بسیار محتمل به نظر می‌رسد که در واقع کمک‌های اجتماعی‌ای که ما برای دیگران انجام می‌دهیم برای سلامت خود ما نیز مفید است.

گزارش این مطالعه این هفته در شماره آنلاین مجله پزشکی روان تنی، یک مجله علمی مرور شده توسط همتایان درباره بهداشت روان، انتشار یافت.

ایزنبرگر و تریستن ایناگاکی، دانشجوی دکترای روان‌شناسی یو. سی. ال.‌ای.، ۲۰ زوج را که دارای روابط خوبی بودند را در مرکز تصویربرداری اهمانسون-لاولیس مورد مطالعه قرار دادند.

مغز بیست زن این زوج‌ها مورد اسکن اف.‌ام. آر. آی. قرار گرفت، در حالی که مردان در خارج از اسکنر مورد شوک‌های الکتریکی دردآور قرار داشتند.

در زمان‌هایی، این زنان می‌توانستند با گرفتن و فشار آوردن به بازوی همسرانشان آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند، در حالی که در زمان‌های دیگر، آن‌ها مجبور بودند دریافت شوک‌های الکتریکی توسط مردان خود را تماشا کنند بدون آنکه قادر باشند از آنان حمایت نمایند (در عوض هر کدام از زنان در این زمان یک توپ از جنس فوم داشتند که می‌توانستند آن را فشار دهند). در موردهایی دیگر، مردان شوک دریافت نمی‌کردند و زنان می‌توانستند بازوی همسرانشان را لمس کنند یا نکنند.

این دانشمندان دریافتند، زنان هنگامی که از مردان خود در حال دردکشیدن حمایت می‌کردند، بخش‌های مرتبط با پاداش در مغز آن‌ها، از جمله ونترال استریتم و سپتال، فعالیت افزون‌تر نشان می‌داد. به علاوه، هر اندازه که این زنان فعالیت‌های عصبی بیشتری مرتبط با ناحیه‌های پاداشی نشان می‌دادند، آن‌ها احساس نزدیکی بیشتری با مردان خود را گزارش می‌کردند. در حالتی که هیچ حمایتی انجام نمی‌شد، این ناحیه‌ها کاهش فعالیت را نشان می‌داد.

ایزنبرگر گفت: این یافته‌ها چنین القا می‌کند که پشتیبانی دادن ممکن است دارای تاثیرات کاهش استرس برای فردی باشد که حمایت دهی را انجام می‌دهد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...