يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۷
کد مطلب: 63951
۱
اختلاف مالی زوجین می‌تواند باعث عدم تعادل قدرت در رابطه شود

اختلاف مالی زوجین می‌تواند باعث عدم تعادل قدرت در رابطه شود

وقتی تفاوت درآمد زیاد باشد، ممکن است ادراک عدم توازن قدرت، تعارض ایجاد شود
اختلاف مالی زوجین می‌تواند باعث عدم تعادل قدرت در رابطه شود
اختلاف مالی زوجین چقدر مهم است؟ وقتی یکی از همسران از دیگری درآمد بیشتری دارد، ممکن است چالش‌هایی ایجاد شود. اما زوج‌ها می‌توانند با وجود اختلاف درآمد، رابطه‌ای سالم و سازگار بسازند. در این مقاله می‌خوانیم اختلاف مالی زوجین تا چه حد قابل توجه است، چه اثراتی می‌تواند بر جا بگذارد و چگونه می‌توان آن را مدیریت کرد. تعداد زنانی که به اندازه یا به طرز قابل توجهی بیش از شوهران‌شان درآمد دارند، تقریبا سه برابر شده استختلاف مالی زوجین می‌تواند باعث عدم تعادل قدرت در رابطه شود

اختلاف مالی در بین همسران به چه معناست؟
غیرمعمول نیست که یکی از همسران نسبت به دیگری به طرز چشمگیری درآمد بیشتری کسب کند. و اگر این موضوع آزارتان می‌دهد، شما تنها نیستید.
در هر رابطه‌ای، وقتی تفاوت درآمد زیاد باشد، ممکن است ادراک عدم توازن قدرت، تعارض، خشم یا ناامیدی در یک یا هر دو نفر ایجاد شود. اما با ارتباطی گشوده و صادقانه و با اشتیاق نسبت به همکاری، می‌توانید به توازنی سودمند برای هردوی‌تان دست یابید.

پول، پویایی قدرت ایجاد می‌کند

به گفته سکس تراپیست، دوکا کایا اسپایسر، عدم توازن قدرتی که در رابطه با پول ادراک می‌شود، می‌تواند به شکل‌های گوناگونی خود را نشان دهد. در ادامه این به این چالش‌ها می‌پردازیم:

به چالش کشیدن نقش‌های جنسیتی سنتی
اسپایسر توضیح می‌دهد: وقتی زوج‌ها به هنجارهای اجتماعی‌ای معتقدند که مرد را نان‌آور اصلی خانه می‌داند، احتمالا به مشکلاتی برمی‌خورند. در این حالت ممکن است به دنبال درآمد بیشتر زن، مرد احساس ناامنی یا ضعف کند.
اما اسپایسر اشاره می‌کند که همه مردان چنین احساسی ندارند. او می‌گوید: «اگر هر دو طرف در درآمد و نقش خود در رابطه احساس امنیت کنند، احتمالا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.» آریل لاندروم، درمانگر زوج و خانواده می‌گوید: پویایی قدرت در روابط همجنسگرایانه نیز می‌تواند نقش داشته باشد. اما در اینجا انتظارات جنسیتی احتمالا تاثیر کمتری بر اختلاف مالی زوجین بگذارد.

مثالی از نقش‌های جنسیتی سنتی

پنج سال از ازدواج جان، استاد کالجی در تگزاس با سارا، یک وکیل موفق، می‌گذرد. در حالی که جان عاشق کارش است و از آن لذت می‌برد، اغلب در مورد دستمزدش احساس ناامنی دارد. حقوق او به طرز قابل توجهی کمتر از دستمزد ساراست. جان می‌گوید که عاشق تدریس است و اثربخشی مثبت بر زندگی دانشجویانش، به او احساس خرسندی می‌دهد. اما همچنین معترف است که گاهی اوقات احساس می‌کند از توانایی‌های بالقوه‌اش استفاده نمی‌کند. گاهی این فکر که به اندازه سارا به خرج خانواده کمک نمی‌کند، او را می‌رنجاند.

جان می‌گوید: «وظیفه من به عنوان یه مرد اینه که مخارج خونواده‌ام رو تامین و از اون محافظت کنم. حداقل من اینطوری بزرگ شدم. سارا توانش رو داره که به سفرهای گرون‌قیمت بره و توی رستوران‌های شیک غذا بخوره. اون همیشه اصرار به پرداخت صورتحساب‌ها داره. این برای من تحقیر آمیزه!»
اختلاف درباره تصمیم‌گیری
همسری که از درآمد بالاتری برخوردار است، ممکن است احساس کند حق بیشتری در اتخاذ تصمیمات مالی دارد. که این می‌تواند به تعارض یا خشم منجر شود.

احساس فشار برای حمایت مالی از خانواده
همسر کم‌‌درآمدتر ممکن است احساس فشار کند که باید برای کمک مالی بیشتر به خانواده تلاش بیشتری داشته باشد. این می‌تواند باعث افزایش استرس در رابطه شود. آنها همچنین ممکن است برای رسیدن به سطح برابر یا فراتر رفتن از درآمد دیگری احساس اجبار کنند. این همسران احتمالا از این طریق می‌خواهند به سهم یکسانی در شراکت ازدواج برسند.

اختلاف در ساعات کار و تفریح
همسر کم‌درآمدتر، ممکن است مجبور شود ساعت‌های بیشتری کار کند یا چند شغل داشته باشد. این می‌تواند منجر به اختلاف در زمان‌های فراغت شود و به احساس رنجش بیانجامد.ناخرسندی می‌تواند پیرامون تقسیم مسیولیت‌های خانه نیز ظاهر شود. برای مثال، اگرچه امروزه زنان بیشتری به اندازه همسران‌شان یا به طرز چشمگیری بیشتر درآمد دارند، اما همچنان بخش عمده‌ای از کار خانه را بر عهده می‌گیرند. طبق یک مطالعه در ایالات متحده، طی 50 سال گذشته، تعداد زنانی که به اندازه یا به طرز قابل توجهی بیش از شوهران‌شان درآمد دارند، تقریبا سه برابر شده است.

 
مدیریت پویایی قدرت

خب، وقتی حرف از تفاوت درآمد همسران ( اختلاف مالی زوجین ) می‌شود، چطور می‌توان به توازتی سالم دست یافت؟ متخصیین ما در حوزه روابط توضیح می‌دهند:

    1-به ارتباط گشوده ادامه دهید

اسپایسر می‌گوید: ارتباط گشوده و صادقانه در بحث مالی حیاتی است.

«بسیار بسیار مهم است که درباره انتظارات مالی در اوایل رابطه بحث کنید. صرفا این که یک شریک درآمد بالاتری دارد، به این معنی نیست که از نظر مالی مسیولیت بیشتری دارد.

سعی کنید درباره مسایل مالی سوالاتی با پایان باز بپرسید که به شریک زندگی‌تان اجازه ابراز احساس و افکار را بدهد. نه اینکه فرض کنید از قبل از فکر یا احساس او با خبرید. این می‌تواند به ایجاد اعتماد و درک متقابل کمک کند و فضای امن و بدون قضاوتی برای ارتباط صادقانه بسازد.

لندروم اضافه می‌کند: زوج‌هایی که پیشینه مالی خانوادگی خود را به اشتراک می‌گذارند، به همسران خود کمک می‌کنند تا ترس‌های مرتبط با بدهی، ضرر یا سود مالی را درک کنند.

   2- رویکردی غیر قضاوتی را تمرین کنید

اسپایسر توصیه می‌کند: بدون تحمیل ارزش‌ها یا فرضیات خود به طرف مقابل، با همدلی، کنجکاوی و ذهنی باز به گفتگوهای مالی بپردازید.
بپذیرید که هر فردی شرایط مالی، اهداف و ارزش‌های منحصربه‌فرد خود را دارد و هیچ راه درستی برای مدیریت اقتصادی وجود ندارد.


      3. پذیرای توافق باشید

برای مدیریت اختلاف مالی زوجین ، بودجه‌ای تنظیم کنید که برای هر دوی شما کارآمد باشد. این می‌تواند شامل کنار گذاشتن مقداری پول برای فعالیت‌های سرگرم کننده، مانند شب‌های قرار عاشقانه، تعطیلات یا هر چیز شادی‌بخش دیگری باشد.

همچنین، توافق‌نامه‌ای بنویسید که اهداف و انتظارات مالی‌تان را مشخص کند. این به شفاف‌سازی و به حداقل رساندن درگیری‌های احتمالی در آینده کمک می‌کند.

کوتکین دی کاروالیو می‌گوید: «روی جشن گرفتن موفقیت‌های یکدیگر و حمایت از هم در زمان‌های دشوار تمرکز کنید».

«از کار سخت، تلاش و فداکاری شریک زندگی خود برای شغلش قدردانی کنید. بگویید که قدردان مشارکت او در زندگی مشترک‌تان هستید. این به آنها کمک می‌کند بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی خود، احساس ارزشمندی و احترام کنند.»

   4- از سرزنش بپرهیزید

همچنین مهم است که لحن مثبت و محترمانه‌ای برای گفتگو داشته باشید. اسپایسر استفاده از زبان خنثی و پرهیز از سرزنش یا انتقاد را توصیه می‌کند. سعی کنید به دیدگاه شریک زندگی خود بدون قطع صحبت یا رد کردن نگرانی‌های او گوش دهید.
آیا خوب است با کسی که درآمد کمتری از من دارد، ازدواج کنم؟

لندروم می‌گوید: وقتی به شریکی فکر می‌کنید که پول کمتری به دست می‌آورد، به جای صرفا جنبه مالی، روی سازگاری کلی رابطه تمرکز کنید.
هر چند ثبات مالی ضروری است، عوامل دیگری هم به یک رابطه موفق کمک می‌کنند. به سایر ویژگی‌های مهم مانند ارزش‌های مشترک، علایق، اهداف، وابستگی مذهبی و شیوه‌های فرزندپروری توجه کنید و به ارزیابی همه جانبه رابطه بپردازید.
بیایید خلاصه کنیم
اختلاف مالی زوجین می‌تواند باعث عدم تعادل قدرت در رابطه شود. این می‌تواند به درگیری، ناامیدی و رنجش بیانجامد. مهم است که زوج‌ها انتظارات و نگرانی‌های خود را در مورد مسا‌یل مالی و کاری آشکارا بیان کنند و برای رسیدن به تعادل بکوشند. به علاوه، زوجین می‌توانند نقش‌های جنسیتی سنتی را به چالش بکشند و درک کنند که هر دو شریک بدون در نظر گرفتن جنسیت یا سطح درآمد می‌توانند در روابط و خانواده سهیم باشند.

آیا شما و همسرتان اختلاف چشمگیری در درآمد دارید؟ چطور این مسیله را مدیریت می‌کنید؟ نظرتان در مورد اختلاف درآمد زن و مرد چیست؟


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود