جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ / ۰۶:۳۱

نتایج امید بخش مطالعات برای بیماران ضعف سیستم ایمنی

به گزارش رویترز، تحقیقات جدید به رهبری دانشگاه کوئینز بلفاست پیشرفتی در زمینه میکروبیولوژی ایجاد کرده که می‎تواند به توسعه درمان‎های جدیدی برای افراد مبتلا به ضعف سیستم ایمنی (مانند مبتلایان به فیبروز کیستیک) منجر شود.

محققان برای انجام مطالعه خود، باکتری آکروموباکتر را بررسی کردند که می تواند باعث عفونت مزمن ریه و آسیب بافتی در راه های هوایی شود. این مطالعه نشان می دهد که چگونه این باکتری بر دفاع ایمنی بدن برای تکثیر و ادامه رشد غلبه می کند. این یافته ها در مجله Cell Reports منتشر شده است.

«میگل والوانو» محقق اصلی این مطالعه، توضیح داد باکتری‌های آکروموباکتر می‌توانند باعث عفونت‌های مزمن و شدید شوند. با این حال، تا کنون، نحوه تعامل این باکتری فرصت طلب با سیستم ایمنی بدن انسان به خوبی شناخته نشده است.

این باکتری‌ها در مقابل عملکرد آنتی‌بیوتیک‌های متعدد مقاومت می‌کنند؛ بنابراین، درمان عفونت توسط این میکروارگانیسم‌ها با درمان‌های مرسوم، به‌ویژه در افرادی که مبتلا به فیبروز کیستیک یا سایر بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی هستند، مانند بیماران تحت شیمی‌درمانی، بسیار دشوار است.

دانشمندان کشف کرد این باکتری‌ها پس از بلعیده شدن توسط سلول‌های ایمنی بدن (ماکروفاژها)، می‌توانند با استفاده از یک مجتمع پروتئینی تخصصی (به نام سیستم ترشح نوع III) در داخل سلول‌ها زنده بمانند تا مولکول‌هایی را مستقر کنند که باعث مرگ سلول‌های ایمنی می‌شوند. خود تخریبی سلول های ایمنی زنگ خطری را به صدا در می آورد که منجر به استخدام سایر سلول های ایمنی برای مبارزه با مهاجمان می شود.

محققان مشاهده کردند که عفونت آکروموباکتر منجر به آسیب در ساختار ریه و باعث بیماری شدید می شود، اما اگر باکتری‌ها جهش هایی را در سیستم ترشحی حمل کنند، اینگونه نیست. این نشان می دهد که زنگ خطر خود تخریبی ماکروفاژها توسط مسیر سیستم ترشحی نوع III ایجاد می شود، اما این پاسخ التهابی برای سیستم ایمنی جهت شکست دادن باکتری ها کافی نیست.

مرحله بعدی تحقیق دانمشندان این است که مشخص شود چه پروتئین های بیماری‌زای دیگری در آرمنتاریوم آکروموباکتر وجود دارد که به آن کمک می کند زنده بماند و به انواع سلول های دیگر بدن حمله کند. سیستم ترشح نوع III یا سایر پروتئین‌ها می‌تواند برای توسعه درمان‌های جدید مفید باشد.
مرجع : خبرگزاری فارس

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا