جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۴
کد مطلب: 62849
۰

تفاوت تکنیسین و تکنولوژیست اتاق عمل

تفاوت تکنیسین و تکنولوژیست اتاق عمل
دستیار جراحی کیست؟
گرچه عنوان تکنولوژیست جراحی (Surgical Technologist) و تکنسین اتاق عمل (Surgical Assistant) گاهی اوقات در رشته پزشکی بجای هم استفاده می شود اما با هم تفاوت دارند و اسامی بدیل متفاوتی برای هر کدام استفاده می‌شود.

گاهی اوقات اصطلاح تکنسین جراحی برای اطلاق به فردی استفاده می شود که عمدتا به صورت تجربی کار را یاد گرفته است و هیچگونه آموزش تکمیلی رسمی نداشته است در حالی که تکنولوژیست جراحی حتما مدرک کارشناسی و امتحان فاینال و مجوزدهی را پاس می کند.


دستیار جراحی با رشته اتاق عمل
در سال ۱۹۰۱ فردی به نام مارتا لوسی از بوستون وظایف کارشناسان اتاق عمل را توصیف و به گفتار وی، کارشناسان اتاق عمل باید با فراگیری اصول ضدعفونی در محیط استریل، در مراقبت از وسایل جراحی دقت زیادی را به کار برند دستیار جراحی نیز عضوی از تیم اتاق عمل است. این افراد حرفه ای نیز می‌توانند کارهای تکنولوژیست جراحی را انجام دهند، اما بیشتر اوقات نقش دستیاری داشته و حین رویه جراحی ابزارها و وسایل لازم را به جراح می‌رسانند.

دستیار جراحی یا تکنسین اتاق عمل در انجام کارهایی مثل نمونه های زیر به جراح کمک می کند:
خشک کردن محل جراحی
بخیه زدن
ساکشن کردن
نگه داشتن ریتراکتورها
هموستاز
درمان زخم
 
به دستیار جراحی گاهی دستیار اول یا دستیار اتاق عمل نیز اطلاق می شود. بعضی از تکنسین های جراحی پس از گرفتن مدرک تحصیلی وارد این برنامه می شوند و سپس در دوره های تکنولوژی جراحی شرکت می کنند. تکنسین اتاق عمل می تواند حین کار و با کسب تجربه به رتیه دستیار اول برسد.

در کشورهای غربی، تکنسین اتاق عمل علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کارآموزی، بایستی در آزمون مجوزدهی شرکت کرده و قبول شود و مجوز رسمی کار به عنوان تکنسین اتاق عمل را دریافت کند.

رشته اتاق عمل در ایران در مقطع کاردانی بین سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۰ و درمقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از سال ۱۳۸۷ در دانشکده‌های مختلف سطح کشور راه‌اندازی گردیده‌است. لازم است ذکر شود که رشته کارشناسی ارشد اتاق عمل نیز چند سالی است که در ایران و در چند دانشگاه کشور با ظرفیت پذیرش محدود شروع به گرفتن و تربیت دانشجو کرده‌است.


رسالت آموزش رشته اتاق عمل
در مقطع کارشناسی، تربیت نیروی انسانی آگاه، متعهد و کارآمد است که با کسب توانائی‌های حرفه‌ای در اتاق عمل و بهره‌مندی از دانش و تکنولوژی روز خدمات مورد نیاز مراقبتی و آموزشی مقرون به صرفه را در بالاترین سطح استاندارد ارائه دهند. با تربیت این نیروها مراقبت مطلوب و اثر بخش از بیماران در مراحل قبل، حین و بعد از عمل به خصوص در جراحی‌های تخصصی و انواع اسکوپی‌ها، کنترل و پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی، ایجاد شرایط مناسب روحی برای بیماران و نگهداری مناسب از دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی مقدور خواهد بود.

تربیت دانش آموختگانی که بتوانند در ابعاد مراقبتی، آموزشی و درمانی به منظور کمک به متخصصین جراحی و با مسئولیت آنان در امور جراحی، انجام وظیفه نمایند و بخشی از عمل را به دست بگیرند. دانش‌آموخته باید بتواند مهارت استریل در مراقبت از بیمار و ابزارآلات را کسب کند و آموزش‌های لازم جهت مراقبت بعد از عمل را نیز فرا گیرد.

در واقع تکنسین‌های اتاق عمل با آماده سازی اتاق برای بیمار، نظارت بر ویتامین های بیمار و تمیز کردن بعد از اتمام عمل به تیم عامل کمک می کنند. برای آگاهی بیشتر درباره این رشته و گرایش ها، بازار کار در ایران و دنیا، در آمد و حقوق ان در ایران و دنیا این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.



تکنولوژیست جراحی
تکنولوژیست جراحی (به انگلیسی: surgical technologist)، موسوم به فرد اسکراب یا تکنولوژیست جراحی و نیز تکنولوژیست اتاق‌عمل فردی است که که در منطقه استریل و حفاظت شده بیمارستانی انجام وظیفه می‌کند.

رشته کارشناسی پیوسته اتاق عمل شاخه‌ای از علوم پزشکی است که طی این دوره دانشجویان با اصول جدید اتاق عمل و تکنولوژی‌های نوین جراحی آشنا شده و مراقبت و کمک به ادارهٔ بیمار را قبل و حین و پس از عمل می‌آموزند.

دانش آموختگان این رشته، عضوی از تیم بهداشتی و درمانی خواهند بود که به‌عنوان بخشی از تیم جراحی برای کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان، بخش‌های مداخله تشخیصی-درمانی و مراکز مراقبتی سیار، ایفای نقش می‌نمایند.

تکنولوژیست جراحی یکی از اعضای تیم پزشکی است که در اتاق عمل کار می کند. وظیفه تکنولوژیست جراحی شامل مواردی از قبیل زیر است:
آماده سازی اتاق عمل برای جراحی
تنظیم دستگاهها و تجهیزات جراحی
حفظ شرایط استریل
پایش بیماران و تجهیزات در طول جراحی
آمادسازی و انتقال بیماران از و یا به اتاق عمل
اصطلاح تکنولوژیست جراحی برای این رشته مناسب است زیرا این افراد بیشتر با دستگاه‌ها و تکنولوژی اتاق عمل سروکار دارند، گرچه گاهی تکنسین اتاق عمل، تکنسین جراحی، تک جراحی یا به سادگی اسکراب نامیده می‌شوند.

۱۶ تا ۲۲ سپتامبر مصادف با ۲۵ الی ۳۱ شهریور ماه، به عنوان هفته جهانی تکنولوژیست اتاق‌عمل شناخته می‌شود.

آینده شغلی
کارشناسان اتاق عمل پس از کسب پروانه کار(لیسانس اتاق عمل) قادر خواهند بود در بخش‌های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز جراحی سرپایی، مراکز اورژانس، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و مطب‌ها، مراکز آندوسکوپی، مراکز لیزر تراپی، رادیولوژی، واحدهای جراحی سیار که به صورت دولتی یا خصوصی اداره می‌گردند، به کار مشغول باشند.

دانش آموختگان این رشته جایگاه خود را در عرصه‌های مختلف جراحی مشخص و تثبیت خواهند نمود و نه تنها به عنوان یک کارشناس مسایل عمومی اتاق عمل بلکه به صورت اختصاصی نیز قادر به ارائه خدمات اثر بخشی و مقرون به صرفه در جهت اعتلای سطح سلامت جامعه و بهبود کیفیت اعمال جراحی خواهند بود و در سطح کشور و بین‌المللی مطرح خواهند شد

خلاصه تفاوت تکنسین و تکنولوژیست اتاق عمل
بطور کلی می توان تفاوت تکنسین و تکنولوژیست را این گونه بیان کرد: تکنسین اتاق عمل حین جراحی فعالیت می کند و ابزارهای لازم را به جراح داده و محیط جراحی را خشک و تمیز نگه می دارد و دستیار جراح برای انجام جراحی است.

تکنولوژیست اتاق عمل با آماده سازی اتاق عمل برای انجام رویه، حفظ و نگهداری دستگاه‌ها و تنظیمات لازم قبل، حین و بعد از جراحی سروکار دارد و مسئول کارکرد روان دستگاهها و تجهیزات اتاق عمل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .