دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ / ۰۵:۳۷
کد مطلب: 6833
۰

تحقيق 10 صفحه‌اي دانشجويي تنها چهارهزار تومان!!

گزارش ايسنا از بازار داغ "پروژه‌هاي دانشجويي آماده"
اگر در بين پاساژهاي ميدان سعدي ايلام که پاتوق کافي‌نت‌ها، مغازه‌هاي نوشت‌افزاري و تايپ است و از آن بوي مدرسه، دانشگاه و درس بخوبي احساس مي‌شود قدمي بزنيم تراکت‌هاي تبليغاتي بر سر در آن‌ها را مشاهده مي‌کنيم که بيانگر فعاليت‌هاي اين موسسات تبليغي و نوشت افزاريست که براي جذب مشتري نصب کرده‌اند. اما يک پيام تبليغاتي بر سر در يکي از اين مراکز خودنمايي مي‌کرد که بر روي آن نوشته شده بود « هر نوع تحقيق و پروژه دانشجويي و دانش‌آموزي پذيرفته مي شود». متصدي جوان اين مغازه نوشت‌افزاري که دانش‌آموخته رشته كارداني نرم افزار نيز، در اين باره به خبرنگار صنفي آموزشي ايسنا مي‌گويد: يکي از منابع عمده درآمدي ما تحقيقات دانشجويي است به عنوان مثال براي هر جستجو هزار تومان، براي هر صفحه ويرايش 200 تومان و هر صفحه پرينت 100 تومان از دانشجو دريافت مي‌شود و يک تحقيق 10 صفحه اي چهار هزار تومان درآمد براي ما دارد. متصدي يکي ديگر از کافي‌نت‌ها نيز با اشاره به وجود تقاضا براي پروژه و تحقيقات دانشجويي آماده مي‌افزايد: چند سالي است که من و همکارانم اين کار را انجام مي‌دهيم و دانشجويان از ما رضايت کامل دارند و استقبال آنان از تحقيقات آماده اينترنتي هر روز بيشتر مي‌شود. وي با بيان اينکه اين روزها دانش‌آموزان هم به جمع مشتريان ما اضافه شده‌اند پوشه‌اي را باز کرد که در داخل آن اسم مشتريانش بود از دانش آموز گرفته تا دانشجو كه با اسم کار سفارشي در نوبت قرار گرفته بودند.
هنوز درسي به نام روش تحقيق نگذرانده‌ايم اما استادان به ما تحقيق مي‌دهند در اين ميان به سراغ تعدادي از دانشجويان مراجعه كننده به اين كافي‌نت‌ها رفتيم. يك دانشجوي ترم اول رشته الهيات كه به يكي از اين كافي‌نت‌ها مراجعه كرده بود در اين باره مي‌گويد: هنوز نمي‌دانيم تحقيق يعني چه و اصلا درسي به نام روش تحقيق نگذرانده‌ايم. اما استادان هر کدام موضوعي را در درس‌هاي متفاوت به ما محول مي‌كنند که منابع مورد نياز براي انجام آن در کتابخانه‌هاي ايلام يافت نمي‌شوند و ما هم چاره‌اي نداريم جز اينکه براي گرفتن نمره تحقيق سراغ کافي‌نت‌ها برويم. همچنين يكي از دانشجويان کارداني رشته معماري دانشگاه آزاد واحد ايوان خاطرنشان مي‌كند: بعضي اساتيد در مورد تحقيق سخت گيري مي کنند، يعني حتماً ما بايد تحقيق ارائه دهيم درصورتي كه ما با شيوه روش تحقيق آشنايي نداريم. به همين دليل با مراجعه به کافي نت‌ها در مورد موضوع مد نظر، تحقيق آماده تحويل مي‌گيريم که عموما کارهاي تحقيقي و حتي پايان نامه‌هاي ما را دفاتر فني مهندسي انجام مي دهند.
پروژه‌هاي تحقيقاتي دانشجويان فقط جنبه ظاهري دارد در پي اين گزارش سراغ دانشگاه آزاد ايلام نيز رفتيم و با يکي از اعضاي هيات‌ علمي اين دانشگاه وارد صحبت شديم. رضا حقيقي در گفت‌ وگو با ايسنا ضمن بيان اينکه پروژه‌هاي تحقيقاتي دانشجويان فقط جنبه ظاهري دارد، اظهار مي‌كند: متاسفانه فعاليت‌هاي غيرعلمي و نسنجيده کافي‌نت‌ها و مراکز فروش تحقيق‌هاي آماده در موضوعات متنوع يکي از مهم‌ترين عوامل نابساماني تحقيقات دانشجويي است. وي با بيان اينکه اکثر دانشجوياني که به آنها تحقيق داده مي‌شود، تخصص و مهارت انجام تحقيق را ندارند، افزود: اين امر ناشي از ندانستن اصول و شيوه‌هاي درس روش تحقيق از سوي دانشجويان است و اگر در اين باره چيزي ياد مي‌گيرند در حين تحقيق است. وي تصريح کرد: بعضي از سرفصل دروس، دانشجو را ملزم به انجام تحقيق کرده است بخصوص در ترم هاي پاپين که لزومي به انجام تحقيق نيست و بايد اين سر فصل‌ها اصلاح شوند. عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي ايلام همچنين با بيان اينکه بعضي از مدرسان تخصص و مهارت لازم را درانجام تحقيق ندارند، اضافه مي‌كند:‌ عدم آموزش صحيح روش تحقيق به دانش آموزان باعث بي کيفيتي تحقيقات مي‌شود. وي نبود منابع کافي شامل کتاب، نشريات، پايان نامه و ... در سطح استان و فقدان کتابخانه‌هاي مجهز در سطح مراکز آموزش عالي را يکي از دلايل اصلي عدم کيفيت تحقيقات دانشجويي اعلام و عنوان مي‌كند: به عنوان مثال دانشگاه پيام نور در سطح استان داراي بيشترين تعداد دانشجوست ولي ضعيف ترين کتابخانه را در بين مراکز دانشگاهي استان داراست. اين مدرس دانشگاه عدم تناسب ميان حجم ورودي دانشگاه‌ها با امکانات آموزشي در سطح مراکز آموزش عالي استان را از ديگر دلايل بوجود آمدن چنين مشکلاتي در دانشگاههاي استان دانست و مي‌افزايد: معمولا بعضي از دانشگاه‌ها داراي هيئت علمي تمام وقت نيستند و اساتيد حق التدريس نيز با توجه به ميزان کم دستمزد حاضر به وقت گذاشتن براي انجام تحقيقات علمي و کمک به دانشجويان نمي‌باشند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!