پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۵
کد مطلب: 62682
۲
غربالگری بیماری‌های غیر واگیر به طور جدی تر

افزایش تاب آوری نظام سلامت

چهار هزار پروژه بهداشتی تا پایان سال با هدف افزایش تاب آوری نظام سلامت افتتاح میشود
افزایش تاب آوری نظام سلامت
چهار هزار پروژه بهداشتی تا پایان سال با هدف افزایش تاب آوری نظام سلامت افتتاح میشود 

دکتر حسین فرشیدی با بیان اینکه وزارت بهداشت به موضوع سلامت روان اهمیت زیادی می‌دهد، گفت: مراکز بیشتری درخصوص کاهش آسیب‌های روانی تشکیل می‌شود حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی گفت: موضوع افزایش جمعیت مسئله مهمی به همراه سلامت خانواده و نظام ارجاع است که افدامات خوبی هم در این خصوص انجام شده است و کار‌های بهداشتی در این حوزه‌ها گنجانده شده است. 

به گفته وی جلوی کاهش نرخ جمعیت گرفته شده است و باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام داد. 

او بیان کرد: تمام زیر ساخت ها و تشکیلات متاثر از کرونا شده و برنامه ریزی برای کاهش عوارض و اثرات بیماری کرونا شده است. کارایی نظام بهداشت سبب سرپا ماندن نظام درمان در بیماری کرونا است. در مبادی مرز‌ها افدامات بهداشتی و نظارت را به طور دقیق انجام می‌دهیم. 

فرشیدی بیان کرد: بیماری‌های عفونی مانند سرخک و سل با بیماری کروما در دنیا افزایش داشته به طوری که برخی از کشور‌ها که این بیماری ها را نداشته اند بعد از این کووید ۱۹، آمار‌هایی از بیماری‌های عفونی گزارش کرده اند. 

وی ادامه داد: پیگیری برای ساخت چهار هزار بنای بهداشتی ساخته شود و تا دهه فجر دو هزار پروژه بهداشتی و تا پایان سال چهار هزار پروژه بهداشتی در راستای افزایش تاب آوری نظام سلامت افتاح خواهد شد. 

او افزود: از مهر آمادگی کنترل بیماری‌های غیر واگیر را خواهیم شد. استان‌های کرمان، کرمانشاه و کردستان به طور کامل تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: یک برنامه ریزی خوب در خصوص سلامت خانواده و دسترسی بیشتر مردم به خدمات بهداشتی و درمانی داشته باشند و غربالگری بیماری‌های غیر واگیر به طور جدی تا پایان سال آغاز خواهد شد. 

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان قند مردم ایران از نرم متوسط جهانی بالاتر است و برای کنترل قند باید فعالیت افراد بیشتر شود. 

فرشیدی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها این است که تمام افراد پرونده الکترونیک سلامت داشته باشند. وزارت بهداشت به موضوع سلامت روان اهمیت بیشتری می‌دهد و مراکز کاهش آسیب‌های روانی بیشتری تشکیل می‌دهد. 

او گفت: یکی از کار‌ها افزایش فعالیت‌های فیزیکی است و افراد باید به موضوع تغذیه سالم توجه بیشتری داشته باشند.

فرشیدی در خصوص میزان شیوع سرطان در کشور گفت: یکی از اقدامات وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۳ در خصوص غربالگری و تشخیص به موقع بیماری‌های غیر واگیر است. در خصوص سرطان‌های پستان، دهانه رحم و روده کار‌های خوبی انجام شده است. اکنون ۶۸ درصد از مرگ و میر‌ها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است و ۸۰ درصد از بار بیماری‌ها مربوط به این بیماری‌ها است.

او افزود: در دنیا سرطان‌ها رو به افزایش است؛ تغذیه، عدم فعالیت مناسب، استرس شغلی و کاری و مسائل ژنتیکی سبب بروز سرطان‌ها در دنیا هستند؛ و برای کنترل و کاهش آن کار آموزشی لازم است و موضوع پیشگیری و تشخیص به موقع بیماری غیرواگیر مهم است. 

فرشیدی بیان کرد: میزان بروز سرطان در کشور ۱۶۰ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است و آمار سرطان در ایران بالاتر از نرم جهانی نیست. تشخیص به موقع سرطان های روده بزرگ، پستان و دهانه رحم در دستور کار قرار گرفته و خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود؛ اما استقبال خوبی از این غربالگری انجام نشده است. 

او افزود: بر اساس توافق اولیه با بیمه سلامت قرار شده است کار‌های تشویقی برای کارمندان دولت در زمینه غربالگری و تشخیص به موقع سرطان‌های پستان، روده و دهانه رحم گذاشته شود. 

فرشیدی اضافه کرد: مصرف غذای ناسالم، آلودگی هوا و استعمال دخانیات از جمله عوامل خطر در بروز این سرطان‌ها هستند. همچنین بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۲۲ کشور از جمله ایران در کنترل بیماری‌های غیرواگیر پیشرو هستند.

فرشیدی گفت: شیوع بیماری مالاریا امسال رو به افزایش بوده است و جزء بیماری‌هایی بوده که در تردد رفت و آمد‌ها از مرز‌ها منتقل می‌شود؛ در عین حال در مرحله حذف این بیماری قرار داریم و عمده موارد ابتلا در تردد مرز‌ها ایجاد شده است.

او افزود: چهار هزار مورد ابتلا به مالاریا در کشور شناسایی شد و مورد فوتی نداشتیم و اکنون در مرحله درمان قرار دارند و امسال سعی داریم که این بیماری در کشور بزودی حذف شود.

صابر جباری گفت: بارداری بالای ۳۵ سال خطرناک نیست و برخی موارد مادران نیازمند مراقبت بیشتری هستند؛ شیب نزولی باروری امسال در کشور متوقف شد، میزان فرزندآوری خانواده‌های ایرانی فرزند دو به ۳، ۲.۵ درصد و سه به چهار فرزند ۱۵ برابر افزایش یافت.

او ادامه داد: فرزند آورری ۳۵ سال به بالا روند افزایشی دارد تابستان در سیاه چاله جمعیتی به تاخیر بیافتد؛ و رسانه‌ها در این زمینه اطلاع رسانی خوبی در موردبررند اوزی داشته اند. الان ۱۰۳ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ داریم، وزارت بهداشت مکلف است ۸۰ مرکز ناباروری سطح ۲ را راه اندازی کند که ۴۰ مرکز آن محقق شده و ۹۰ درصد خدمات درمانی ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته و خدمات پیشگیری از ناباروری آماده شده و زوجینی که تاخیر در باروری داشته باشند به آن‌ها آموزش داده می‌شود.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم