چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ / ۲۱:۰۵
کد مطلب: 8048
۰

رونمايي از ‌٨ داروي بيوتكنولوژي ساخت محققان ايراني

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به رشد مناسب در عرصه تحقيقات پزشكي و سلامت شش سال اخير كشور از رونمايي از 8 داروي بيوتكنولوژي توسط رييس‌جمهور در آينده و توليد داخلي داروي ضد سرطان سينه «هرسپتين» تا نيمه اول سال 91 خبر داد.

به گزارش ايسنا، دكتر مرضيه وحيد ‌دستجردي كه صبح سه‌شنبه در هفدهمين جشنواره‌ي تحقيقاتي علوم پزشكي رازي، در سالن همايش‌هاي بين‌المللي دانشگاه شهيد بهشتي سخن مي‌گفت، اظهار كرد: در سالهاي اخير بويژه 6 سال گذشته، جهش‌هاي مناسبي را در عرصه‌ي تحقيقات و سلامت و پزشكي داشته‌ايم و مقاله منتشره اخير مجله معتبر نيچر مبني بر رشد 20 درصدي توليد علم ايران در سال 2011، مؤيد همين موضوع است.

وي تصريح كرد: پس از ايران، بيشترين رشد توليد علم به كشور چين با 15 درصد اختصاص دارد و رشد توليد علم در آمريكا چهار درصد بوده است.

به گفته وزير بهداشت، اين ميزان رشد بالاي علمي در ايران، نتيجه‌ي تلاش و زحمات محققان و تلاشگران عرصه‌ علمي كشور بوده است.

دستجردي ادامه داد: با وجود اين كه حدود 10 درصد از منابع مالي به حوزه علوم پزشكي اختصاص دارد اما محصولات علمي علوم پزشكي درميان ديگر رشته‌هاي علوم كشور، حدود 50 درصد است و اين مساله نشان از انگيزه‌ و همت بالاي تلاش‌گران و محققان علوم پزشكي كشور دارد.

وزير بهداشت، درمان وآموزش پزشكي، سرمايه‌گذاري در تحقيقات علوم پزشكي و سلامت را اثربخش و مفيد خواند و خاطرنشان كرد: در سال 2008 ، چهار هزار و 16 مقاله علوم پزشكي در اسكوپوس نمايه شد كه در سال 2011 با رشد 60 درصدي، به 6600 مقاله افزايش پيدا كرده است.

همچنين در سال 2011 ، تعداد نشريات علوم پزشكي نمايه شده در اسكوپوس حدود 78 نشريه و در ISI نيز حدود 20 نشريه است.

وي با اشاره به افزايش تعداد نشريات علوم پزشكي از حدود 100 به 212 نشريه و افزايش مراكز تحقيقاتي علوم پزشكي از 280 به بيش از 400 مركز گفت: تحقيقات علوم پزشكي در راستاي سلامت مردم و تاثيرگذار در زندگي آنهاست و يكي از اهداف تحقيقات علوم پزشكي خودكفايي در توليد واكسن و داروهايي با فناوري بالاست.

دستجردي اضافه كرد: سرمايه‌گذاري در سلامت، سودآور و اثربخش بوده و داراي بازده فروش بالا نسبت به ديگر صنايع برتر در دنياست. به گونه‌اي كه بازده فروش سهام صنايع برتر مانند پالايش نفت حدود 5 درصد ، صنايع فلزات پايه و سنگين حدود 3 درصد و در صنعت داروسازي بازده فروش حدود 18 درصد است كه اين مساله نشانگر آينده‌اي روشن بوده و اين موضوع را بيش از پيش نمايان مي‌سازد كه اگر به دنبال علم و فناوري و كسب ثروت از اين طريق هستيم سرمايه‌گذاري در اين مسير مطمئن‌ترين و بهترين سرمايه‌گذاري است و اميدواريم با اين سرمايه‌گذاري بتوانيم به عنوان كشور اول در آسيا در زمينه‌ي توليدات دارويي قرار بگيريم.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به اين كه ايران در بين 5 كشور برتر آسيا و در ميان 12 كشور برتر بيوتكنولوژي دنيا قرار دارد، عنوان كرد: مطالعه‌ي 9 كشور برتر جهان از نظر اقتصادي نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري مناسبي در بخش سلامت داشته‌اند و اين سرمايه‌گذاري سبب افزايش حدود 40 درصدي نرخ رشد اقتصادي آنها شده است.

دستجردي ادامه داد: وقتي راكتور تهران را كه فعاليتي جز توليد داروهايي براي بيماران سرطاني نداشت تحريم كرده و به آن سوخت نمي‌دادند امروز شاهديم كه اين داورها را خود و با تلاش محققان توليد مي‌كنيم.

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با گراميداشت ياد شهداي علمي و بويژه شهيد احمدي روشن به عنوان يكي از دانشمندان كشور كه اخيرا توسط عوامل بيگانه ترور شد، اظهار كرد: هيچ يك از اين اعمال شنيع نمي‌تواند دانشمندان كشور را از ادامه راه و مسير انتخاب شده كه استقلال كشور را پايدارتر مي‌كند، مايوس كند.

به گزارش ايسنا وي همچنين با اشاره به خودكفايي ايران در زمينه توليدات دارويي بويژه توليد واكسن به عنوان يكي از اهداف بزرگ اسناد بالادستي مانند نقشه جامع علمي، نقشه جامع سلامت و غيره ، تصريح كرد در حال حاضر 8 داروي بيوتكنولوژي جديد كه مورد حمايت معاونت علمي و فناوري رييس جمهور قرار گرفته‌اند به مرحله توليد رسيده و آماده‌ي رونمايي است و قطعا مي‌تواند در استقلال كشور نقش بزرگي ايفا كند.

دستجردي اظهار اميدواري كرد با فراخوان‌هاي بعدي، ساير داروهاي مورد نياز توسط محققان كشور توليد شده و مقام اول توليد محصولات دارويي در منطقه و ‌آسيا را كسب كنيم.

وي از تدوين آيين‌نامه‌اي خبر داد كه هدف آن حمايت از توليد كنندگان داروهاي بيوتكنوژي در كشور است؛ به گونه‌اي كه اگر دارويي از انواع داروهاي با فناوري بالا در كشور به توليد برسد، وزارت بهداشت با حفظ انحصار شركت توليد كننده تا 5 سال موظف به حمايت از توليد آن دارو در داخل باشد و در سالهاي پس از آن و در صورت نياز بيشتر، آن دارو توسط ديگر شركت‌ها در داخل توليد شود.

وزير بهداشت، با اشاره به ادغام شبكه‌هاي تحقيقاتي علوم پزشكي به عنوان يكي ديگر از فعاليتهاي صورت گرفته خاطرنشان كرد: برخي داروهاي بسيار گرانقيمت مانند هرسپتين كه براي درمان سرطان سينه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مورد حمايت بيشتري قرار گرفته است و اميدواريم با توليد اين دارو تا نيمه اول سال آينده حدود 50 درصد هزينه‌ها، كاهش يابد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت