سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۲
کد مطلب: 64183
۲

شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی

شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی
لیلا شقاقی رواشناس بالینی کود و نوجوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین پایه‌های زندگی افراد که از کودکی شکل می‌گیرد اعتماد به نفس است. این موضوع نقش مهم و به سزایی در شکل‌گیری سلامت اجتماعی،روحی،روانی،ذهنی دارد.پدر و مادر باید همه جوره بدون چشم داشتی به کودک خود محبت کرده تا به اندازه کافی اعتماد به نفس را درون خود تقویت کند.

او گفت: البته ناگفته نماند نادیده گرفتن، انتقاد، تمسخر،سرزنش کردن و کوچک شمردن احساسات کودکان، پیام‌های ویرانگری برای کودکان خواهد داشت. زمانی که کودکان احساساتشان به رسمیت شناخته نمی‌شود، کودک باور می‌کند که فرد مهمی نیست و باورهای ناکارآمدی در ذهن او ساخته خواهد شد. به همین صورت اعتماد به نفس کودک روز به روز کاهش پیدا می کند و در نوجوانی و بزرگسالی هم بر اساس آن باورها روابط و زندگی خود را پیش خواهد برد.

شقاقی تصریح کرد: این موقعیت‌های آشنا زمانی شکل می‌گیرند که یک فرد با اعتماد به نفس و عزت نفس پایین تحت تاثیر باورهای ناسالم دوران کودکی دچار طرحواره‌های ناسازگار شود.طرحواره‌ها باورهای عمیق هر فردی هستند که پایه تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های او را تعیین می‌کنند الگوها و چهارچوب‌هایی که یک فرد بر اساس آن رفتار می‌کند.

او گفت: طرح‌واره‌های ناسازگار باعث آسیب‌های متوالی در زندگی یک فرد خواهد شد.این موضوع موجب ایجاد احساس ناکافی بودن در فرد خواهد شد.بی اعتمادی باعث نگاه منفی نسبت به دیگران می شود و فرد احساس می کند از دیگران ضربه خواهد خورد.طرحواره وابستگی باعث نیاز دائمی یک فرد به دیگران می شود. طرحواره آسیب پذیری باعث احساس عدم امنیت فرد نسبت به خود و پیرامونش می شود.

طرحواره های ناسازگار مختلفی وجود دارد که تله‌هایی محسوب می شوند که زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده و با زخم‌های عمیق موجب عدم رضایت و خوشبختی در افراد می‌شوند.این طرحواره‌ها عمدتا با سبک تربیتی پدر و مادر و تجربه‌های ناخوشایند شکل می‌گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .