شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۳
کد مطلب: 62571
۲
کوچینگ شناختی را می‌توان خواهرخوانده CBT (درمان رفتاری-شناختی) نامید.

معرفی کوچینگ شناختی رفتاری

کتاب کوچینگ شناختی رفتاری اثر مایکل نینان است
معرفی کوچینگ شناختی رفتاری
کوچینگ شناختی رفتاری برای بیان سلامت و عملکرد درست در زندگی شخصی تبیین می‌شود کوچینگ شناختی رفتاری را می‌توان خواهرخوانده درمان رفتاری-شناختی نامید.
کوچینگ شناختی رفتاری یا (Cognitive Behavioural Coaching) یا به اختصار (CBC) بیان می‌کند که رفتار، افکار و احساسات ما نتیجه باور و فرض‌های ما از خودمان، دیگران و کل هستی است و باورهای غیرمعقول، پیامد خطا در نگرش‌های فلسفی هستند
هدف کوچینگ شناختی رفتاری کمک به اشخاص برای گسترش بیشتر «درک از خود یا خودفهمی» است کوچینگ شناختی رفتاری برای بیان سلامت و عملکرد درست در زندگی شخصی تبیین می‌شود این کتاب اثر «مایکل نینان» دانشیار مرکز کوچینگ و مدیریت استرس در بلکیت انگلستان و با ترجمه دکترمحمدرضا مقدسی و نرگس زمانی  مترجم و روانشناس به فارسی برگردانده شده و در ۲۳۱ صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و با بهای ۵۵ هزار تومان ازسوی انتشارات سخنوران روانه بازار نشر شده اثر است.

کوچینگ شناختی رفتاری را می‌توان خواهرخوانده CBT (درمان رفتاری-شناختی) نامید. این کتاب، «کوچینگ» را در روانشناسی با زیربنای نظری معرفی می‌کند؛ چیزی که پیش از این بی‌سابقه بوده است. در قستمی از خلاصه این کتاب میخوانیم :
کوچینگ شناختی – رفتاری (CBC) بیان می‌کند که رفتار، افکار و احساسات ما نتیجه باور و فرض‌های ما از خودمان، دیگران و کل هستی است و باورهای غیرمعقول، پیامد خطا در نگرش‌های فلسفی هستند.
به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران کتاب کوچینگ شناختی رفتاتری اثر مایکل نینان  مفهوم کوچینگ را در یک چهار ضلعی به بحث میکشاند و روش های عملی حل مسئله را معرفی و ارایه میدهد  این کتاب برای روانشناسان، معلمان و مربیان و به ویژه برای آنان که می خواهند با برخورداری از ظرفیت های روانشناسی و با استفاده از روشهای کوچینگ به دیگران کمک کنند کتاب تاثیر گذار و الهام بخشی است .

 مکمکن است ذهن و عواطف انسان تابع محدودیت‌های محیطی و بیولوژیک نباشد و انسان بتواند بر واقعیت‌های زندگی و فعالیت‌های خودش تاثیرگذار باشد این ایده  اصلی و آن چیزی است که کوچینگ شناختی رفتاری دنبال میکند.
 برای درک پاسخ‌های عاطفیِ یک نفر به رخدادهای زندگی، مهم است که بدانیم برداشت و نگرش این فرد نسبت به اتفاقات چگونه است و ساختار ذهنی آنها از این وقایع چیست؟
در سال های اخیر نظریه‌های روانشناسی و تمرینات مشخص درمانی برای استفاده از کوچینگ رفتاری، رفتارهای شناختی، وجودگرایی، تمرکز بر روی راه حل و فرد محوری و روان پویایی تطبیق داده شده اند.
 هدف کوچینگ شناختی رفتاری کمک به اشخاص برای گسترش بیشتر «درک از خود یا خودفهمی» است و تقویت نگاه ریزبینانه و درگیرشدن با مسایل روانشناسی برای ایجاد تغییر در افراد و گسترش مهارت های خودکنترلی باعث پیشرفت و موفقیت در رسیدن به اهداف می‌شود.
بطور کلی کوچینگ و روانشناسی برای بیان سلامت و عملکرد درست در زندگی شخصی تبیین می‌شود و دامنه کاری آن بوسیله مدل ها و الگوهای مربیگری برای تربیت فرزندان و یا بزرگسالان و یا اهداف روانشناختی پایه ریزی شده است
کوچینگ شناختی رفتاری نحوه استفاده از نظریه شناختی رفتاری را در کوچینگ ارایه می کند
این کتاب چهار عنصر اصلی در کوچینگ را به بحث می کشاند و روش های عملی حل مسئله را ارایه می دهد و در عین حال این کتاب برای روانشناسان، معلمان و مربیان و به ویژه برای آنان که می خواهند با برخورداری از ظرفیت های روانشناسی توسط روش های کوچینگ به دیگران کمک کنند کتاب موثری به نظر می آید.
 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.