پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ / ۲۱:۲۴
کد مطلب: 7530
۰

هوشمندسازی مدارس با پول اولیا ممنوع!

در حال حاضر مدیران مدارس سعی دارند، با برگزاری جلساتی با انجمن اولیا و هم اندیشی، ضمن معرفی مدرسه هوشمند ضرورت تبدیل مدارس فعلی به هوشمند و بیان مزایای آن را بیان کنند.
خجستگان: این روزها عنوان «مدرسه هوشمند» مورد توجه اولیای دانش آموزان قرار گرفته است.

در حال حاضر مدیران مدارس سعی دارند، با برگزاری جلساتی با انجمن اولیا و هم اندیشی، ضمن معرفی مدرسه هوشمند ضرورت تبدیل مدارس فعلی به هوشمند و بیان مزایای آن را بیان کنند.
هرچند تبدیل مدارس به فضایی که کنترل و مدیریت آن، مبتنی بر فناوری، رایانه و شبکه انجام می گیرد و محتوای بیشتر دروس آن الکترونیکی و نظام ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است، از نظر اولیا پذیرفتنی است، اما تحمیل هزینه های سنگین اجرای این طرح گسترده بر خانواده ها موضوعی است که پذیرش آن را برای بسیاری از اولیا سخت کرده است.

ویژگیهای مدرسه هوشمند از نگاه مدیران

به ادعای مدیران، در این مدارس همه فعالیتها از آموزش و ارتباط با دانش آموزان و اولیا گرفته تا ارتباط با سایرمدارس از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره می گیرد.
در چنین مدرسه ای یک دانش آموز، با صرف وقت بر روی موضوعات به شکل مستمر، منابع و قابلیتهای اجرایی، خود را توسعه و تغییر می دهد و این نکته ای است که به مسؤولان مدرسه اجازه می دهد تا با توجه به تغییرات به وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش آموزان، آنها را برای دریافت اطلاعات جدید آماده کنند.
همه این ادعاها در حالی مطرح می شود که به گفته مدیران در مدارس هوشمند، رایانه در نحوه تدریس و ارزشیابی تأثیر می گذارد و برنامه های درسی را تا حدودی تغییر می دهد، ولی در عین حال کارکردهای اجتماعی مدارس در جای خود باقی می ماند.
برخی از مدیران نیز با اشاره به حضور گسترده دانش آموزان در عرصه مجازی اینترنت معتقدند: مدارس هوشمند در کنار سایر مزایا این کارایی را نیز دارند که به دانش آموزان نشان دهند، چه اطلاعاتی در وب موثق است تا کودکان و نوجوانان ضمن دریافت اطلاعات درست تحت تأثیر تبلیغات سوء اینترنت قرار نگیرند.
تعدادی هم تأثیر هوشمندسازی مدارس در نحوه تدریس را فوق العاده عنوان می کنند و می گویند: به کارگیری رایانه به معلمان خوش فکر نیز کمک می کند به آموزش براساس کتاب محوری و سخنرانی تک گویانه معلم در کلاس پایان دهند و نظام آموزشی را به شکل نظام مشارکتی، مبتنی بر آموزش توانایی های پژوهش، جمع بندی، تحلیل و نتیجه گیری دانش آموزان تبدیل کنند.

