دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۰
کد مطلب: 64187
۱

روشهای کاهش تنش روانی و رفع خستگی کدامست ؟

روشهای کاهش تنش روانی و رفع خستگی کدامست ؟
روش های مختلفی برای رفع خستگی و کاهش تنش روانی وجود دارد تمدد اعصاب و  وجود دارد که می تواند به کاهش استرس، اضطراب و تنش کمک کند یک سبک زندگی سالم و شاد با ویژگی ها و رفتارهای متعددی مشخص می شود که به رفاه کلی و رضایت فرد از زندگی کمک می کند.
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان و تاب آوری ایران قبل از هر چیز بایستی متوجه این مطلب باشیم که سبک زندگی آموختنی است و کمتر تحت تاثیر عوامل ارثی قرار میگیرد سبک زندگی سالم افراد شاد به ما آموخته است که تاسف گدشته و اضطراب آینده در آن اهمیتی ندارد خاطره اکبری روانشناس و کارشناس سلامت در این مطلب اضافه میکند که این سبک زندگی متعلق به  افرادی است که به جای اینکه دائماً نگران آینده باشند یا به گذشته فکر کنند، تمایل دارند بر لحظه حال تمرکز کنند و قدردان چیزهای کوچک زندگی باشند اما بهرحال زندگی و فعالیتهای روزانه ما را مستهلک و خسته میکنند و اینجاست که باید بیاموزیم برای توسعه تاب آوری و رفع خستگی چه چیزهایی را بایستی در نظر داشته باشیم .
 قبل از هر چیز دکر این نکته مهم ضرورت دارد که بدن خود همواره هیدارته نگه داریم و به اندازه کافی آب بنوشیم نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز برای مبارزه با خستگی بسیار مهم است و پس از آن به معرفی مهمترین روشهای رفع خستگی و کاهش استهلاک خواهیم پرداخت که عبارتند از:

1.نفس عمیق: این شامل کشیدن نفس های آهسته، طولانی و عمیق و تمرکز بر جدا کردن ذهن از احساسات و افکار منحرف کننده است. تمرینات تنفس عمیق ممکن است به فعال شدن سیستم عصبی پاراسمپاتیک کمک کند که پاسخ آرامش بدن را کنترل می کند.
2. آرامش پیشرونده عضلانی (PMR): این تکنیک شامل انقباض سیستماتیک و شل کردن گروه های مختلف عضلانی در بدن است. انجام منظم PMR باعث می شود فرد با احساس آرامش کامل آشنا شود، که به او کمک می کند به علائم اولیه تنش عضلانی همراه با استرس واکنش نشان دهد.
3. مدیتیشن اسکن بدن: این تکنیک شامل توجه به قسمت های مختلف بدن و احساسات بدن در یک توالی تدریجی است که از انگشتان پا شروع می شود و به سمت بالا حرکت می کند. این به رها شدن تنشی که ممکن است فرد حتی متوجه نباشد بدنش تجربه می کند، کمک می کند.
4. تصاویر هدایت شده: این شامل تصور مکان های دیدنی و تصاویر در ذهن است تا به تمرکز و آرامش کمک کند. این تکنیک می تواند به ویژه برای افرادی که سعی در کنار آمدن با افسردگی، اضطراب یا درد مزمن دارند مفید باشد.
5. مدیتیشن ذهن آگاهی : این نوع مدیتیشن شامل نشستن در یک موقعیت راحت، تمرکز بر نفس و هدایت ذهن به لحظه حال بدون معطوف کردن توجه آن به گذشته یا آینده است. مدیتیشن ذهن آگاهی می تواند برای افرادی که سعی در کنار آمدن با افسردگی، اضطراب یا درد مزمن دارند معجزه کند.
6. ورزش و فعالیت بدنی: ورزش بدنی منظم سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را در بدن کاهش می دهد. این ماده مواد شیمیایی به نام اندورفین را آزاد می کند که خلق و خو را بهبود می بخشد و به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند. ورزش همچنین به بهبود کیفیت خواب کمک می کند که اغلب به دلیل اضطراب و استرس تأثیر منفی می گذارد.
7. یوگا: یوگا یک تمرین بدن-ذهن است که تنفس کنترل شده، حالت های فیزیکی و آرامش یا مدیتیشن را ترکیب می کند. برخی از وضعیت‌های یوگا برای کاهش استرس مفید هستند.
8. بیوفیدبک درمانی: این یک نوع تکنیک ذهن- بدن است که به فرد کمک می کند برخی از عملکردهای بدن خود مانند ضربان قلب، الگوهای تنفسی و پاسخ های عضلانی را کنترل کند.
9. هیدراته بمانید: در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید

این تکنیک‌های تمدد اعصاب را می‌توان در هر مکانی انجام داد و عموماً برای افراد سالم بی‌خطر تلقی می‌شوند. با این حال، گاهی اوقات، افراد تجربیات منفی مانند افزایش اضطراب، افکار مزاحم، یا ترس از دست دادن کنترل را گزارش می کنند. گزارش‌های نادری مبنی بر اینکه برخی تکنیک‌های آرام‌سازی ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن علائم در افراد مبتلا به صرع یا سابقه سوء استفاده یا تروما شوند، وجود دارد. بنابراین، ضروری است قبل از شروع هر تکنیک جدید آرامش، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!