تحمیل هزینه برای جبران ضرورت غفلت شده

به هر حال آنچه مسلم است، اینکه به گواه مدیران و دست اندرکاران، نظام آموزشی، هوشمندسازی مدارس از ضرورتهایی است که متأسفانه تاکنون نیز از آن غفلت شده، اما آنچه باقی می ماند اعتبار مورد نیاز هوشمندسازی است.
شیبانی از اعضای انجمن اولیای یکی از مدارس راهنمایی ناحیه 6 آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در جلسه اخیر انجمن از اعضا خواسته شده تا با مصوبه انجمن، الزامی برای چگونگی دریافت وجه مورد نیاز از اولیا پیشنهاد شود.به گفته مدیر مدرسه، هزینه هوشمندسازی هرکلاس بین یک میلیون 800 هزار تومان تا دو میلیون 500 هزار تومان است.
وی می افزاید: این در حالی است که تقسیم کل هزینه بین دانش آموزان یک کلاس رقم بالایی می شود.
پدر یکی از دانش آموزان پایه سوم ابتدایی نیز می گوید: مدرسه از اولیا برای هوشمندسازی مشارکت خواسته و مدعی شده با تسریع در این امر سطح آموزشی ارتقا می یابد و به نفع خود دانش آموزان خواهد بود.
جلال زادگان با بیان اینکه ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد، می افزاید: به نظر من این شیوه با آموزش سنتی کنونی بخصوص آنچه هم اکنون در مدارس در جریان است، همخوانی ندارد.
وی با اشاره به تنوع طرحها و تعدد شیوه ها در آموزش، طی چند سال اخیر اظهار می دارد: همه نگرانی اولیا از این است که عملکرد این طرح نیز پس از چندی ناموفق عنوان شود.
مادر یکی از دانش آموزان مقطع متوسطه که عضو انجمن اولیا و مربیان نیز هست، می گوید: سال گذشته در دبیرستان فرزندم یکی از بزرگترین کلاسها به کارگاه رایانه تبدیل شد و با صرف هزینه زیادی 15 رایانه خریداری و اتاق نیز متناسب با نیاز آماده شد، اما هیچ یک از آنها قابل استفاده نیستند و فقط جنبه تزئینی و فرمایشی دارند.
وی از مشکلات آینده هوشمندسازی مدارس نیز اظهار نگرانی می کند و می افزاید: برای موفق بودن این طرح ابتدا باید از آموزش معلمان شروع کرد.

برخورد با مدارس متخلف

اما معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفتگو با گزارشگر ما می گوید: گرفتن هرگونه وجه نقد از اولیا برای هوشمندسازی مدارس ممنوع است و با مدارس متخلف برخورد می شود.
پیشنماز می افزاید: دریافت هرگونه وجهی از خانواده ها برای هوشمندسازی و یا خرید تجهیزات برای مدارس بر خلاف بخشنامه است.
وی با بیان اینکه در صورت مشاهده چنین تخلفی با مدیران و مدارس متخلف برخورد می شود، اظهار می دارد: هوشمندسازی و خرید تجهیزات مدارس، اعتبار ویژه ای در ردیفهای اعتبارات ملی و استانی آموزش و پرورش دارد و پس از تعیین نیاز مناطق و مدارس، این اعتبار برای هوشمندسازی و تجهیز مدارس در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح می کند: چنانچه مدارسی اقدام به گرفتن وجه در چنین قالبی کرده باشند، خانواده ها می توانند به واحد تخلفات شکایت نمایند و تا زمان استرداد وجه، موضوع را پیگیری کنند.
پیشنماز با اشاره به وجود الزام هوشمندسازی برخی مدارس تا پایان سال جاری می افزاید: این الزام از محل تأمین اعتبارات سازمانی خواهد بود و هیچ اجباری برای مشارکت اولیا وجود ندارد.
به گفته وی، بخشی از اعتبار مورد نیاز هوشمندسازی مدارس به صورت ملی و بقیه از محل اعتبارات استانی تأمین خواهد شد.
این مقام مسؤول با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد مدارس هوشمند استان نداریم، می گوید: دلیل این امر هم در دست اجرا بودن هوشمندسازی مدارس است.
وی اظهار می دارد: اما تا پایان سال جاری باید نیمی از مدارس؛ یعنی حدود 5 هزار مدرسه در سطح استان هوشمند شود.
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، ضرورت هوشمندسازی را برای هر سه مقطع تحصیلی بر می شمارد و می افزاید: بر همین اساس تاکنون هوشمندسازی متناسب با ظرفیت و شرایط مدرسه بوده و فرقی در مقطع نداشته است.
وی با بیان اینکه وضعیت هوشمندسازی مدارس در مشهد نسبت به استان جلوتر است، اظهار می دارد: در برخی نواحی مشهد تا 100مدرسه هم هوشمند شده اند.
پیشنماز در پایان از مهلت سه ساله برای هوشمندسازی تمام مدارس خراسان رضوی خبر می دهد و می گوید: با مساعدت مخابرات استان، مقرر شده تمامی مدارس خراسان رضوی تا پایان سال جاری به شبکه اینترانت ملی متصل شوند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!